7 mai, 2015

card sanatate la consultatieBlocajul cardului de sănătate, care dă peste cap programul de consultații din cabinetele medicilor și din spitale are o cauză foarte tehnică, de care conducerea CNAS nu suflă nicio vorbă, în ciuda faptului că președintele instituției dă asigurări, în fiecare seară la 3-4 televiziuni, că nu e nicio problemă.

Firul – din cabinetul medicului și până la legislația care prevede implementarea cardului – trece prin modul în care s-au atribuit serviciile tehnice: compania care s-a ocupat în mod expres de carduri se află în insolvență, iar CNAS apelează, acum, la soluții de rezolvare pe care nu le prevăzuse.

cursdeguvernare.ro vă prezintă acest desen – gestionat de firma HP Romania SRL și rămas, după prestația acestui lider de consorțiu, în răspunderea nimănui.


***

În fața blocajelor și a haosului, conducerea CNAS se apără cu jumătăți de adevăr.

Spuse până la capăt, lucrurile ar echivala cu recunoașterea unor erori comise în trecut și cu asumarea problemelor încă nerezolvate, inclusiv în ceea ce privește managementul resurselor financiare ale Sănătății.

Ar fi însă și o demonstrație – și asta pare să înțeleagă greu actuala conducere a CNAS – că nimeni nu este dispus să cedeze în fața presiunilor exercitate de cei care au interes ca sistemul să nu funcționeze.


O trecere în revistă a chestiunilor care nu se spun public, ci doar ”pe surse” :

Firma care a câștigat contractul pentru card este în insolvență: remedierea erorilor și mentenanța ar fi urmat să fie asigurate de câțiva angajați

Potrivit documentelor oficiale, pe data de 26.02.2012 a fost anunțat că HP România și Novensys Corporation (asociere sub formă de consorțiu) vor furniza CNAS soluţia IT destinată introducerii cardului electronic de asigurări de sănătate.

Valoarea inițială a contractului- 25 milioane de euro.

facs1
Click pentru mărire

HP România srl, care a fost în fapt singura entitate privată care a negociat toate detaliile sau componentele contractului de informatizare al sistemului de sănătate, este furnizorul soluțiilor și componentelor hardware ale sistemului.

Partea de soft a revenit deci, pe componenta CEAS (cardul electronic de asigurări de sănătate), Novensys Corporation, care ar trebui astăzi să se ocupe de mentenanța și de corecțiile arhitecturii software.

Afirmația este valabilă doar teoretic din cauză că, din 10 decembrie 2014, compania se află în procedura de insolvență.

cursdeguvernare.ro a stat de vorbă cu avocatul care reprezintă în acest proces interesele foștilor salariați, care a descris astfel situația la zi: ”Mai sunt câțiva angajați, înțeleg că ar mai exista ceva contracte în derulare, dar ca să mai câștige niște bani încearcă să închirieze spațiile goale de birouri din clădirea în care funcționează. În 2013, cifrele contabile arătau bine, existau cam 250 de angajați. Astăzi mai sunt doar 10.”

L-am întrebat pe președintele CNAS cine s-a ocupat de realizarea softurilor componentei CEAS, cine se ocupă în prezent de remedierea blocajelor din sistem și ce măsuri s-au luat pentru remedierea problemelor sesizate de utilizatori

Cine veghează acum asupra sistemului – varianta oficială

În legătură cu problemele actuale, răspunsul oficial al CNAS a fost unul de principiu: ”În prezent, în cadrul proiectului funcţionează Unitatea de Management şi Procesare, care furnizează servicii de procesare a cardurilor, iar asigurarea serviciilor din cadrul unităţii de management este în responsabilitatea liderului de asociere HP România.

Din punct de vedere al soluţiei informatice (hard şi soft) precizăm că sistemul răspunde cerinţelor pentru care a fost proiectat şi nu necesită update-ul componentelor – hard şi soft – livrate în cadrul proiectului.”

Despre executanți, CNAS spune că sunt aceia care au câștigat contractul.

Valoarea totală a implementării cardului de sănătate și SIUI a fost de 184 de milioane de euro.

(Descărcați AICI răspunsul integral al CNAS)

Cine veghează acum asupra sistemului: varianta din teren

Luni, în prima zi de funcționare a cardului de sănătate și de blocaje în cabinetele medicilor, în spitale și farmacii, la CNAS era mare vânzoleală: se aduceau servere, se optimizau din mers noi soluții, se cautau soluții de deblocare pentru utilizatorii din sistem.

Surse din cadrul instituției conduse de Vasile Ciurchea afirmă că sistemul a fost creat în realitate de un alt subcontractor, după un model implementat în industria bancară, care funcționează ireproșabil, însă la un număr semnificativ mai mic de accesări pe minut.

De unde vin problemele

Sursele citate afirmă că, în ceea ce privește componenta IT, problemele sunt generate de două cauze.

O parte din vină, afirmă sursele citate, aparține contractorilor și subcontractorilor proiectului CNAS, o alta aparține ”privaților” care au furnizat softurile alternative furnizorilor de servicii medicale.

”Sunt mulți cu lumânarea la fund!”, a fost descrierea plastică pe care sursele noastre au făcut-o situației actuale.

Despre fiecare, pe rând:

Contractorii.

Reprezentanții HP au făcut tot posibilul, începând cu data de 4 mai (de când au început să iasă la iveală probleme de sistem), să iasă ”din bătaia reflectoarelor”.

După ce persoanele care supravegheau sistemul au sesizat că acesta nu face față atâtor solicitări simultane, HP a început să completeze (oficial, pe cheltuială proprie) cu noi unități serverul central al CNAS iar firma care a scris softurile a lucrat, de luni, la optimizarea acestora. Cei care se ocupă de acest ultim aspect Nu sunt angajații Novensys.

Piața IT.

Potrivit președintelui CNAS, Vasile Ciurchea, 50% dintre medicii de familie utilizează softurile gratuite puse la dispoziție de instituție, restul au cumpărat softuri din piață.

O parte a medicilor de familie sau a farmaciștilor care au achiziționat aceste ”softuri alternative” se află în fața unei situații mai delicate, pe care trebuie să o rezolve, într-un fel sau altul.

Surse din piața IT au descris astfel problemele furnizorilor de servicii medicale: ”sunt companii private mari care și-au făcut softuri cu propriile departamente de IT, altele care au cumpărat din piață, de la diverși furnizori, unii mai pricepuți, alții mai puțin. Și softurile funcționează în consecință.”

Sunt multe softuri construite bine, dar cei care au cumpărat au vrut să facă economie și nu au luat și mentenanță ”la pachet”.

Asta înseamnă că nu are cine să updateze aceste programe, pentru care apar de luni bune versiuni noi la o distanță de câteva zile. Iar un program bun, dar neactualizat, nu funcționează.

2
Lista actualizărilor la SIUI-FARM-CD – Aplicatie de raportare pentru farmacii cu circuit deschis. Click pentru mărire

Ultimul și cel mai important aspect- în piață există și softuri proaste. Dilemele unor programatori pot fi descoperite pe forumurile de specialitate, unul fiind găzduit chiar de pagina web a CNAS.

1
Mostră de dialog între specialiști pe forum. Click pentru mărire

Un alt dialog elocvent de pe aceste forumuri:

INTREBARE

Are idee cineva ce inseamna chestia asta care se finalizeaza cu card blocat ?
Ati intalnit situatii in care card-ul se blocheaza chiar daca pin-ul este bun si exista un numar suficient de incercari disponibile ?

RASPUNS

Si eu am patit la fel. Mi s-au blocat toate cardurile care mi-au trecut prin mana. Am observat ca citirorul ACR 83 si oberthur (semnatura electronica ) cu authenticmanager versiunea 4.4.4 blocheaza cardurile.

Trebuie instalat authenticmanager versiunea 4.5.4.

Daca se foloseste Athena (semnatura electronica ) si ACR 83 ,la fel se blocheaza cardurile.

Aici nici eu nu stiu cum sa fac !

Modelul Estonia transpus în variantă românească

marius-filipDr. Marius Filip, coordonator al proiectului Dosarul Electronic de Sănătate și expert onorific al Casei Naționale, a fost cel care a invocat modelul sistemului de sănătate estonian.

Estonia a implementat cu ani în urmă un sistem informatic integrat pentru servicii de sănătate. Guvernul din Talin a plătit proiectarea și realizarea sistemului și a obligat toți actorii să se alinieze la norme și programe unice. Decizia, privită la București ca având un iz de dictatură, a avut însă ca efect funcționarea ireproșabilă a sistemului, indiferent de încărcare.

A fost o decizie politică să dăm o șansă pieței IT și am procedat în felul următor: Compania care a realizat softurile a avut ca sarcină să elaboreze și un caiet cu specificații tehnice. Am anunțat pe toată lumea că punem la dispoziție softurile noastre, gratuit, dar cine a vrut alceva a fost liber să aleagă.

Noi am dat tuturor celor interesați să achiziționeze softuri din piață specificații tehnice foarte clare – explică dr. Marius Filip, într-o declarație acordată luni cursdeguvernare.ro, filosofia Guvernului român.

În încercarea de a indica faptul că problemele de utilizare a cardului de sănătate sunt exterioare sistemului, expertul CNAS a descris, fără să dorească explicit acest lucru, și consecința deciziei politice: ”Problema este că piața nu a reacționat cum ne-am fi așteptat, avem și astăzi furnizori privați de soft care nu au respectat specificațiile tehnice. Problema e acolo, nu la noi.”

Perspectiva largă

Indiferent de reclamații or de sincopele reale sau închipuite ale SIUI, toată lumea admite că într-un interval relativ scurt de timp lucrurile vor fi stabilizate.

Problema de fond care rămâne- în ce măsură noul sistem este capabil să limiteze frauda din Sănătate, respectiv, în ce măsură rețelele care drenează banii din sistem vor identifica soluții alternative. Căci, într-adevăr, există mulți care și-ar dori ca sistemul să nu funcționeze.

Despre modalitățile de a-l păcăli –  într-un material viitor.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

6 răspunsuri

  1. N-am vazut pana acum pe nimeni agatat in cui. Pana cand ne mai lasam condusi de profani escroci care habar n-au de nimic cu exceptia hotiei si a furtului? Bine se intreaba Ponta: daca ne da jos DNA asta e. Numai ca nu asta e. Toti trebuie sa raspunda si vorba lui Badea, in fiecare an cate-o luna de puscarie.

  2. Cine controleaza subcontractorii? Legea ar trebui modificata, in ceea ce priveste subcontractorii. Se vede cu ochiul liber ca nu functioneaza, si nu numai aici. Medicii au fost instruiti corespunzator? Totul a fost facut dupa ureche si in dispretul contribuabilului. Firma contractoare pe cati ani in urma a fost verificata pentru a evita situatiile gen insolventa care denota nepasare. Cum a fost posibil sa puna mana pe un asemenea contract o firma in prag de insolventa?

  3. E oarecum elementar faptul ca un astfel de sistem trebuie facut sa reziste la un maxim al volumului de incarcare: teoretic trebuia sa faca fata la 10000 de accesari pe secunda. Practic aici interveneau doi factori: capacitatea de procesara si largimea de banda. Intrucat infrastructura este a STS nu cred ca s-a intamplat ceva la ei. In schimb cred ca hotia s-a produs la partea de hardware, dovada fiind si serverele livrate gratis de HP.

  4. Bine inteles ca primul ministru nu a pierdut ocazia de a face referire la fraudele din sistem. Nu il contrazic. E posibil ca cifra sa fie chiar mai mare. Poate peste cateva luni va reusi sa abordeze si problema salariilor medicilor si a migratiei creierelor din motive economice. E cel putin la fel de interesanta si ar reusi sa se diferentieze de presedintele marinar care indemna medicii sa plece daca nu le convine.

  5. „Noi am dat tuturor celor interesați să achiziționeze softuri din piață specificații tehnice foarte clare – explică dr. Marius Filip”

    Hahaha. Documentația este inexactă, nu specifică workflow, câmpuri obligatorii sunt prezentate ca și opționale.
    De multe ori exemplele date sunt incomplete sau nu funcționează.
    Furăm datele din aplicațiile oficiale, și mai completăm ce apare în specificație opțional și la validare totuși se respinge ca și date obligatorii.
    Suntem nevoiți să procedăm așa, pentru că la email de suport nu răspunde nimeni.
    Plus nu aveam cum să fim gata pregătiți până 1 mai, dacă funcțiile de validare expuse au început să funționeze doar cu câteva zile întărziere. Adică NU ERAU IMPLEMENTATE nici în SIUI.

  6. Nu sunt surprins de brambureala descrisa! Nu voi raspunde la intrebarea: de ce? Sau voi raspunde cu repetitie: NU sunt surprins!!!

    P.S. Crenguta a pus o intrebare pertinenta:” Medicii au fost instruiti corespunzator?”. La care adaug: oare toti medicii de familie lucreaza cu calculatorul?!

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

6 răspunsuri

  1. N-am vazut pana acum pe nimeni agatat in cui. Pana cand ne mai lasam condusi de profani escroci care habar n-au de nimic cu exceptia hotiei si a furtului? Bine se intreaba Ponta: daca ne da jos DNA asta e. Numai ca nu asta e. Toti trebuie sa raspunda si vorba lui Badea, in fiecare an cate-o luna de puscarie.

  2. Cine controleaza subcontractorii? Legea ar trebui modificata, in ceea ce priveste subcontractorii. Se vede cu ochiul liber ca nu functioneaza, si nu numai aici. Medicii au fost instruiti corespunzator? Totul a fost facut dupa ureche si in dispretul contribuabilului. Firma contractoare pe cati ani in urma a fost verificata pentru a evita situatiile gen insolventa care denota nepasare. Cum a fost posibil sa puna mana pe un asemenea contract o firma in prag de insolventa?

  3. E oarecum elementar faptul ca un astfel de sistem trebuie facut sa reziste la un maxim al volumului de incarcare: teoretic trebuia sa faca fata la 10000 de accesari pe secunda. Practic aici interveneau doi factori: capacitatea de procesara si largimea de banda. Intrucat infrastructura este a STS nu cred ca s-a intamplat ceva la ei. In schimb cred ca hotia s-a produs la partea de hardware, dovada fiind si serverele livrate gratis de HP.

  4. Bine inteles ca primul ministru nu a pierdut ocazia de a face referire la fraudele din sistem. Nu il contrazic. E posibil ca cifra sa fie chiar mai mare. Poate peste cateva luni va reusi sa abordeze si problema salariilor medicilor si a migratiei creierelor din motive economice. E cel putin la fel de interesanta si ar reusi sa se diferentieze de presedintele marinar care indemna medicii sa plece daca nu le convine.

  5. „Noi am dat tuturor celor interesați să achiziționeze softuri din piață specificații tehnice foarte clare – explică dr. Marius Filip”

    Hahaha. Documentația este inexactă, nu specifică workflow, câmpuri obligatorii sunt prezentate ca și opționale.
    De multe ori exemplele date sunt incomplete sau nu funcționează.
    Furăm datele din aplicațiile oficiale, și mai completăm ce apare în specificație opțional și la validare totuși se respinge ca și date obligatorii.
    Suntem nevoiți să procedăm așa, pentru că la email de suport nu răspunde nimeni.
    Plus nu aveam cum să fim gata pregătiți până 1 mai, dacă funcțiile de validare expuse au început să funționeze doar cu câteva zile întărziere. Adică NU ERAU IMPLEMENTATE nici în SIUI.

  6. Nu sunt surprins de brambureala descrisa! Nu voi raspunde la intrebarea: de ce? Sau voi raspunde cu repetitie: NU sunt surprins!!!

    P.S. Crenguta a pus o intrebare pertinenta:” Medicii au fost instruiti corespunzator?”. La care adaug: oare toti medicii de familie lucreaza cu calculatorul?!

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: