marți

30 aprilie, 2024

10 noiembrie, 2019

Doi din zece români recunosc că au distribuit știri false pe rețelele de socializare, în condițiile în care aproape jumătate sunt de părere că acestea pot manipula opiniile populației, iar 32% spun că fenomenul amenință democrația, reiese dintr-un studiu realizat de Novel Research pentru MediaStandard.ro.

Circa 20% dintr români obișnuiesc să distribuie știri false, însă cifrele reale ar putea să fie mult mai mari, întrucât respondenții s-au autoapreciat, remarcă autorii studiului.

Interesul pentru cititul știrilor din social media este mai mic în rândul tinerilor decât în rândul vârstnicilor. Persoanele cu educație superioară și cele care lucrează în mediul public arată, de asemenea, o frecvență mai ridicată de informare în mediul online, potrivit studiului.


Principala sursă de informare rămâne televiziunea, mai ales pentru grupa de vârstă 65+ (64,6%), în timp ce site-urile sau aplicațiile de știri și social media se clasează pe locul doi, respectiv trei. Persoanele cu vârste între 18 și 29 de ani preferă să citească știri de pe rețelele de socializare, în timp ce grupa 46-64 folosește într-o proporție mai mare platformele speciale pentru știri.

  • 55% din respondenți consideră că dezinformarea din media este o problemă foarte mare pentru România.
  • 49% dintre respondenți consideră că știrile false pot manipula opiniile populației, în timp ce aproximativ 32% dintre aceștia spun că fenomenul amenință democrația și că statul ar trebui să prevină fake news-urile.

Respondenții studiului s-au declarat în proporție de 27.8% foarte încrezători în abilitățile lor de a recunoaște știrile false și 60% oarecum încrezători.

Numărul persoanelor care au raportat/comentat știri false și care nu au dat vreodată like sau share este unul mic, de doar 8.2%. În schimb, se remarcă un număr mare de pasivi – care nu au reacționat în niciun fel la știri false (44.9%) și de bivalenți – care au distribuit știri false, dar le-au și raportat (42.6%). Persoanele care promovează conținut cu caracter manipulator reprezintă 4.3% din cei intervievați.

Românii consideră că cea mai bună metodă pentru a combate fenomenul dezinformării este de a realiza campanii de informare a populației cu privire la efectele și metodele de combatere a influenței știrilor false (41.4%).


Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Retragerea doctorului Cîrstoiu din cursa pentru primăria Capitalei arată nu

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: