fbpx Modifica setari cookieuri

Analiză

Cea mai grea împărțeală din istoria UE: încep negocierile

Mai sunt două zile până când va fi anunțată noua propunere de Cadru Financiar Multianual Aceasta conține inclusiv mult-așteptatele detalii ale Fondului de Relansare Economică… Mai mult

25.05.2020

Europa

Europa a depășit vârful pandemiei Covid – țările au trecut la faza a doua de gestionare: testarea ratei de imunizare

După relaxarea măsurilor de prevenire a pandemiei, autoritățile naționale au declanșat pe tot globul marea operațiune a testării pe scară largă, pentru depistarea anticorpilor la… Mai mult

25.05.2020

Evenimentul

Programul oficial de convergență 2020: Deficit bugetar de 6,7%, contracție economică de 14,4% în T2

Deficitul bugetar calculat pe metodologia europeană ESA este prognozat pentru finalul anului 2020 la 6,7% din PIB, în creştere cu aproximativ 2,4 puncte procentuale faţă… Mai mult

24.05.2020

La obiect

Noi măsuri împotriva preluării ostile a companiilor strategice din statele membre – efect al pandemiei Covid

Pandemia Covid-19 accelerează în Uniunea Europeană instituirea mecanismelor de controlare a investițiilor străine, din state terțe, și extind domeniile de aplicare a acestora. De altfel,… Mai mult

21.05.2020

Elena Geageac / Măsuri de luat în calcul pentru repornirea și stimularea industriei auto

de Elena Geageac , 28.4.2020

Industria auto din România este, în prezent, printre cele mai afectate sectoare economice, având în vedere că producția de autovehicule a fost sistată de către cei doi mari producători din România imediat ce s-a instituit starea de urgență, cauzată de pandemia de COVID-19. În același timp, producătorii de componente auto, aflați în relații comerciale atât cu cei doi mari producători auto din România, cât și cu producători din afara țării, au redus și chiar au închis activitatea temporar. Ce măsuri sunt necesare pentru redresarea acestui sector cât mai rapid, având în vedere importanța sa în economia națională?

Automobile Dacia și Ford România, cei doi mari producători auto locali, au anunțat închiderea fabricilor în a doua jumătate a lunii martie, ceea ce cu siguranță se va reflecta în cifrele din lunile ce vor urma. Producția locală de autoturisme căpătase viteză în luna februarie 2020, cu o creștere anuală de aproape 8% față de aceeași lună a anului trecut, după un avans de aproximativ 3% pe parcursul anului 2019. Lunile viitoare, însă, cu siguranță vor diminua și poate chiar vor anula avantajul din primele două luni ale anului.

În plus, având în vedere și închiderea fabricilor auto în cea mai mare parte a țărilor europene, este cert că vom vedea scăderi semnificative și la nivelul producătorilor de componente auto.

Asociația Europeană a Producătorilor Auto (ACEA) estimează că, până în acest moment, la nivel european, măsurile luate în contextul pandemiei afectează aproximativ 1,14 milioane de angajați din domeniu, iar producția a pierdut peste două milioane de autovehicule. În România, estimarea, optimistă, a ACEA arată că sunt afectate cel puțin 20.000 de locuri de muncă, iar producția nerealizată se apropie de 69.000 de mașini.

Infrastructura de transport, provocarea trecută și viitoare

Repornirea industriei auto trebuie să preocupe în mod special autoritățile, având în vedere că acest sector livrează 37% din exporturile românești și concentra, înainte de criza COVID-19, peste 185.000 de salariați.

Companiile din domeniu au anunțat deja reluarea activității, chiar și parțial. Dacia și Ford au prezentat un calendar privind revenirea la normalitate, Continental România deschide gradual fabricile. Însă pierderile acumulate vor cântări greu în situațiile lor financiare.

Măsurile luate până în prezent de autorități pentru limitarea efectelor pandemiei par a fi fost benefice și pentru industria auto (în special măsura referitoare la susținerea șomajului tehnic de la bugetul de stat), însă va fi nevoie de suport suplimentar pentru a permite recuperarea pierderilor și revenirea industriei pe creștere. Măsurile necesare nu sunt neapărat impuse de pandemie, ci reprezintă, mai degrabă, solicitări mai vechi ale producătorilor din domeniu și amânate permanent de autorități.

Printre cele mai importante măsuri rămâne cea legată de dezvoltarea infrastructurii de transport, având în vedere că, din cauza situației precare în care se află drumurile naționale, producătorii auto pierd timp, bani și contracte importante, iar România pierde investiții consistente în domeniu în favoarea țărilor vecine. Dar aceste aspecte erau valabile și înainte de apariția COVID-19. Acum, cu atât mai mult, companiile din industrie vor avea nevoie de o infrastructură potrivită pentru a se redresa, a câștiga proiecte noi, a reangaja oamenii și chiar a spori numărul de angajați (putând lua în calcul și românii care se întorc în țară din economiile afectate) și, nu în ultimul rând, pentru a putea relua plățile de taxe și impozite la stat. Există exemple consacrate de urmat în această privință, cum ar fi cel al Germaniei, care, după război și criza care i-a urmat, a investit puternic în infrastructură și în industrie tocmai pentru a-și crea avantaj economic.

În mod particular, compania Ford România solicită de multă vreme realizarea drumului expres Craiova- Pitești, inclusiv centura ocolitoare a orașului Balș, iar Automobile Dacia așteaptă în mod deosebit autostrada Pitești-Sibiu. Însă infrastructura este necesară în întreaga țară, în special în zonele de est sau sud, care, astfel, ar putea atrage dezvoltarea de noi facilități de producție.

Facilități pentru industria auto

Dincolo de demararea proiectelor de mare infrastructură, benefice pentru întreaga economie, pentru industria auto mai pot fi dezvoltate o serie de pachete de măsuri specifice care să impulsioneze dezvoltarea sectorului. Printre acestea se pot regăsi măsuri de genul facilităților fiscale acordate în sectorul construcțiilor sau îmbunătățirea considerabilă a celor existente privind cercetarea-dezvoltarea. Astfel de pachete de măsuri sunt cu atât mai necesare cu cât țările din regiune acordă o atenție deosebită acestui sector prin stimulente fiscale, dar și alte ajutoare de stat (spre exemplu, Ungaria).

În plus, pachetele de măsuri adresate industriei auto trebuie să țină cont, dincolo de importanța industriei pentru economie, de faptul că forța de muncă din domeniu este una deja experimentată, atât la nivel mediu, cât și de top management.

Totodată, autoritățile trebuie să înceapă să gândească în perspectivă, să anticipeze trendurile din domeniu. Spre exemplu, să vină cu pachete de stimulare în contextul în care tendința de consum este deja direcționată către mașini electrice, iar producătorii, inclusiv cei de componente, ar putea fi din ce în ce mai interesați să își schimbe sau să își îmbunătățească liniile de producție pentru a fabrica elemente necesare mașinilor electrice. Astfel de pachete de stimulare (fiscale, granturi, ajutoare de stat etc.) s-ar putea orienta, cu precădere, tot spre zona cercetării-dezvoltării, cu atât mai mult cu cât trecerea la producția de mașini electrice (și de componente auto necesare acesteia) poate fi privită ca o activitate inovatoare.

Schimbând sectorul, și anume de la producători la importatori și distribuitori auto, și având în vedere nevoia stringentă de a aduna bani la bugetul de stat, ar trebui tratată ca o prioritate fiscalizarea comerțului cu autovehicule second-hand – legislație există, rămâne doar să se pună în practică… Și poate nu doar ca efort singular al României, ci și al mai multor state membre UE. Soluții există, iar importanța strategică a industriei auto reclamă o atenție sporită din partea autorităților.

*

Elena Geageac, Senior Manager Taxe Directe, Deloitte România

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 28.4.2020

Un raspuns

  1. stefan60
    28.4.2020, 10:11 pm

    As cere un singur nume de politician roman , denumirea macar a unui partid romanesc care in ultimii 30 de ani a realizat infrastructura , a incurajat material cercetarea si stimulat fiscal industria producatoare de bunuri.
    La modul cum e construit bugetul de stat, e utopic sa ceri astfel de strategii. Nu au existat niciodata si nici un partid nu a reusit in chestiunile mai elementare, mai simple. Adica accesul generalizat la apa potabila si canalizare, aducerea gazului metan ( ca e preponderent romanesc ) la casa majoritatii romanilor.

Lăsați un comentariu


Stiri

Producătorii de gaze naturale acuză că măsurile ANRE nu protejează nici consumatorii, nici piața: câștigător ar fi Gazprom

Adrian N Ionescu

Producătorii de gaze naturale acuză Autoritatea Naţională din domeniul Energiei (ANRE) că nu respectă, în elaborarea reglementărilor, ceea ce a convenit în consultările cu aceștia.… Mai mult

Europa

Comisia Europeană a lansat a doua etapă de consultări pentru asigurarea salariilor minime echitabile în UE

Vladimir Ionescu

Comisia Europeană a anunțat miercuri lansarea celei de-a doua etape de consultări cu sindicatele și organizațiile patronale europene cu privire la modul de asigurare a… Mai mult

Stiri

”Atingere adusă autorității”, interzisă – amendament propus de Jandarmerie la Legea manifestațiilor publice

Vladimir Ionescu

O serie de prevederi neclare și periculoase pentru libertatea de întrunire pașnică și libertatea de exprimare au fost elaborate de un Grup de Lucru al… Mai mult

Stiri

Parlamentul dublează alocațiile copiilor – impact 3 miliarde lei în 2020

Vladimir Ionescu

Camera Deputaților a adoptat miercuri legea de respingere a Ordonanței de Urgență care amâna dublarea alocațiilor până la data de 1 august 2020. Au fost… Mai mult

Stiri

Klaus Iohannis anunță un nou pachet de legi ale Justiției: ”Trebuie să ducem la bun sfârșit ce am început la referendum”

Razvan Diaconu

Președintele Klaus Iohannis a anunțat miercuri că a convenit cu premierul Ludovic Orban modificarea legilor Justiției printr-un nou pachet legislativ, care va fi elaborat în… Mai mult

Stiri

Prelungirea mandatelor primarilor prin OUG e neconstituțională, la fel legea prin care Parlamentul decide data alegerilor locale – decizii CCR

Vladimir Ionescu

CCR a decis miercuri, cu majoritate de voturi, că ordonanța de urgență prin care au fost prelungite mandatele aleșilor locali și legea PSD-ALDE-Pro România prin… Mai mult

Stiri

Proiect de dezvoltare a unui test Covid fabricat în România – Universitatea București, parteneră

Vladimir Ionescu

O echipă de specialiști ai Facultății de Biologie din Universitatea din București este parteneră într-un proiect de cercetare pentru dezvoltarea unei metode rapide, fiabile și… Mai mult