Execuția bugetului general consolidat în primele cinci luni ale anului 2020 a înregistrat un deficit de 38,8 miliarde de lei (3,59% din PIB), din care aproape jumătate a fost generat de ”sumele lăsate în mediul economic prin facilitățile fiscale și cheltuieli excepționale adoptate pentru combaterea efectelor epidemiei de COVID-19”, transmite Ministerul Finanțelor Publice (MFP). Deficitul a urcat cu 1,1 puncte procentuale în PIB față de luna aprilie.
Creșterea deficitul bugetar aferent primelor cinci luni ale anului curent, comparativ cu cel înregistrat în perioada similară a anului trecut, este explicată, pe partea venituri:
- – de evoluția nefavorabilă a încasărilor bugetare în perioada martie-mai, ca urmare a amânării plății unor obligații fiscale de către agenții economici pe perioada stării de urgență și de alertă (11,7 miliarde de lei);
- – de creșterea cu 2,26 miliarde de lei a restituirilor de TVA, față de nivelul aferent perioadei ianuarie-mai 2019, pentru susținerea lichidității în sectorul privat;
- – de bonificațiile acordate pentru plata la scadență a impozitului pe profit și a celui pe veniturile microîntreprinderilor, în valoare de 0,25 miliarde de lei .
De asemenea, pe partea de cheltuieli, față de creșterea bugetară prin efectul legilor s-a înregistrat o creștere a cheltuielilor de investiții cu 3,43 miliarde de lei față de aceeași perioadă a anului precedent, precum și plăți cu caracter excepțional generate de epidemia COVID-19 de aproximativ 3,83 miliarde de lei.
Veniturile bugetului general consolidat au însumat 119,6 miliarde de lei în primele cinci luni ale anului 2020, în scădere cu 3,4% față de nivelul încasat în perioada similară a anului trecut.
Încasările din TVA au înregistrat 20,11 miliarde lei în primele cinci luni ale anului 2020, în scădere cu 18,9% față de nivelul înregistrat în perioada similară a anului trecut.
Evoluția încasărilor nete de TVA în primele cinci luni a fost influențată negativ de:
- – creșterea rambursărilor de TVA cu 28,4% (an/an);
- – prorogarea termenului de plată a obligațiilor fiscale declarate;
- – evoluțiile economice nefavorabile din sectoarele economice, începând cu luna martie: în principal serviciile de piață prestate populației, industria și comerțul.
Sumele rambursate de Uniunea Europeană în contul plăților efectuate și donații au totalizat 7,58 miliarde de lei în primele cinci luni ale anului 2020, în creștere cu 24,8% față de perioada similară a anului trecut.
Cheltuielile bugetului general consolidat în sumă de 158,43 miliarde de lei au crescut în termeni nominali cu 14,4% față de aceeași perioadă a anului precedent. Exprimate ca procent din Produsul Intern Brut, cheltuielile au înregistrat o creștere cu 1,57 puncte procentuale de la 13,07% din PIB 2019 la 14,64% din PIB în 2020.
Cheltuielile realizate în contextul Covid-19
Până la sfârșitul lunii mai s-au plătit:
- – 2,28 miliarde de lei pentru indemnizații acordate pe perioada suspendării temporare a contractului individual de muncă din inițiativa angajatorului;
- – 440,1 milioane de lei pentru indemnizații acordate pentru alți profesioniștii, precum și pentru persoanele care au încheiate convenții individuale de muncă care întrerup activitatea ca urmare a efectelor SARS-CoV-2;
- – 9 milioane de lei pentru indemnizații acordate părinților pentru supravegherea copiilor pe perioada închiderii temporare a unităților de învățământ.
Cheltuielile de personal au însumat 43,99 miliarde de lei, în creștere cu 5,2% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, reflectându-se majorările salariale, îndemnizația de hrană, atât cele aplicate începând cu 1 ianuarie 2019, acordate în temeiul Legii cadru nr.153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cât și majorările salariale aplicate cu 1 ianuarie 2020.
Cheltuielile cu bunuri și servicii au fost 21,1 miliarde de lei, în creștere cu 16,2% față de anul precedent. În cadrul bugetului general consolidat, majorările față de medie se înregistrează la nivelul administrației locale (15,6%) și la instituțiile publice finanțate integral sau parțial din venituri proprii (15,7%), majorări determinate în special de plăți suplimentare pentru medicamente, materiale sanitare, reactivi și alte produse necesare diagnosticării și tratării pacienților infectați cu coronavirusul SARS-CoV-2.
De asemenea, o creștere se reflectă și la bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate de 13,6% față de aceeași perioadă a anului anterior determinată de deconturile mai mari pentru plata medicamentelor care fac obiectul contractelor cost-volum rezultat și pentru decontarea serviciilor medicale în ambulatoriu.
Cheltuielile pentru investiții, care includ cheltuielile de capital, precum și cele aferente programelor de dezvoltare finanțate din surse interne și externe, au fost în valoare de 13 miliarde de lei, înregistrându-se cel mai înalt nivel al cheltuielilor pentru investiții pe primele 5 luni din ultimii 10 ani. Acestea sunt cu 35,8% mai mult decât aceeași perioadă a anului precedent.
În cadrul bugetului general consolidat, majorările apar la bugetul de stat și la bugetele locale atât din fonduri naționale, cât și aferente proiectelor finanțate din fonduri externe nerambursabile.
De asemenea, din bugetul Ministerului Afacerilor Interne s-au plătit 235,0 milioane lei pentru achiziționarea de produse – stocuri de urgență medicală, inclusiv scannere termice pentru combaterea răspândirii infecției cu coronavirusul SARS-COV-2.