miercuri

17 august, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

11 mai, 2011

Documentul făcut public de fostul premier Adrian Năstase şi a cărui autenticitate nu a fost negată încă nici de FMI relevă, pe lângă ceea ce guvernul a anunţat deja, şi informaţii care nu au fost încă făcute publice. În principiu, măsurile „dure” anunţate de fostul premier, sunt paşi concreţi de restructurare. Iată despre ce e vorba:
Companiile de stat

Guvernul s-a angajat în faţa FMI ca managementul privat care va fi adus la companiile de stat să se bucure de autonomie, iar membrii consiliilor de administraţie să fie verificaţi, în privinţa competenţei lor, de către experţi externi.
Potrivit a ceea ce pare un proiect de scrisoare de intenţie, până la finalul lunii septembrie, Guvernul va promova măsuri legislative privind funcţionarea companiilor de stat. Aceasta va include: audit extern, independent, regulat, raportarea şi publicarea trimestrială a datelor financiare, respectarea drepturilor acţionarilor minoritari, mutarea controlului financiar de la ministerele de linie la Minsterul Finanţelor Publice.

De asemenea, se va introduce un cod de aplicare pentru ca toate întreprinderile de stat să respecte principiile de management ale Organizaţiei pentru Cooperare Economică şi Dezvoltare.  Pentru companiile mari, care vor rămâne în proprietatea statului, legislaţia va prevedea ca poziţiile-cheie de director (CEO) sau director financiar (CFO) să fie ocupate numai după un proces internaţional de căutare, printr-o firmă de resurse umane recunoscută internaţional. Acestor manageri li se va da suficientă autonomie pentru a conduce firmele liber de orice influenţă politică nedorită.
În prezent nişte sinecuri pentru clientela politică şi pile, posturile din consiliile de administraţie ale companiilor de stat vor fi supuse verificării de către experţi externi, pentru a se constata competenţa titularilor acestora.
”Membrii boardurilor (consiliilor de administraţie –n.r.) ale acestor firme vor fi verificaţi de experţi externi pentru a se asigura că sunt bine calificaţi să-şi îndeplinească funcţiunile”, se arată în documentul făcut public de Adrian Năstase.


Căutarea de management va începe la finalul lunii iunie, iar echipele de management private vor fi selectate până la finalul lunii noiembrie.
Guvernul are în vedere şi eliminarea plafoanelor de salarizare pentru directorii companiilor de stat, pentru a atrage astfel managerii inclusiv din străinătate. ”Pentru a fi eficientă, ar putea fi necesară modficarea OUG 3/2011 care limitează remuneraţiile”, se arată în presupusa scrisoare de intenţie.

 
Privatizări, privatizări de management, lichidări

 
Iată câteva companii şi societăţi de stat mari care vor fi supuse proceselor de privatizare, privatizare de management şi lichidare, pe domenii de activitate. 
 
Transporturile:
– La TAROM, Până la sfârşitul lunii noiembrie, se va angaja o echipă privată de management.
Până la finele unii iunie, va fi angajat un reprezentant legal pentru vânzarea a 20% din acţiunile companiei, pe bursă sau către un investitor strategic. Vânzarea se va face până la finalul anului 2011.
De la aeroporturile internaţionale din Bucureşti şi Timişoara se vor vinde pe bursă 20% din acţiuni, până la finalul anului 2011.
La CFR Marfă se aşteaptă reducerea personalului cu 3.000 de oameni în 2011, iar până la finalul lunii noiembrie va fi angajat management privat. 20% din acţiuni vor fi vândute mai întâi prin flotaţie – IPO, de emitere de acţiuni în piaţă, şi apoi prin vânzarea pachetului către un investitor strategic, până la finalul anului 2011, cu orizontul unei privatizări complete când piaţa o va permite.
CFR Călători. Până la finalul lunii iunie 1.000 km de cale ferată vor fi demontaţi, iar pe alţi 5.000 km vor fi modificate contractele de servicii pentru pasageri. Până la finalul lunii august, tarifele se vor ajusta pentru a se obţine rezultate mai bune.
Metrorex. Îşi va diminua cheltuielile cu mentenanţa cu 30%, până la finalul anului 2011.
Compania Naţională de Drumuri Naţionale şi Autostrăzi (CNADNR). Va renegocia sau va elimina contractele neperformante, pentru a-şi creşte veniturile în 2011. Personalul CNADNR va scădea cu 622 persoane până la finalul lunii iunie, iar Ministerul Transporturilor va plăti arierate ale companiei de 727 milioane de lei până la finele lunii iunie. 
 
Energia:
Companiile de distribuţie a energiei Transilvania Nord Transilvania Sud, Muntenia şi Electrica Serv se vor fi privatizate în întregime.
De la complexele energetice Turceni, Craiova şi Rovinari vor fi vândute pachete minoritare strategice.
Vor fi vândute pachete minoritare de acţiuni de la Petrom (10%), Transgaz, Transelectrica, Romgaz (câte 15%) şi Hidroelectrica şi Nuclearelectrica (câte 10%).
La Termoelectrica, asseturile viabile vor fi pregătite de privatizare până în martie 2012.
La Compania Naţională a Hulei se vor privatiza asseturile viabile, iar părţile neviabile vor intra în insolvenţă. 
 
Alte industrii:
În cazul combinatului Oltchim, dacă privatizarea nu va reuşi până la finalul anului 2011, acesta va fi introdus în insolvenţă.
La Poşta Română va fi implementat planul de restructurare deja conceput. 
 
 
 Guvernul vrea să modifice şi să transpartentizeze „contractele băieţilor deştepţi”
 
Executivul se angajează să modifice preţurile joase cu care companiile de stat vând energie aşa-numiţilor ”băieţi deştepţi” şi să facă publice toate contractele din sector, potrivit documentului publicat de fostul premier Adrian Năstase pe blogul său.
”Contractele de furnizare de electricitate şi gaze vor fi publicate în mod transparent, prin OPCOM, iar preţurile prevăzute în actualele contracte vor fi ajustate pentru a atinge ratele de pe piaţă”, se prevede în ceea ce pare a fi un proiect de scrisoare de intenţie cu FMI.
Preţurile reglementate ale gazelor şi energiei electrice se vor elimina pentru consumatorii non-casnici până în anul 2013, iar până în anul 2015 se vor elimina pentru toţi consumatorii.
În cazul gazeor naturale, pentru consumatorii ne-casnici, un calendar de atingere în întregime a formulei preţului unitar (GUG) va fi introdus începând cu iunie 2011 şi finalizat până la sfârşitul acestui an. 
La electricitate, documentul prevede realizarea până la finalul lunii septembrie 2011 a unui calendar de aliniere a preţului la nivelul internaţional.
Până la mijlocul lunii septembrie, Ministerele Finanţelor şi Muncii vor defini consumatorii vulnerabili, conform legislaţiei europene.
De asemenea, până la finalul lunii iulie, vor fi luate măsuri legislative pentru asigurarea independenţei Autorităţii Naţionale pentru reglementarea în Domeniul Energiei (ANRE).
Fiscul îşi reduce numărul oficiilor
 

Fiscul trage obloanele prin ţară
Executivul se angajează să promoveze o ordonană de urgenţă, până în luna august, pentru restructurarea Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF), conform documentului făcut public de fostul premier Adrian Năstase.
Astfel, peste 150 de birouri regionale ale ANAF vor fi închise până la finalul lunii septembrie, odată cu implementarea unor măsuri de eficientizare a Fiscului, se arată în ceea ce pare a fi un draft de scrisoare de intenţie cu FMI.
Pentru absorbţia fondurilor comunitare, vor fi create facilităţi de relocare bugetară pentru acele ministere care au cea mai bună absorbţie a fondurilor comunitare şi un sistem eficient de implementare a programelor.
În sectorul sănătăţii, Numărul paturilor de spital scade de la 135.200 la 129.500 în luna iulie, după ce fondurile pentru finanţarea bugetară a spitalelor au fost reduse cu 10%, ar susţine Guvernul, potrivit documentului.
În domeniul asistenţei sociale, prin proiectul noului Cod al asistenţei sociale, deja redactat, numărul categoriilor de beneficii sociale se reduce de la 54 la 9, fiind aşteptate economii de 0,8% din PIB până în anul 2013, se mai arată în documentul publicat de Adrian Năstase, pe blogul lui.


Reprezentantul FMI: Cel mult o ciornă grosieră

Jeffrey Franks, şeful delegaţiei FMI în România, a recunoscut că documentul prezentat pe blogul lui Adrian Năstase poate fi o ciornă de lucru a scrisorii de intenţie România-FMI.

„Orixce su publică este o ciornă incompletă şi nu este nimic oficial. Nu am văzut ce a postat domnul Năstase pe blog, şi nu vreau să comentez, dar in mod sigur nu este un document final şi nu poate fi decât o ciornă grosieră” – a afirmat Franks


Articole recomandate:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

7 răspunsuri

  1. Sunteti bantuit de o lipsa acuta de onestitate intelectuala. De ce nu prezentati si prevederile referitoare la distrugerea sistemului public de sanatate?

  2. sunt mirat de-un atare repros. ceea ce dvs numiti ‘distrugerea sistemului public de sanatate’ e preyentat, in cifre, in materialul de fata – in masura in care, fireste, documentul prezentat de adrian nastase face referire. noi nu i-am spus ‘distrugerea sistemului publuc de sanatate’ pentru ca astfel de formulari folosim doar in materialele de opinie, editoriale, comentarii etc. in rest, va dam cifre, tocmai poentru ca dvs sa puteti sa le numiti cum doriti.
    asta-i treaba cu onestitatea intelectuala.

  3. daca modifica contrcatele din energie pentru oprirea jafului, daca elimina directorii politruci din companii si daca reformeaza nenorocitele de companii si regii de stat, as accepta si inchiderea unor spitale. dar tare mi- frica ca la urmatoarea vizita de evaluare a FMI, Guvernul o sa dea din umeri so o sa zica ca nu a reusit decat chestia cu spitalele, restul e mai greu, mai ales cu baietii destepti, care au contracte beton, facute cu complicitaea politicului, interesat de bani pentru campanie

    1. pai la toti ni-i frica de asta, ca planuri marete am mai vazut – nu mai departe de angajamentele la intrarea in UE: si uite ca nici de monitorizarea pe Justitie n-am scapat…

  4. Pai daca tot se eficientizeaza activitatea statului nu vad in propunere si reducerea taxelor. Privatizam spitalele si reducem CASS-ul. Micsoram pensia de stat si reducem CAS-ul. Desfiintam unitati ANAF si reducem impozitul pe venit. Implementam sistem informatic de verificare incrucisata si reducem impozitul pe profit.

    Masurile astea trebuie luate simultan. Altfel, avand povara aceleiasi fiscalitati nu putem deduce decat ca statul va cheltui surplusul de bani in domeniul militar. Mai precis pentru crearea apartului de opresiune impotriva propriului popor.

    Inca nu aud ziaristi ridicand aceste probleme. Si mi se pare dubios.

    1. ma tem ca toate aceste reduceri se fac nu pentru a avea bani in surplus, ci pentru a nu intra in faliment. in perioada 2003-2008, aparatul de stat s-a îmbogaţit cu circa 200.000 de funcţionari bugetari, fără ca acest lucru să se vada in servicii. statul (adica guvernele) imparteau slujbe, că aveau de unde. acum nu prea mai este.
      dubiul meu e in alta parte: ca aceste taieri se fac dupa analize riguroase şi cu o minimă viziune asupra viitorului. tare mi-a insa ca taierile se fac „la norma”, ca sa fie bifate. cel putin asta simt cand incerc sa ma uit in ochii domnului Boc.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

7 răspunsuri

  1. Sunteti bantuit de o lipsa acuta de onestitate intelectuala. De ce nu prezentati si prevederile referitoare la distrugerea sistemului public de sanatate?

  2. sunt mirat de-un atare repros. ceea ce dvs numiti ‘distrugerea sistemului public de sanatate’ e preyentat, in cifre, in materialul de fata – in masura in care, fireste, documentul prezentat de adrian nastase face referire. noi nu i-am spus ‘distrugerea sistemului publuc de sanatate’ pentru ca astfel de formulari folosim doar in materialele de opinie, editoriale, comentarii etc. in rest, va dam cifre, tocmai poentru ca dvs sa puteti sa le numiti cum doriti.
    asta-i treaba cu onestitatea intelectuala.

  3. daca modifica contrcatele din energie pentru oprirea jafului, daca elimina directorii politruci din companii si daca reformeaza nenorocitele de companii si regii de stat, as accepta si inchiderea unor spitale. dar tare mi- frica ca la urmatoarea vizita de evaluare a FMI, Guvernul o sa dea din umeri so o sa zica ca nu a reusit decat chestia cu spitalele, restul e mai greu, mai ales cu baietii destepti, care au contracte beton, facute cu complicitaea politicului, interesat de bani pentru campanie

    1. pai la toti ni-i frica de asta, ca planuri marete am mai vazut – nu mai departe de angajamentele la intrarea in UE: si uite ca nici de monitorizarea pe Justitie n-am scapat…

  4. Pai daca tot se eficientizeaza activitatea statului nu vad in propunere si reducerea taxelor. Privatizam spitalele si reducem CASS-ul. Micsoram pensia de stat si reducem CAS-ul. Desfiintam unitati ANAF si reducem impozitul pe venit. Implementam sistem informatic de verificare incrucisata si reducem impozitul pe profit.

    Masurile astea trebuie luate simultan. Altfel, avand povara aceleiasi fiscalitati nu putem deduce decat ca statul va cheltui surplusul de bani in domeniul militar. Mai precis pentru crearea apartului de opresiune impotriva propriului popor.

    Inca nu aud ziaristi ridicand aceste probleme. Si mi se pare dubios.

    1. ma tem ca toate aceste reduceri se fac nu pentru a avea bani in surplus, ci pentru a nu intra in faliment. in perioada 2003-2008, aparatul de stat s-a îmbogaţit cu circa 200.000 de funcţionari bugetari, fără ca acest lucru să se vada in servicii. statul (adica guvernele) imparteau slujbe, că aveau de unde. acum nu prea mai este.
      dubiul meu e in alta parte: ca aceste taieri se fac dupa analize riguroase şi cu o minimă viziune asupra viitorului. tare mi-a insa ca taierile se fac „la norma”, ca sa fie bifate. cel putin asta simt cand incerc sa ma uit in ochii domnului Boc.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Scumpirea energiei electrice a fost amplificată de mecanismul formării prețurilor adoptat în UE („pay as clear”), care promovează alinierea prețurilor angro la cel mai mare cerut pe piață.

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: