fbpx Modifica setari cookieuri

Chestiunea

OECD: Ravagiile pe care le-a făcut criza Covid în segmentul IMM-urilor la nivel mondial

Peste un sfert (26%) din cele peste 30.000 de IMM-uri din întreaga lume ce au participat la un sondaj OECD au declarat închiderea activității între… Mai mult

20.07.2020

La obiect

Ce verifică ANAF la retailerii online, în cadrul campaniei de colectare de venituri care să compenseze stimulentele acordate HoReCa

Direcția de Antifraudă Fiscală din cadrul ANAF are în derulare mai multe controale în domeniul comerțului electronic. Vizați sunt operatorii care nu sunt înregistrați corespunzător,… Mai mult

20.07.2020

Analiză

Datoria publică, la pragul de 40%. Câteva observații tehnice relevante pentru deciziile de politică economică

Nivelul datoriei publice calculată oficial de Ministerul Finanțelor pentru luna mai 2020 a crescut până la 39,9%, în condițiile în care s-a depășit pragul de… Mai mult

19.07.2020

Chestiunea

Discuția a început: cum folosim cele 33 de miliarde pentru a ne racorda la proiectele UE. ”Economia viitorului post-COVID”

Șansa României de-a folosi ”cu cap” cele 33 de miliarde de auro alocate de la UE pentru relansarea economiei și pentru strategia post-Covid este să… Mai mult

15.07.2020

Document / MFE lansează ghidul achizițiilor. 10 moduri de trucare a achizițiilor publice. Ministerul vrea ca Autoritățile de management să analizeze și contestațiile respinse de CNSC

de Claudiu Zamfir 8.8.2013

Autoritățile de management al programelor operaționale de la ministerele de linie trebuie să analizeze și contestațiile care fuseseră respinse deja de Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor, în cazul achizițiilor publice pentru proiectele cu fonduri europene, se arată într-un ghid pentru eliminarea deficiențelor în procedurile de achiziții.

Ghidul privind principalele ”riscuri identificate în domeniul achizițiilor publice și recomandările Comisiei Europene ce trebuie urmate de autoritățile de management/organismele intermediare în procesul de verificare a procedurilor de achiziții publice” este promovat printr-un ordin comun al 6 ministere: Fonduri Europene, Dezvoltare Regională, Mediu, Economie, Muncă, Transporturi.

”Dacă în cadrul unei proceduri de atribuire s-a depus o contestație, reprezentanții Autorității de management trebuie să analizeze conținutul acelei contestații indiferent de decizia Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC). Astfel, chiar dacă CNSC a respins contestația depusă de un operator economic (ca fiind tardivă/nefondată/retrasă), reprezentanții Autorității de management verifică condițiile de fond invocate de contestatar și decid dacă acestea au avut impact asupra modului de derulare a procedurii.

De asemenea, în situațiile în care CNSC consideră că trebuie reluată procedura din etapa de evaluare a ofertelor, reprezentanții Autorității de management trebuie să verifice care sunt elementele și motivele suplimentare care au intervenit în procesul de reevaluare (dacă se păstrează decizia inițială, trebuie analizate existența și motivația elementelor suplimentare care au condus la menținerea rezultatului procedurii, iar, dacă se modifică rezultatul, trebuie analizate motivele care au condus la respectiva modificare)”, se arată în Ghidul promovat de cele 6 ministere.

În martie 2013, premierul Victor Ponta declara că intenționează să desființeze CNSC, pe care îl acuza că îngreunează procedurile de achiziții publice.

”Eu sunt foarte deranjat de activitatea CNSC-ului, Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor. (…) S-a dovedit, în stilul românesc, că am mai pus încă un mecanism de blocaj sau de întârziere. Deci, nu te duci direct la instanţă, te duci întâi la CNSC, la CNSC (…) întotdeauna există cineva care îl ajută pe cel de pe locul trei, de pe locul patru, de pe locul cinci, după care te duci în instanţă. Deci, oricum, la CNSC nu se rezolvă nimic.

Şi atunci ideea pe care am discutat-o, şi cu Ministerul Justiţiei şi cu ANRMAP, a fost: Nu, mai bine, facem o secţie specială la Tribunalul Bucureşti, de judecători, magistraţi, la care, cine este nemulţumit de licitaţie, se duce la judecător, judecătorul judecă, într-un termen rezonabil, într-o săptămână, două. (…) Am mai mare încredere, până la urmă, într-un judecător, decât într-un organism administrativ, numit, în general, de fostul guvern, de actualul guvern, de viitorul guvern, dar tot administrativ şi politic, până la urmă”, spunea premierul Ponta, într-un interviu acordat ziarului Adevărul.

(Descarca de AICI Ghidul publicat de Ministerul Fondurilor Europene)

Lista deficiențelor întâlnite la achizițiile publice

Ghidul cuprinde și 10 tipuri de deficiențe prin care autoritățile contractante încalcă legislația, regulamentele și recomandările naționale și europene în procedurile de achiziții publice pentru proiectele pe fonduri europene.

România va suporta corecții de aproximativ 700 de milioane de euro din cauza unor nereguli la achizițiile publice din unele proiecte derulate prin fonduri europene – declara în luna mai ministrul Fondurilor Europene, Eugen Teodorovici.

”Este normal ca statul, atunci când a greşit prin a lăsa persoane nepregătite în poziţii cheie, să suporte acest cost. Acum analizăm posibilitatea de a debloca situaţia printr-un act normativ. Este, însă, de lucru, pentru că vorbim despre un efort financiar substanţial, aproape 700 de milioane de euro grosso-modo, pe toată perioada programelor operaţionale, numai pe achiziţii publice” – a declarat Eugen Teodorovici, potrivit agenției AGERPRES.

Cele 10 tipuri de deficiențe găsite în procedurile de achiziții publice derulate de autorități contractante la proiectele pe fonduri europene sunt:

  • Reducerea nejustificată a termenelor ca urmare a publicării unui anunț de intenție. ”Simpla publicare a unui anunț de intenție nu poate conduce în mod automat la aplicarea reducerii termenului cuprins între data transmiterii spre publicare a anunțului de participare și data-limită de depunere a ofertelor. Simpla afirmație că autoritatea contractantă a publicat în anunțul de intenție toate informațiile pe care le cunoaște la momentul transmiterii spre publicare a acestuia nu este suficientă”, subliniază ghidul.
  • Alegerea unei proceduri accelerate de atribuire a contractului. ”Simpla accelerare a procedurii de atribuire, fără o justificare a situației care a determinat urgența, nu poate
  • conduce la reducerea termenelor. Accelerarea procedurii de atribuire nu poate fi susținută în măsura în care, din culpa autorității contractante generată de inacțiunea acesteia (de exemplu, neformalizarea deciziilor luate de membrii comisiei de evaluare), perioada de evaluare a candidaturilor și/sau ofertelor și/sau atribuirea/semnarea contractului s-a prelungit nejustificat”.
  • Publicarea unor criterii de calificare și selecție discriminatorii, insuficient detaliate sau incomplete. Aici ghidul enumeră ca abateri concrete: ”solicitarea unor criterii prin raportare la o anumită arie geografică restrânsă (de exemplu: o unitate de producție stabilită în România sau în zona de referință a proiectului, o stație de asfalt situată în limitele județului”), ”restrângerea artificială a concurenței prin solicitarea de experiență similară specifică unui anumit tip de construcție (de exemplu, construirea de școli în loc de construcții civile)”, ”solicitarea de dovezi nerezonabile pentru demonstrarea îndeplinirii unui anumit criteriu de calificare (de exemplu, copia facturilor pentru dovedirea îndeplinirii unui anumit nivel al cifrei de afaceri în domeniul de activitate aferent obiectului contractului)”, restricționarea competiției prin solicitarea unor certificate sau autorizații care nu sunt relevante pentru îndeplinirea contractului (de exemplu, ISO 9001 de la producător)”.
  • Utilizarea criteriului de atribuire „oferta cea mai avantajoasă din punct de vedere economic” cu includerea unor factori de evaluare nerelevanți și/sau necuantificabili.
  • Excluderea automată a ofertantului cu prețul cel mai scăzut pentru a compensa/a justifica eventualele probleme care pot apărea în derularea ulterioară a contractului, fapt care denotă că proiectul a fost conceput și pregătit insuficient sau prost.
  • Modificarea anunțului de participare prin clarificări, ci nu prin publicarea unei erate.
  • Respingerea solicitării de modificare a datei-limită de depunere a ofertelor, la cererea ofertanților.
  • Solicitarea de clarificări în timpul procesului de evaluare a candidaturilor/ofertelor în mod discriminatoriu (nerespectarea principiului tratamentului egal).
  • Lipsa informațiilor obligatorii a fi cuprinse la nivelul comunicărilor privind rezultatul procedurii de atribuire, situație care duce la depunerea de contestații.
  • Neacordarea unui interval rezonabil de timp pentru activitatea de evaluare a ofertelor/negocierea modificărilor contractuale.
Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 8.8.2013

Lăsați un comentariu


Stiri

Președintele Consiliului European, Charles Michel, în vizită la Beirut. 26 de oficiali libanezi reținuți în anchetă

Iulian Soare

Președintele Consiliului European, Charles Michel, se află sâmbătă la Beirut, înaintea organizării unei conferințe a donatorilor care urmărește strângerea de fonduri care să fie folosite… Mai mult

Stiri

România a trimis opt tone de materiale medicale în Liban

Razvan Diaconu

România a trimis sâmbătă aproximativ opt tone de materiale medicale în Liban, cu două aeronave care au pleacat de la Baza 90 Otopeni. Cu această… Mai mult

Stiri

Munca flexibilă, aprobată prin OUG. Detaliile

Razvan Diaconu

Proiectul pentru introducerea muncii flexibile (corespondentul modelului german Kurzarbeit) a fost aprobat în ședința de Guvern de vineri. Angajatorul va putea reduce unilateral timpul de… Mai mult

Europa

Șapte județe din România, incluse de Germania în lista „zonelor de risc” de călătorie

Vladimir Ionescu

Judeţele Argeş, Bihor, Buzău, Neamţ, Ialomiţa, Mehedinţi şi Timiş au fost incluse de autorităţile din Germania pe lista zonelor de risc, iar persoanele care intră… Mai mult

Stiri

Guvernul pregătește a doua rectificare a bugetului 2020

Razvan Diaconu

Guvernul va adopta săptămâna viitoare proiectul de ordonanță privind rectificarea bugetară, a anunțat premierul Ludovic Orban la începutul ședinței de Guvern de vineri. Este a… Mai mult

Europa

Turcia reia operațiunile de prospecțiune în Mediterana de Est

Iulian Soare

Președintele Turciei, Recep Tayyip Erdogan, a anunțat vineri că țara sa a reluat operațiunile de explorare a gazelor în estul Mediteranei, susținând că Grecia nu… Mai mult

Stiri

Ministerul Finanțelor lansează o nouă ofertă de titluri de stat pentru populație

Vladimir Ionescu

Ministerul Finanțelor a anunțat vineri că,  începând de luni, 10 august 2020, se deschide subscripția pentru noi emisiuni de titluri de stat destinate exclusiv populației… Mai mult