Volumul exporturilor britanice către Uniunea Europeană a scăzut cu 68% în ianuarie față de aceeaşi lună a anului trecut, în principal pe fondul problemelor generate de Brexit, notează The Guardian.
Scăderea dramatică a fost raportată de Asociația de Transport Rutier din Regatul Unit care a realizat un studiu asupra transporturilor internaționale în rândul membrilor săi. Într-o scrisoare transmisă autorităţilor britanice, directorul executiv al asociației, Richard Burnett, susţină că a transmis mai multe avertismente în ultimele luni, solicitând înlesnirea unor proceduri pentru a evita o astfel de situaţie, însă apelurile transportatorilor au fost ignorate.
Printre măsurile cerute se numără suplimentarea personalului de la vamă, în contextul creşterii masive a birocraţiei post-Brexit. Burnett consideră că actualul număr al angajaţilor din acest domeniu, de circa 10.000 de persoane, reprezintă o cincime din necesar.
În plus, Burnett a precizat că în jur de 65-75% dintre vehiculele europene care au intrat în țară s-au întors goale în UE pentru că nu existau bunuri pe care acestea să le ducă pe continent, din cauza întârzierilor, dar și pentru că unele companii au renunțat la exporturi.
exporturile Marii Britanii către UE au fost de 294 miliarde de lire sterline în 2019 (43% din totalul exporturilor din Marea Britanie), în timp ce importurile din Marea Britanie din UE au fost de 374 miliarde de lire sterline (52% din total). Majoritatea covârșitoare a exporturilor către UE din Marea Britanie trec prin porturi mai degrabă decât pe cale aeriană.
Ca parte a acordului Brexit, Guvernul britanic a decis să ofere o perioadă de graţie de şase luni până la instituirea unor controale minuţioase la frontiere.
Experții în comerț spun că motivul pentru scăderea abruptă a exporților este o combinație între efectele Brexit și cele ale pandemiei. Mulți se tem, însă, că adevăratele probleme se vor concretiza abia la vară.
„Ce mă îngrijorează este că între aprilie și iulie am putea să ne confruntăm cu o furtună perfectă”, spune Shane Brennan, director executiv la Cold Chain Federation, o asociație a companiilor care transportă și depozitează congelate.
„Vom avea o economie care încearcă să iasă din lockdown în timp ce Regatul Unit impune un număr mare de controale la frontiere asupra comercianților europeni – care ar putea să fie la fel de nepregătiți precum cei din Marea Britanie – peste care se va suprapune un lanţ de aprovizionare extrem de reticent de a lucra cu UK. Adevărata criză Brexit despre care am avertizat și pe care am prezis-o ar putea să își arate fața abia atunci”, a adăugat el.