La obiect

Situația financiară la care se așteaptă economiștii și bancherii pe final de an

Amploarea dezechilibrării indicatorilor critici ai economiei pe 2019 creşte cu siguranţă, iar incertitudinea contextului politic îi îndeamnă la prudență pe economiști, pentru că sporeşte dificultatea… Mai mult

31.10.2019

La obiect

România, alături de Germania: în topul UE al orașelor cu cei mai puțini tineri

Potrivit Eurostat, aproape două treimi dintre orașele europene cu cei mai puțini tineri se află în România și Germania. Indicatorul utilizat este rata de dependență… Mai mult

30.10.2019

Chestiunea

Viitorul forței de muncă: Durata de muncă așteptată în România – sub nivelul din anul 2000

Durata de muncă în România s-a redus cu doi ani și jumătate în perioada 2000 – 2018, potrivit datelor publicate de Eurostat. Mai mult, raportul… Mai mult

30.10.2019

La obiect

Câte ore muncesc profesorii din UE și din România: Noile măsuri din educație și compensațiile pentru profesori

Profesorii cu o vechime de cel puțin 30 de ani ar putea primi la pensionare șase salarii medii brute, adică aproape 30.000 de lei, conform… Mai mult

28.10.2019

Cronicile

De la pompă la priză – agenda unei revoluții: Supremația motoarelor electrice depinde de reglementări și de progresele tehnice

de Adrian N Ionescu 4.8.2017

Trecerea transporturilor de la motoarele pe combustie internă la motoarele electrice depinde de eficacitatea stimulentelor administrative, la concurenţă cu cele restrictive. Şi nu numai.

Revoluția transporturilor nu se va realiza, însă, fără progresele tehnologice ale bateriilor şi ale sistemelor de alimentare şi nu independent de capacitatea companiilor petroliere de a-și reorienta afacerile, potrivit studiilor actuale.

Pe de o parte, mai multe guverne şi mari oraşe ale lumii au avansat deja termene de la care vor interzice vânzările de vehicule cu motorizarea bazată pe combustia internă a produsele petroliere.

Pe de altă parte, companiile petroliere și producătorii auto au nevoie de răgaz pentru a-și finanța cercetările. Nu a suprins pe nimeni opinia comisarului european pentru industrie Elzbieta Bienkowska, potrivit căreia ca nu ar fi în interesul nimănui o prăbușire rapidă a pieței mașinilor diesel”.

Agenda

Franța și Marea Britanie au anunțat că vor interzice vânzarea de automobile pe  motorină până în anul 2040. India și-a propus cel mai ambițios termen: în 2030 să nu se mai vândă decât maşini electrice.

Un raport ING Bank avansează ideea că din 2035 în Europa nu se vor mai vinde decât mașini pentru pasageri electrice în toată Europa. 

Cercetarea ING Bank afirmă că că vehiculele cu motoare electrice vor deveni competitive în 2024 cu cele bazate pe combustie internă, în termeni de cost total al proprietății, indicator care include și întreținerea și alimentarea pe lângă prețul mașinii.

Un studiu Bloomberg este mai conservator pentru piața globală și prevede că, până în 2040, 54% din vânzările de mașini noi ușoare vor fi vehicule electrice, chiar dacă prețurile vehiculelor electrice vor deveni competitive cu cele pe combustie în 2025.

În următorii ani, Tesla, Chevy și Nissan ar putea scoate pe piață mașini cu autonomie mare la circa 30.000 de dolari, spune Bloomberg.

Deutsche Post a început deja să-şi construiască propriile vanuri electrice şi plănuieşte să le vândă şi altora, potrivit BBC.

Ofensiva electrică

Cercetările citate își bazează aprecierile optimiste privind ofensiva motorizării electrice pe argumentele:

  • Reglementări mai aspre pentru maşinile pe combustie internă și stimulente pentru achiziţii de masini electrice
  • Creșterea cererii pe baza:
    • scăderii costurilor totale ale deținerii de vehicule electrice (EV) până la paritate cu cele privind motoarele cu combustie internă (ICE)
    • creșterii rețelelor de alimentare
    • ieftinirii și creșterii performanțelor acumulatorilor

Acestea argumente decurg din principalele obiecții ale consumatorilor, care nu cumpără vehicule electrice :

  • 40% din cauza prețului mare,
  • 28% din cauza autonomiei reduse și
  • 20% din cauza dificultăților de încărcare a acumulatorilor, potrivit unui sondaj citat de studiul ING Bank.

Modelele de prognoză folosite de ING Bank spun că costul total al deţinerii de maşini electrice (preţ de achiziţii, plus costurile de întreţinere şi alimentare) îl va egala în 2024 pe cel al motoarelor cu combustie, pe baza creşterii cererii, stimulată de sporul capacităţii acumulatorului pe unitate de greutate şi de ieftinirea acestuia.

Modelele de prognoză folosite de Bloomberg New Energy Finance spun că țările care au avansat în adoptarea mașinilor electrice (SUA, China și o parte din Europa) vor depăși obstacolul rețelelor de alimentare la mijlocul anilor 2030.

Circa 75% dintre cumpărători ar perfera mașinile electrice dacă autonomia ar creşte la 800 de kilometri, faţă de cel mult 300 de kilometri în prezent, potrivit ING.

Studiile fac rareori diferența între transportul de marfă și cel de pasageri, între marile camioane și minivanuri și autoturisme.

De ce (nu) se tem coloșii petrolieri

Circa 34% dintre mașininile ușoare de pe drumurile lumii vor fi electrice până în 2040, ceea ce va disloca un consum echivalent cu opt milioane de barili de combustibil pe zi, potrivit Bloomberg.

Pe de altă parte, circa 60% din petrolul lumii este folosit în prezent pentru obținerea combustibililor de transport și aceasta este proporția vulnerabilității coloșilor petrolieri față de motorizarea electrică.

Faptul este confirmat indirect de cele două piste strategice de dezvoltare a coloșilor petrolieri: prioritatea gazelor naturale și investiția în noi tehnologii energetice altfel spus – regenerabilele.

Shell, de pildă, pariază din greu pe gaze, dar și alocă anual un miliard de dolari în cercetarea de noi tehnologii, potrivit Bloomberg.

Astfel că, nu este  întâmplător averstismentul comisarului european pentru industrie, că o prăbușire a pieței mașinilor diesel îi va lipsi pe constructorii auto de resursele pentru a investi în vehicule cu emisii poluante zero.

Chiar gazda producătorului auto BMW, Munchen, s-a alăturat oraşelor care iau în calcul interzicerea maşinilor diesel, astfel încât un analist citat de Reuters s-a grăbit să constate „o mare victorie” a lobby-ului auto.

Ştirea este însă relevantă într-o măsură similară şi pentru nevoia de resurse de cercetare a coloşilor petrolieri.

Analiştii domeniului spun că agenda trecerii de la motorizarea pe combustie internă la cea electrică depinde de cât de repede preţurile şi accesibilitatea celei din urmă vor deveni competitive cu cea dintâi.

Atingerea echilibrului dintre cererile pentru cele două tipuri de motorizare depinde de concurența a doi factori:

  • amploarea deciziilor autorităţilor privind stimulentele pentru varianta electrică de motorizare şi, respectiv a celor privind restricţiile pentru motorizările petroliere
  • răgazul pe care companiile petroliere îl vor obţine pentru a face tranziţia către noi linii de afaceri energetice, în special producţia de energie regenerabilă.

Coloşii petrolieri vor căuta, pe de o parte să tempereze avântul politic, ca să câştige timp pentru redirecţionarea afacerilor lor. Pariul lor este orientarea spre gazele naturale și pe producția de electricitate cu acestea, dar şi din resurse regenerabile.

Și în România, OMV Petrom a devenit un furnizor important de energie electrică prin centrala de la Brazi. Dar şi-a vândut parcul de eoliene, pentru că are alte priorităţi. OMV Petrom şi OMV sunt, totuşi, abia jucători de talie mică spre mijlocie pe piaţa globală şi au resurse pe măsură

Agenția Internațională pentru Energie (IEA) vede o creștere cu 50% a cererii de gaze până în același an crucial 2040. Exxon Mobil vede o creștere de 44%, iar British Petroleum își întemeiază scenariul de bază pe o creștere de 38% până în 2035, potrivit Bloomberg.

Apoi, anii de glorie ai gazelor naturale s-ar putea estompa în fața ieftinirii energiei regenerabile din vânt și soare.
Totodată, nu sunt excluse alternativele obţinerii de combustibili din gaz metan şi din cărbune, dar viteza cu care aceste alternative ajung să devină competitive comercial, concurează, din nou, cu viteza progresului vehiculelor electrice. Deşi par că sunt mai puţin cercetate în prezent, încercările germane de producere a benzinei din gaz metan sunt vechi din timpul războiului mondial.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 4.8.2017

Lăsați un comentariu


Stiri

Audierile pentru destituirea lui Donald Trump: Mărturii acuzatoare ale unui angajat al ambasadei SUA la Kiev

Iulian Soare

Audierile din Congres în cadrul anchetei privind potenţiala destituire a liderului de la Casa Albă au continuat vineri, cu fosta ambasadoare a SUA în Ucraina… Mai mult

Europa

Bogdan Chirițoiu, ales membru al conducerii Agenţiei Europene de Reglementare în Energie

Iulian Soare

Preşedintele Consiliului Concurenţei Bogdan Chiriţoiu a fost ales joi membru  în Consiliul de Administrație al Agenţiei Europene de reglementare in energie. ”Salut alegerea domnului Bogdan… Mai mult

Europa

Schimb de spioni între Lituania și Rusia

Vladimir Ionescu

Șeful serviciului secret al Lituaniei, Darius Jauniskis, a anunțat vineri că doi cetățeni lituanieni condamnați în Rusia pentru spionaj ”au fost redați familiilor lor”, fiind… Mai mult

Stiri

Bogdan Badea, Hidroelectrica: Compania riscă să intre din nou în insolvenţă, din cauza ANRE

Adrian N Ionescu

Hidroelectrica riscă să intre din nou în insolvenţă, dacă  va aplica un ordin al Autorităţii de Reglementare în Energie (ANRE), care obligă producătorul hidro să… Mai mult

Stiri

Trafic de influență pentru contracte cu CFR / Sebastian Vlădescu și Cristian Boureanu, trimiși în judecată

Vladimir Ionescu

Fostul ministru al Finanţelor Sebastian Vlădescu și fostul deputat Cristian Boureanu au fost trimiși în judecată într-un dosar în care consorțiului de firme austriece Swietelsky… Mai mult

Stiri

Ucraina / Sume record alocate Apărării – 5,45% din PIB în 2020

Iulian Soare

Bugetul de stat pentru anul 2020 al Ucrainei, adoptat joi în Parlamentul de la Kiev, prevede cheltuieli record pentru sectorul apărării. Fondurile alocate apărării şi… Mai mult

Stiri

Media BNR a cursului leului rămâne în zona recordului istoric de slăbiciune, sub presiunea deficitului bugetar

Adrian N Ionescu

Media BNR a cursului euro -leu a înregistrat vineri nivelul de 4,7667 lei / euro, cu numai două zecimi de miimi sub recordul istoric de… Mai mult