fbpx

Just Business

Companiile antreprenoriale la Bursă: Valoarea totală s-a dublat față evaluările inițiale

Valoarea companiilor antreprenoriale listate la Bursa de Valori București (BVB) a crescut de 2,7 ori, în prezent, față de totalul capitalizărilor inițiale pe care le-au… Mai mult

01.06.2021

Digital

Digitalizarea României: componenta digitală din PNRR atinge la limită ținta de 20% alocări

Planul Național de Redresare și Reziliență depus de România, oficial, luni la Bruxelles respectă la limită cerința Comisiei Europene de alocare a 20% dintre fonduri… Mai mult

31.05.2021

Chestiunea

Cum arată PNRR-urile celor mai mari 4 economii ale UE

Proiectele pe care România le-a trecut în PNRR-ul său au de-a face mai degrabă cu investiții specifice secolului trecut – și nici nu poate fi… Mai mult

30.05.2021

La obiect

Deficitul bugetar după prima treime a lui 2021, redus cu 23% – creștere spectaculoasă a încasarilor din TVA

Bugetul general consolidat a consemnat după primele patru luni ale  anului în curs un deficit de 20,7 miliarde lei, echivalent cu circa 1,8% din noul… Mai mult

30.05.2021

Electromobilitatea – Companiile petroliere și de utilități încearcă să preia controlul: își fac propriile rețele de încărcare a mașinilor electrice

de Adrian N Ionescu , 19.1.2020

Mai mult de trei sferturi (79%) din infrastructura de încărcare a vehiculelor electrice din Europa era controlată de companiile de utilităţi şi petroliere.

Companiile petroliere şi cele de utilităţi se află în plină campanie de achiziţie companiilor relevante care operează reţele de încărcare – consecinţă a unor strategii din ce în ce mai clare de preluare a controlului tendinţei de scădere a importanţei hidrocarburilor.

Uniunea Europeană are nevoie de 3 milioane de puncte de încărcare publice pentru cele 44 milioane de maşini electrice care ar urma să circule până în 2030, astfel că dimensiunea ofensivei companiilor petrioliere şi de utilităţi pare, totuşi, minoră .

Ofensiva companiilor petroliere şi de utilităţi pare încă firavă, dar tendinţa este limpede, după cele mairecente achiziții:

  • Shell are un buget de investiţii anual de un miliard de euro în energie regenrabilă şi reţele de încărcare a vehiculelor electrice (EV). Cea mai recentă achiziție este a unei reţele de 100.000 de staţii în 28 de ţări, potrivit datelor invocate la conferinţa E-Mobility Charging Infrastructure, din noiembrie 2019.
  • British Petroleum a cumpărat cele mai mare operator de stații de încărcare din Regatul Unit Chargemaster (7.000 stații) și a investit într-o companie care liverază soluții în domeniu, printre alte ținte, inclusiv un start-up în tehnologia acumulatoarelor.
  • Total a cumpărat în Franța o rețea de 10.000 de stații.
  • Electricitié de France (EDF) urmărește să ajungă la o cotă de piață cât mai mare în Europa, prin subsidiara sa Izivia.
  • E.On, Enel și EDF colaborează cu Nissan și Nuvve în domeniul stațiilor V2G (Vehicle to Grid).
  • Engie a intrat de asemeni în joc prin achiziția unor operatori de rețele de încărcare din Olanda și Belgia.

În România, promisiuni

Evoluția electromobilității în România are loc mai degrabă în cercul vicios al numărului mic de mașini electrice, achizițiile nefiind încurajate decât mai degrabă de promisiunile privind viitoarele rețele de încărcare publice:

Guvernul a aprobat, în iunie anul trecut, un memorandum privind o schemă de sprijin de 250 de milioane de lei pentru instalarea unor staţii de încărcare până în 31 decembrie 2025, cu cu prioritate traseele TEN-T în România, respectiv Coridorul rutier Orient/Mediterana de Est şi Coridorul Rin-Dunăre, drumurile europene şi naţionale, precum şi aglomerările urbane.

Efectele nu sunt previzibile. Nu a avut succes nici programul Administraţiei Fondului pentru Mediu dedicat primăriilor capitalelor de județ pentru dezvoltarea infrastructurii de alimentare a vehiculelor cu energie electrică.

(Citiți și: „Finanțarea pentru stațiile de încărcare a mașinilor electrice: primăriile nu dau buzna, AFM prelungește termenul de depunere a ofertelor”)

Între timp, marile rețele din România fac progrese mai clare:

  • Dintre marile rețele de carburanți, MOL pare să se miște cel mai repede, ca să ajungă la 21 de stații în acest an. Ceilalți mari jucători din sector nu au livrat știri mai semnificative în acest sens.
  • Dintre companiile de utilități, promisiunea cea mai mare este a Enel, care vrea să ajungă la 2.500 de stații, dar abia peste 5 ani.
  • E.On are în plan 19 stații, folosind (ca și MOL) proiectul NEXT-E, cofinanțat din fonduri europene, în cadrul programului Connecting Europe Facility (CEF)
  • Dintre marile rețele de retail, Kaufland s-a remarcat cu promisiunea a 24 de stații în 20 de orașe.

Chiar dacă românii au cumpărat cu 50% mai multe autoturisme ecologice în primele 11 luni din 2019, acestea nu au decât 3,8% din piață. Sunt 6015, inclusiv cele hibrid (4.260).

Tranziția de la petrol: câteva estimări

Cererea de petrol ar urma să se plafoneze din 2030, cu 10 ani mai devreme, tocmai ca urmare a creșterii utilizării mașinilor electrice, potrivit Agenției Internaționale de Energie (IEA).

Alte estimări citate de Deloitte împing plafonarea și scăderea cererii de petrol, respectiv de carburanță, chiar spre 2050.

Certă este doar tendința, amploarea acesteia urmând să se contureze în funcție de evoluţia pieţelor.

Totuși, încă din 2017, un studiu ING prevedea că în 2035, piața autot va fi 100% electrică. Mult mai conservator, un alt studiu, al Bloomberg, estima că în 2040, doar 54% din vânzările de mașini noi ușoare vor fi vehicule electrice.

(Citiți și: „De la pompă la priză – agenda unei revoluții: Supremația motoarelor electrice depinde de reglementări și de progresele tehnice”)

Companiile petroliere încearcă să încetinească ritmul tranziției, ca să aibă mai mult timp de aplicare a unor noi strategii.

Deja, cele mai mari cinci companii mondiale de petrol şi gaze naturale (BP, Shell, Chevron, ExxonMobil şi Total) şi cele care reprezintă interesele industriei au cheltuit cel puţin 250 milioane de euro între 2010 şi 2018 pentru lobby la instituţiile UE, în privința politicilor de mediu, potrivit unor estimări ale unui grup de ONG-uri, citată de AFP și Energynomics.

„Adevărata provocare cu care se confruntă companiile de petrol și gaze, dintre care multe aspiră la statutul de companii energetice universale, este să producă mai mult petrol dar și electricitate, cu responsabilitatea emisiei de carbon și răspunzând îngrijorărilor părților implicate în existența lor”, spune Deloitte.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 19.1.2020

Lăsați un comentariu


Europa

G7 summit: SUA propun un megaplan de investiții care să concureze cu iniţiativa chineză Belt and Road

Alexandra Pele

Grupul celor şapte puteri economice (G7) ar putea elabora, la iniţiativa Statelor Unite, un plan masiv de investiţii în infrastructură în statele în curs de… Mai mult

Europa

EURO 2020 / Resuscitat pe teren, jucătorul danez Christian Eriksen a fost stabilizat în spital

Vladimir Ionescu

Federația daneză de Fotbal a anunțat sâmbătă că fotbalistul Christian Eriksen ”este treaz iar starea sa de sănătate este stabilă”. ”Rămâne internat la Rigshospitalet pentru… Mai mult

Europa

EURO 2020 / Mijlocașul danez Christian Eriksen s-a prăbușit pe teren. Partida Danemarca – Finlanda a fost suspendată

Vladimir Ionescu

UPDATE. Federația daneză de Fotbal a anunțat, potrivit BBC, că fotbalistul Christian Eriksen ”este treaz” și așteaptă rezultatele unor teste medicale. Informația inițială: Partida Danemarca… Mai mult

Stiri

Sorin Cîmpeanu, despre întârzierile la plata orelor remediale: Toate sumele vor fi plătite

Vladimir Ionescu

Întârzierile la plata orelor remediale sunt “nepermis de mari”, a declarat sâmbătă ministrul educaţiei Sorin Cîmpeanu, dând asigurări că acestea vor fi plătite integral. “În… Mai mult

Europa

Miniștrii Energiei din țările UE au decis să înceteze finanțarea conductelor de transport de gaze și petrol

Vladimir Ionescu

Miniștrii energiei din UE au ajuns la un acord vineri cu privire la “abordarea generală” a finanțării proiectelor europene de energie, punând capăt finanțării pentru… Mai mult

Stiri

2.103 elevi din România au participat la faza de pretestare PISA, realizată în premieră pe calculator

Un număr de 2.103 elevi din Bucureşti şi 20 de judeţe au participat la faza de pretestare PISA 2022, pentru prima oară administrată computerizat, a… Mai mult

Stiri

Legea 5G promulgată – reacție a ambasadei Chinei

Iulian Soare

Ambasada Chinei în România a făcut vineri un apel la autoritățile române pentru nediscriminarea companiilor chineze și a cerut acțiuni concrete pentru a menține interesele… Mai mult