Ambițiile cancelarului Olaf Scholz (foto stânga) de a transforma Germania într-un lider în industria semiconductorilor au suferit o nouă lovitură după ce compania americană de tehnologie Wolfspeed a renunțat la planurile de a construi o fabrică în țară, determinând opoziția să afirme că politica sa industrială este în ruină, transmite Financial Times.
Wolfspeed plănuia să construiască o fabrică de trei miliarde de euro în orașul Ensdorf, din vestul Germaniei, pentru a produce cipuri de carbură de siliciu, utilizate pe scară largă în vehiculele electrice. Însă planurile au fost afectate de scăderea cererii europene pentru vehicule electrice.
Wolfspeed (foto dreapta: Gregg Lowe, CEO) a anunțat că „suspendă planurile de a construi următoarea fabrică la Ensdorf în acest moment”, invocând o creștere „mai modestă” a adoptării vehiculelor electrice decât previziunile anterioare.
Această decizie vine la doar câteva săptămâni după ce Intel a amânat un plan de a construi o fabrică de 30 de miliarde de euro în orașul Magdeburg, din estul Germaniei. Proiectul, care urma să primească 9,9 miliarde de euro în subvenții guvernamentale, ar fi fost cea mai mare investiție străină din istoria postbelică a Germaniei.
În ciuda subvențiilor de miliarde de euro, Germania nu a reușit să atragă investiții semnificative în domenii-cheie
Scholz se lăudase că proiectele din Ensdorf și Magdeburg arătau potențialul Germaniei de a deveni o forță majoră în industria semiconductorilor, în contextul în care guvernul său a alocat miliarde de euro în subvenții pentru a atrage cei mai mari jucători.
„Încă un proiect de prestigiu al guvernului a fost anulat”, a spus Julia Klöckner, deputată a opoziției. „Bula subvențiilor s-a spart și permite o singură concluzie: politica economică a coaliției Scholz a eșuat.”
Germania este considerată un pion esențial al planurilor UE de a-și dubla cota din piața globală de cipuri, de la mai puțin de 10% astăzi la 20% până în 2030.
Aceste ambiții au fost impulsionate de îngrijorările tot mai mari din Europa cu privire la fragilitatea lanțurilor de aprovizionare globale și dependența masivă a continentului de companii asiatice precum TSMC din Taiwan și Samsung Electronics din Coreea de Sud.
Proiectul TSMC-NXP de la Dresda, singurul rămas în picioare
Pe lângă Intel și Wolfspeed, guvernul Scholz a decis să susțină și planurile TSMC de a investi 10 miliarde de euro într-o nouă fabrică în orașul estic Dresda, împreună cu producătorul olandez de semiconductori NXP și companiile germane Bosch și Infineon. Guvernul a promis subvenții de 5 miliarde de euro pentru acest proiect.
Cipurile de carbură de siliciu pe care Wolfspeed intenționa să le producă la Ensdorf, în statul Saarland, lângă granița cu Franța, sunt utilizate pe scară largă în vehiculele electrice, în special în componentele electronice de putere, cum ar fi invertoarele, convertoarele și încărcătoarele de bord.
Însă Wolfspeed a precizat acum că are „capacitatea necesară pentru viitorul previzibil”, invocând o productivitate îmbunătățită și facilități pe care deja le construiește în Mohawk Valley, statul New York, și la sediul său din Durham, Carolina de Nord.
Compania a adăugat că, deși perspectiva pe termen mediu și lung pentru semiconductoarele din carbură de siliciu rămâne puternică la nivel global, „cercetările noastre de piață și anunțurile recente ale producătorilor de vehicule electrice din ultimele câteva trimestre indică o adoptare mai modestă a vehiculelor electrice decât era proiectat anterior.”
(Citește și: ”SUA câștigă prima rundă din războiul subvențiilor: Intel amână construcția fabricilor de cipuri din UE”)
***