Valoarea tranzacțiilor de fuziuni și achizițiile de active străine ale companiilor chineze sporește, sub umbrela programului de expansiune economică Belt and Road, de revitalizare a Drumului Mătăsii, în ciuda restricțiilor privind ieșirile de capital, decise pentru protecția monedei naționale.
Achizițiile chineze în cele 68 de țări incluse în Programul Belt and Road au ajuns la 33 de miliarde de dolari, depășind totalul întregului an 2016, potrivit datelor Reuters.
Creșterea survine după ce companiile chineze au cheltuit 220 de miliarde de dolari în 2016 pe achiziții în străinătate. Volumul a scăzut cu 42% în august 2017 față de aceeași lună a anului trecut, dar achizițiile pe Drumul Mătăsii, au crescut pe baza susținerii politice.
Altfel, autoritățile chineze au luat măsuri de limitarea a ieșirilor de capital din țară, pentru a proteja puterea monedei naționale, yuanul, supusă presiunilor din cauza creșterii creditelor suspectate ca fiind neperformante. O bună parte din achizițiile străine s-au făcut tot pe credit.
Președintele chinez Xi Jinping a promis o finanțare de 124 miliarde de dolari pentru proiectul Belt and Road, care urmărește realizarea interconectării infrastructurii pe uscat și pe mare dintre China, Asia de Sud Est, Pakistan, Asia Centrală și dincolo de Orientul Mijlociu, în Europa șiîn Africa.
Capitalele occidentale suspectează China că, sub obiectivele oficiale ale programului, ascunde o politică de expansiune agresivă în toată lumea. Companiile chineze au compărat tot ce au putut, de la companii de investiții și logistică, la studiouri cinematografice și echipe de fotbal.
Cancelarul german Angela Merkel a spus, în iulie, că sprijină proiectul Belt and Road și chiar o finalizare rapidă a negocierilor la nivelul UE privind statutul Chinei la Organizaţia Mondială a Comerţului, dar şi că Germania doreşte un tratament egal faţă de afacerile germane în China, bazat pe licitaţii transparente.
Reprezentanții a șase țări europene (Franţa, Germania, Marea Britanie Estonia, Grecia și Portugalia au refuzat să semneze o declarație privind proiectul Noului Drum al Mătăsii, în urma unei reuniuni organizate în mai la Beijing, la care au participat 30 de lideri din întreaga lume.