fbpx Modifica setari cookieuri

La obiect

Crește rata dobânzii pe termen lung: Atenție cum drămuim banii împrumutați

Rata dobânzii pe termen lung pentru România a continuat să crească în luna aprilie 2020 și a ajuns la 4,83%, potrivit datelor publicate de Eurostat.… Mai mult

18.05.2020

Chestiunea

Pornești un business de producție? Atenție la utilități: racordarea durează de 6 ori mai mult decât în Germania

Racordarea la utilități este una dintre principalele piedici puse în calea celor care vor să facă afaceri în România, în special în fața antreprenorilor care… Mai mult

17.05.2020

Analiză

Prima estimare pe T1 2020 – PIB-ul trimestrial anunțat în creștere cu 2,7% !

Potrivit datelor-semnal publicate de INS, creșterea economică a României pe primul trimestru din 2020 a fost de 2,4% în termeni reali pe seria brută faţă… Mai mult

15.05.2020

La obiect

Creștere cu 22% a deficitului de cont curent în T1, VALOARE NEGATIVĂ la investițiile străine

Contul curent al balanței de plăți a înregistrat, după primul trimestru din 2020, un deficit de 1.365 milioane de euro, cu 22% mai mult față… Mai mult

14.05.2020

Electromobilitatea – Companiile petroliere și de utilități încearcă să preia controlul: își fac propriile rețele de încărcare a mașinilor electrice

de Adrian N Ionescu , 19.1.2020

Mai mult de trei sferturi (79%) din infrastructura de încărcare a vehiculelor electrice din Europa era controlată de companiile de utilităţi şi petroliere.

Companiile petroliere şi cele de utilităţi se află în plină campanie de achiziţie companiilor relevante care operează reţele de încărcare – consecinţă a unor strategii din ce în ce mai clare de preluare a controlului tendinţei de scădere a importanţei hidrocarburilor.

Uniunea Europeană are nevoie de 3 milioane de puncte de încărcare publice pentru cele 44 milioane de maşini electrice care ar urma să circule până în 2030, astfel că dimensiunea ofensivei companiilor petrioliere şi de utilităţi pare, totuşi, minoră .

Ofensiva companiilor petroliere şi de utilităţi pare încă firavă, dar tendinţa este limpede, după cele mairecente achiziții:

  • Shell are un buget de investiţii anual de un miliard de euro în energie regenrabilă şi reţele de încărcare a vehiculelor electrice (EV). Cea mai recentă achiziție este a unei reţele de 100.000 de staţii în 28 de ţări, potrivit datelor invocate la conferinţa E-Mobility Charging Infrastructure, din noiembrie 2019.
  • British Petroleum a cumpărat cele mai mare operator de stații de încărcare din Regatul Unit Chargemaster (7.000 stații) și a investit într-o companie care liverază soluții în domeniu, printre alte ținte, inclusiv un start-up în tehnologia acumulatoarelor.
  • Total a cumpărat în Franța o rețea de 10.000 de stații.
  • Electricitié de France (EDF) urmărește să ajungă la o cotă de piață cât mai mare în Europa, prin subsidiara sa Izivia.
  • E.On, Enel și EDF colaborează cu Nissan și Nuvve în domeniul stațiilor V2G (Vehicle to Grid).
  • Engie a intrat de asemeni în joc prin achiziția unor operatori de rețele de încărcare din Olanda și Belgia.

În România, promisiuni

Evoluția electromobilității în România are loc mai degrabă în cercul vicios al numărului mic de mașini electrice, achizițiile nefiind încurajate decât mai degrabă de promisiunile privind viitoarele rețele de încărcare publice:

Guvernul a aprobat, în iunie anul trecut, un memorandum privind o schemă de sprijin de 250 de milioane de lei pentru instalarea unor staţii de încărcare până în 31 decembrie 2025, cu cu prioritate traseele TEN-T în România, respectiv Coridorul rutier Orient/Mediterana de Est şi Coridorul Rin-Dunăre, drumurile europene şi naţionale, precum şi aglomerările urbane.

Efectele nu sunt previzibile. Nu a avut succes nici programul Administraţiei Fondului pentru Mediu dedicat primăriilor capitalelor de județ pentru dezvoltarea infrastructurii de alimentare a vehiculelor cu energie electrică.

(Citiți și: „Finanțarea pentru stațiile de încărcare a mașinilor electrice: primăriile nu dau buzna, AFM prelungește termenul de depunere a ofertelor”)

Între timp, marile rețele din România fac progrese mai clare:

  • Dintre marile rețele de carburanți, MOL pare să se miște cel mai repede, ca să ajungă la 21 de stații în acest an. Ceilalți mari jucători din sector nu au livrat știri mai semnificative în acest sens.
  • Dintre companiile de utilități, promisiunea cea mai mare este a Enel, care vrea să ajungă la 2.500 de stații, dar abia peste 5 ani.
  • E.On are în plan 19 stații, folosind (ca și MOL) proiectul NEXT-E, cofinanțat din fonduri europene, în cadrul programului Connecting Europe Facility (CEF)
  • Dintre marile rețele de retail, Kaufland s-a remarcat cu promisiunea a 24 de stații în 20 de orașe.

Chiar dacă românii au cumpărat cu 50% mai multe autoturisme ecologice în primele 11 luni din 2019, acestea nu au decât 3,8% din piață. Sunt 6015, inclusiv cele hibrid (4.260).

Tranziția de la petrol: câteva estimări

Cererea de petrol ar urma să se plafoneze din 2030, cu 10 ani mai devreme, tocmai ca urmare a creșterii utilizării mașinilor electrice, potrivit Agenției Internaționale de Energie (IEA).

Alte estimări citate de Deloitte împing plafonarea și scăderea cererii de petrol, respectiv de carburanță, chiar spre 2050.

Certă este doar tendința, amploarea acesteia urmând să se contureze în funcție de evoluţia pieţelor.

Totuși, încă din 2017, un studiu ING prevedea că în 2035, piața autot va fi 100% electrică. Mult mai conservator, un alt studiu, al Bloomberg, estima că în 2040, doar 54% din vânzările de mașini noi ușoare vor fi vehicule electrice.

(Citiți și: „De la pompă la priză – agenda unei revoluții: Supremația motoarelor electrice depinde de reglementări și de progresele tehnice”)

Companiile petroliere încearcă să încetinească ritmul tranziției, ca să aibă mai mult timp de aplicare a unor noi strategii.

Deja, cele mai mari cinci companii mondiale de petrol şi gaze naturale (BP, Shell, Chevron, ExxonMobil şi Total) şi cele care reprezintă interesele industriei au cheltuit cel puţin 250 milioane de euro între 2010 şi 2018 pentru lobby la instituţiile UE, în privința politicilor de mediu, potrivit unor estimări ale unui grup de ONG-uri, citată de AFP și Energynomics.

„Adevărata provocare cu care se confruntă companiile de petrol și gaze, dintre care multe aspiră la statutul de companii energetice universale, este să producă mai mult petrol dar și electricitate, cu responsabilitatea emisiei de carbon și răspunzând îngrijorărilor părților implicate în existența lor”, spune Deloitte.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 19.1.2020

Lăsați un comentariu


Stiri

Premierul Ludovic Orban – amendat cu 3.000 de lei pentru că a fumat în birou și nu a purtat mască

Vladimir Ionescu

Premierul Ludovic Orban a plătit, sâmbătă, două amenzi în cuantum de 3.000 de lei pentru fumat și nepurtarea măștii în spații închise, după ce o… Mai mult

Stiri

Fondul Suveran al Arabiei Saudite vrea să devină investitorul cu cel mai mare impact global: a început investițiile de criză –

Iulian Soare

În timp ce pandemia de coronavirus devastează economiile de pe glob, Fondul Suveran de Investiţii al Arabiei Saudite (PIF), în valoare de 325 de miliarde… Mai mult

Stiri

Bilant coronavirus, 30 mai: Cazurile noi revin pe trendul descendent

Vladimir Ionescu

Până sâmbătă, ora 13.00,  pe teritoriul României, au fost confirmate 19.133 de cazuri de persoane infectate cu virusul COVID – 19 (coronavirus). Dintre persoanele confirmate… Mai mult

Stiri

Angela Merkel refuză invitația lui Donald Trump de a participa în persoană la G7, Boris Johnson o acceptă

Iulian Soare

Cancelarul federal german Angela Merkel a refuzat invitaţia preşedintelui american Donald Trump de a participa în persoană la summitul G7 din SUA, în timp ce… Mai mult

Europa

Acord între Berlin și Bruxelles privind salvarea Lufthansa: Germania cedează 24 de sloturi orare operate pe (super)aeroporturile din Frankfurt şi München

Iulian Soare

Planul pentru sprijinirea cu nouă miliarde de euro a Lufthansa, de către guvernul german, a fost aprobat vineri de Comisia Europeană, după ce compania a… Mai mult

Stiri

UPDATE / SUA: Proteste violente în 32 mari orașe, după uciderea lui George Floyd de către polițiști

Iulian Soare

UPDATE:  Proteste, majoritatea violente, au loc în 32 de mari orașe americane, din 22 de state. Sunt proteste generalizate, violențe între protestatari și forțele de… Mai mult

Stiri

Ministrul Sănătății: La sfârșitul lui iulie am putea reveni la viața normală

Vladimir Ionescu

Epidemia de coronavirus se află pe o pantă descendentă, în România, a declarat vineri ministrul Sănătății, Nelu Tătaru. La sfârșitul lunii iulie, începutul lui august,… Mai mult