sâmbătă

27 aprilie, 2024

România – Administrație Digitală

Drumul cel mai scurt către relația normală dintre cetățean și stat

3 iunie, 2015

digitalizareÎn ultimii ani, guvernele au cheltuit peste un miliard de euro pentru informatizarea institutiilor însă digitalizarea e departe de-a produce efecte pe măsura cheltuielilor. Motivul este enclavizarea sistemelor : instituțiile nu comunică între ele, datele unora sunt ținute departe de ale altora, iar aici nu are de pierdut doar statul. Ci si cetateanul, nevoit sa orbecaie pe cararile inguste dintre uriasele baze de date.

Fiscul mai are inca cel putin 3 ani pana sa se racordeze la celelalte sisteme, ministarul de Interne nu e in stare sa produca liste electorale in care votantii sunt indubitabil vii si in tara, administratia locala nu poate vedea banalele amenzi platite la propriile ghisee sau la bancile cu care lucreaza direct. Si lista continua cu toate institutiile publice.

Am ales inca, drept studiu de caz pentru acest fonemen, modul de plata al amenzilor: e cel mai simplu de depanat, însă și cel mai amanat, poate pentru ca in lipsa comunicarii dintre institutii, cetateanul plateste de 2-3 ori aceeasi amenda.


***

Platforma Ghiseul.ro prin care se pot plati online taxe si impozite locale dar si amenzi rutiere are implementat un modul dedicat tertilor prin care se pot vizualiza ce amenzi au fost achitate si detaliile aferente precum si toate platile facute indiferent care este primaria beneficiara a banilor, a precizat pentru cursdeguvernare.ro Delia Popescu, presedintele Agentiei pentru Agenda Digitala.

Cu toate acestea, guvernul pregateste infiintarea unui nou mecanism electronic de evidenta si comunicare a amenzilor rutiere, precum si a platii acestora, date care vor fi accesibile atat autorităţilor, cât şi contribuabililor, dupa ce premierul Victor Ponta a afirmat că s-a hotărât să mai stea „încă 10-15 ani” la guvernare, deoarece atât le va lua Ministerului de Interne şi Fiscului să realizeze o bază de date comună cu amenzile, pentru a putea fi verificată plata acestora.

„M-am hotărât să mai stau încă 10-15 ani la guvernare. Cam în atâta timp le va ajunge celor de la Interne cu cei de la ANAF să facă o bază comună cu amenzile de circulaţie. Domnule, cum, e posibil în secolul XXI să nu poţi să intru într-o bază de date, să-mi spună cine a luat amendă ? Bănuiam că nu e ceva atât de complicat tehnologic încât să ai o singură bază de date între Poliţie şi… Domnule, spune-mi şi mie cine a luat amendă, de radar, de ce-o fi, de parcare… Nu se poate, dom’le!”, le-a spus premierul participanţilor la o conferinta privind acoperirea cibernetica.


Premierul a apreciat totuşi că, dacă i-ar cere vicepriministrului Gabriel Oprea să le introducă pe agenda şedinţei de guvern, în şapte zile ar putea exista actele normative pentru o astfel de bază de date.

Cazul amenzilor de circulatie

Si intr-adevar, dupa cateva zile, in 20 mai, Guvernul a aprobat un proiect de Lege care facilitează plata amenzilor contravenționale, instituind un mecanism electronic de evidență și comunicare în materie.

Practic, dacă Parlamentul ar aproba acest proiect, ar urma să se creeze un cont unic destinat încasării amenzilor. Acest sistem ar urma să elimine situațiile frecvent întâlnite astăzi: o amendă de circulație dată într-un județ și plătită în localitatea de reședință din alt județ nu este întotdeauna evidențiată ca plătită din cauza sincopelor de comunicare.

Ca regulă generală, o altă prevedere importantă: se instituie posibilitatea de plată a jumătate din minimul amenzii în termen de 15 zile de la data înmânării sau comunicării procesului verbal.

În prezent, acest termen este de 48 de ore. De asemenea, se elimină obligativitatea pentru plătitor de a face dovada plății către agentul constatator.

Sistem pilot pentru amenzi de circulație

Potrivit proiectului, noul sistem permite furnizarea în timp real a datelor despre creanțele datorate (amenzile) și despre plățile efectuate. Accesarea acestor date ar urma să poată fi făcută atât de către autorități, cât și de către contribuabili.

Mecanismul propus va putea fi utilizat în “sistem pilot” pentru amenzile contravenționale la regimul circulației pe drumurile publice aplicate conducătorilor de autovehicule.

Legea va putea fi aplicată și pentru alte amenzi contravenționale de către organele din care fac parte agenții constatatori, pe măsura dezvoltării sistemului informatic de gestionare a titlurilor de creanță electronice și conectării la acesta.

(Pentru mai multe detalii cititi si: ”Proiect: cont unic pentru plata amenzilor contravenționale – mecanism electronic de evidență” )

Ramane de vazut ce costuri va presupune infiintarea si dezvoltarea acestui nou sistem IT. Si pentru ca plata amenzilor rutiere se poate face si online pe platforma Ghiseul.ro, cursdeguvernare.ro a intrebat-o pe Delia Popescu, presedintele Agentiei Agenda Digitala pentru Romania (AADR), care gestioneza aceasta platforma de plata online a taxelor si impozitelor locale, daca MAI si ANAF sunt interconectati si ar putea avea acces la datele din acest sistem.

„Pentru acuratetea informatiilor Ghiseul.ro isi actualizeaza informatiile legate de cetateni de la DEPABD (n.a Directia pentru Evidenta Persoanelor si Administrarea Bazelor de Date, din cadrul MAI), iar in ceea ce priveste amenzile auto, prin modulul de terti dezvoltat in cadrul platformei, acestia ar putea vizualiza in timp real ce amenzi au fost achitate si detaliile aferente. Tinand cont ca prin intermediul platformei se pot achita taxele si impozitele locale, ANAF nu are de ce accesa Ghiseul.ro, fiind vorba despre bani ce se incaseaza de catre primarii si nu de catre Trezorerie. Daca ar fi extinse platile si catre taxe si impozite centrale atunci ar trebui sa fie si Trezoreria implicata in calitate de colector general. Ideea este ca platforma Ghiseul.ro are dezvoltat si implementat un modul dedicat tertilor prin care se pot verifica toate platile facute indiferent care este primaria beneficiara a banilor”, a declarat aceasta.

Cine foloseste in prezent acest modul si ce problema majora rezolva

„In momentul de fata modulul de terti este utilizat de primarii, care cu acelasi set de credentiale au acces si la acest modul. Practic modulul poate fi accesat de orice entitate beneficiara a platilor, inregistrata in platforma.

Ideea dezvoltarii unui astfel de modul a venit in urma solicitarilor venite din partea primariilor care aveau spre exemplu amenzi de incasat dar contravenientul nu facea plata in contul primariei beneficiare – primara de domiciliu – ci in contul primariei de pe raza caruia lua amenda. In aceasta situatie primariile trebuie sa se deconteze intre ele si aveau nevoie de informatii suplimentare pentru identificare de plati facute in contul altor primarii.

Utilizarea acestui modul rezolva problemele generate de astfel de platitori. In mod evident ca nu se pot exclude situatiile in care cetatenii platesc eronat cate ceva. Niciun sistem informatic nu poate exclude astfel de greseli. In schimb prin astfel de aplicatii suport cum e cel de terti oferim un instrument ce ajuta institutiile inrolate in platforma sa corecteze erorile cetatenilor, astfel incat decontarea banilor sa se faca in mod corect”, a precizat pentru cursdeguvernare.ro, Delia Popescu.

Problema e la digitalizarea Politiei: Dureaza mai mult de trei luni pana ce Politia transmite catre Primarii ce amenzi a aplicat

Este insa o cale lunga pentru ca datele unei amenzi sa fie vizualizate in timp real in Ghiseul.ro.

Dureaza mai mult de trei luni pana se introduce procesul verbal intr-o baza de date a Politiei rutiere, ca dupa aceea informatia sa se transfere catre Primariile locale, pentru ca ele sunt beneficiarii platilor pentru amenzi. La noi (n.a in Ghiseul.ro), amenzile se vad dupa ce le introduce Politia Rutiera, dupa ce ele ajung in bazele de date ale Primariilor. Cetateanul stie in general ce are de platit pe zona de amenzi auto, doar ca Primariile nu stiu situatia exacta. La un moment dat, Primaria este in situatia in care ca primeste niste bani de la un cetatean, dar nu stie decat ca este o amenda auto – nu are si fluxul inchis – adica nu i-a venit informarea ca amenda auto este pentru procesul verbal cu numar..etc.

Eu inteleg ca se vrea vizualizarea in timp real a amenzilor, pentru ca altfel nu are nici o logica sa faci inca un sistem in care se vad amenzile dupa trei luni. Nu vad cum poti vizualiza in timp real amenzile, cata vreme politistul va completa datele pe sistem hartie”, a mai precizat presedintele AADR.

Problema cea mare: Lipsa interconectarii sistemelor IT ale statului

Toate aceste probleme care ne afecteaza in cele din urma pe fiecare dintre noi pornesc de la lipsa unui concept unanim acceptat de digitalizare a serviciilor publice si lipsa implementarii conceptului de interoperabilitate.

„Cea mai mare disfunctionalitate a sistemului este generata de insasi statul care nu a reusit sa-si interconecteze toate sistemele informatice pentru a putea face schimb de date fara a mai fi nevoie ca cetateanul sa se plimbe de la o institutie publica la alta pentru a obtine diverse informatii”, a subliniat Delia Popescu.

De ce se mai lanseaza inca licitatii IT pentru aplicatii de plata a taxelor si impozitelor, daca exista Ghiseul.ro?

„Din pacate nu exista o maturitate institutionala in ceeace priveste reutilizarea datelor si crearea conceptului de unicitate in aplicatii informatice. Fiecare institutie doreste sa aiba propria aplicatie fapt ce genereaza costuri suplimentare atat in implementarea propriu zisa a proiectului cat si ulterior prin operarea efectiva. Abordarea dispersata a conceptului de plata a taxe si impozitelor va genera costuri, efort, disfunctionalitati si nu va aduce calitate in viata cetateanului.

Ghiseul.ro nu doreste sa excluda sistemele informatice deja existente ci se doreste a fi o interfata unica de acces la baze de date ale institutiilor centrale si locale ce gestioneaza taxe si impozite. Nu este normal ca un cetatean ce detine mai multe proprietati inregistrate in primarii diferite sa aiba seturi de credentiale pentru fiecare primarie si sa acceseze mai multe sisteme informatice pentru a-si putea plati taxele si impozitele, in loc sa acceseze o singura platforma, cu un singur set de credentiale unde sa aiba consolidate toate informatiile fiscale aferente”, a declarat Delia Popescu.

In Romania s-au platit miliarde de euro in sisteme IT in ultimii 10 ani si totusi problema lipsei de comunicare intre sistemele IT si bazele de date ale statului ramane in permanenta actualitate. Ce demersuri se fac pentru rezolvarea acestei probleme?

„Implementarea unor concepte de tipul interoperabilitate, cadrul national de interoperabilitate, reutilizarea datelor publice, once only vor aduce cu siguranta efecte benefice asupra calitatii vietii cetateanului.
Din pacate tranzitia nu este una simpla si nici rapida, fapt pentru care va necesita suport in diseminare si adoptare. Strategia pentru Agenda Digitala a Romaniei – document strategic national ce sta la baza absorbtiei de fonduri nerambursabile pentru exercitiu financiar 2015-2020 aduce anumite elemente importante ce vor rezolva cu siguranta o parte din problemele aduse in atentie. Comitetul tehnico – economic pentru societatea informationala este un alt instrument de monitorizare si corelare a sistemelor IT implementate in Romania”, a mai spus presedintele Agentiei pentru Agenda Digitala a Romaniei.

Cate primarii sunt inrolate in Ghiseul.ro, cu ce costuri si cate amenzi se platesc anual

In momentul de fata, in Ghiseul.ro sunt inrolate 109 de primarii (47 exclusiv fara autentificare si 62 mixt – autentificare si fara autentificare) care permit plata online a taxelor, impozitelor si amenzilor rutiere.

Singurele costuri pentru implementarea sistemului Ghiseul.ro sunt de maxim 300 euro- comision platit institutiei de credit acceptatoare de plati electronice, din practica bancile accepta in urma negocierilor de contracte sume mai mici de 300 de euro, uneori chiar gratuitati, potrivit informatiilor presedintelui AADR.

Anul trecut, romanii au platit in acest sistem 5710 amenzi.

citește și

lasă un comentariu

2 răspunsuri

  1. In calitate de specialist IT, problema enclavizarii, cum bine o numiti, a informatiilor in format digital mi s-a parut evidenta de mai bine de 5 ani.
    Desigur, baietii inteligenti pe care ii alegem sa ne fie conducatori ar fi trebuit sa se gandeasca la ea acum 10 ani, pentru ca nu mi se pare ceva ce putem culege la norma in urmatoarele 6 luni. Sunt o gramada de informatii susceptibile a fi integrate intr-un format unic, cu interfete bine precizate.
    Amintiti aici amenzile, impozitele si taxele locale si situatia votantilor. Imi mai trec prin minte serviciile de sanatate si serviciile sociale. Un asemenea sistem trebuie sa aiba cel putin 4 trasaturi de baza: accesibilitatea, asigurarea securitatii datelor, scalabilitatea (implicand si pregatirea pentru viitor) si un plan de disaster recovery, ori toate aceste aspecte nu pot fi si nu pot fi lasate sa fie, cred eu, stabilite de catre niste datatori cu parerea intr-o sedinta de guvern, nici de catre specialistii unei firme de IT care au castigat un contract pentru ca au facut mai frumos cu ochiul. Luati exemplul SIVECO – SIUI din serviciile de sanatate: au papat o gramada de bani, le-a luat enorm de mult timp si au produs ceva ce scartaie din toate lagarele de parca au inlocuit vaselina cu apa de mare. Nu stiu cat de eficient este ghiseul.ro, pare un site curat, no-nonsense, si le doresc mult succes daca oamenii sunt intr-adevar doritori sa schimbe ceva in tara asta, dar fara un ajutor inteligent „de sus”, prea putine sunt de facut.
    Cat despre politie, eh, am fost odata intr-un sediu de politie dintr-un mare oras pentru a ajuta anchenta unor furturi. Ei bine, dotarea lor si procedurile de utilizare a infrastructurii IT m-au facut sa-mi plang de mila. Nu le pot dona calculatoare, inlocui switch-uile si cablurile UTP pentru ca, probabil, s-ar considera mita si ar putea constitui un risc de securitate. In acelasi timp aproape nimic nu poate impiedica un lucrator de politie sa plece cu informatie clasificata, poate numai absoluta lui ignoranta ori propria sa constiinta. Solutia mea? Organizarea unor seminarii si dezbateri cu specialisti IT adevarati, incluzand studenti si white hat hackers, economisti, nu specialisti in achizitionare de diplome, si definirea bazelor unei infrastructuri conform principiilor enuntate mai sus, la care se mai adauga dimensiunile cost si timp de executie.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

2 răspunsuri

  1. In calitate de specialist IT, problema enclavizarii, cum bine o numiti, a informatiilor in format digital mi s-a parut evidenta de mai bine de 5 ani.
    Desigur, baietii inteligenti pe care ii alegem sa ne fie conducatori ar fi trebuit sa se gandeasca la ea acum 10 ani, pentru ca nu mi se pare ceva ce putem culege la norma in urmatoarele 6 luni. Sunt o gramada de informatii susceptibile a fi integrate intr-un format unic, cu interfete bine precizate.
    Amintiti aici amenzile, impozitele si taxele locale si situatia votantilor. Imi mai trec prin minte serviciile de sanatate si serviciile sociale. Un asemenea sistem trebuie sa aiba cel putin 4 trasaturi de baza: accesibilitatea, asigurarea securitatii datelor, scalabilitatea (implicand si pregatirea pentru viitor) si un plan de disaster recovery, ori toate aceste aspecte nu pot fi si nu pot fi lasate sa fie, cred eu, stabilite de catre niste datatori cu parerea intr-o sedinta de guvern, nici de catre specialistii unei firme de IT care au castigat un contract pentru ca au facut mai frumos cu ochiul. Luati exemplul SIVECO – SIUI din serviciile de sanatate: au papat o gramada de bani, le-a luat enorm de mult timp si au produs ceva ce scartaie din toate lagarele de parca au inlocuit vaselina cu apa de mare. Nu stiu cat de eficient este ghiseul.ro, pare un site curat, no-nonsense, si le doresc mult succes daca oamenii sunt intr-adevar doritori sa schimbe ceva in tara asta, dar fara un ajutor inteligent „de sus”, prea putine sunt de facut.
    Cat despre politie, eh, am fost odata intr-un sediu de politie dintr-un mare oras pentru a ajuta anchenta unor furturi. Ei bine, dotarea lor si procedurile de utilizare a infrastructurii IT m-au facut sa-mi plang de mila. Nu le pot dona calculatoare, inlocui switch-uile si cablurile UTP pentru ca, probabil, s-ar considera mita si ar putea constitui un risc de securitate. In acelasi timp aproape nimic nu poate impiedica un lucrator de politie sa plece cu informatie clasificata, poate numai absoluta lui ignoranta ori propria sa constiinta. Solutia mea? Organizarea unor seminarii si dezbateri cu specialisti IT adevarati, incluzand studenti si white hat hackers, economisti, nu specialisti in achizitionare de diplome, si definirea bazelor unei infrastructuri conform principiilor enuntate mai sus, la care se mai adauga dimensiunile cost si timp de executie.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Retragerea doctorului Cîrstoiu din cursa pentru primăria Capitalei arată nu...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: