Chestiunea

Cele 6 bombe care au aruncat în aer deficitul pe ultima sută de metri

Deficitul de 4,4% din PIB, aprobat de guvern joi seară la ultima rectificare, este rezultatul unei construcții bugetare făcute în martie 2019 de către guvernul… Mai mult

28.11.2019

Interviu

Germania, în criza psihologică dintre post-naționalism și ”Germany-first”: interviu cu Jan Techau

Textul de mai jos e o scurtă înșurire de fragmente din interviul acordat CRONICILOR Curs de Guvernare de Jan Techau – directorul Programului Europa de… Mai mult

28.11.2019

Chestiunea

Starea Sănătății în UE 2019 / Problema României: Dependența de serviciile spitalicești, cauza principală a ineficienței sistemului

Cheltuielile pentru sănătate ale României au atins un minim istoric și sunt cele mai mici din UE, atât pe cap de locuitor, cât și ca… Mai mult

28.11.2019

Digital

Experiența finlandeză – mic curs de civilizare digitală. Ce ar fi trebuit să facă ANAF pentru informatizare, transparență, eficiență

România a ratat ocazia de a avea un sistem modern, informatizat, de colectare a taxelor, deși s-a bucurat atât de expertiză din partea Băncii Mondiale… Mai mult

28.11.2019

Cronicile

Document / Consiliul Fiscal: Rectificarea bugetară încalcă trei Legi

de Marin Pana 13.8.2013

Consiliul Fiscal s-a aflat în imposibilitatea practică de a emite o opinie și observații asupra prevederilor prin care s-a făcut rectificarea bugetului pe 2013, conform unui comunicat al acestei instituții.

Raportul semestrial privind situaţia economică şi Proiectul de rectificare a bugetului general consolidat pe anul 2013 și alte acte aferente au fost transmise Consiliului în seara de dinaintea zilei în care s-a ținut ședința de guvern aferentă.

De aceea, solicitarea opiniei Consiliului Fiscal, făcută în temeiul art. 40, alin. (2) din Legea nr. 69/2010, a avut un caracter formal. CF a solicitat oficial asigurarea a unei perioade de cel puțin o săptămână între momentul transmiterii documentației necesare de către MFP și momentul adoptării legislației relevante, acest interval fiind minimul necesar în vederea elaborării unei analize riguroase.

CF a semnalat și faprtul că proiectul de rectificare bugetară conține și un pachet de modificări ale Codului Fiscal ce urmează să intre în vigoare începând cu 1 septembrie 2013, fără ca acestea să fi fost supuse dezbaterii publice pentru un interval de timp rezonabil, în contradicție cu spiritul prevederilor art.4 alin. 1 al Codului fiscal.

În opinia CF, există trei prevederi legale încălcate de prima rectificare bugetară pe acest an

1. Deficitul prevăzut e mai mare decât cel stabilit prin Legea 4/2013
Proiectul de rectificare bugetară nu respectă regula instituită de art. 6 lit. b) al legii 69/2010, potrivit căruia “soldul şi, respectiv, soldul primar al bugetului general consolidat, luând în considerare componentele acestuia, pentru anul bugetar următor, nu vor putea depăşi plafonul stabilit prin cadrul fiscal-bugetar din strategia fiscal-bugetară, aprobată de către Parlament”.

Ori, proiectul de rectificare prevede un deficit bugetar de 14,7 mld. lei, mai mare cu 1,3 miliarde lei decât plafonul de 13,394 mld. Lei statuat de legea 4/2013.

2.Cheltuielile pe bugete depășesc plafonul fixat prin strateigia fiscal-bugetară, încălcând Legea 69/2010
Proiectul de rectificare bugetară nu respectă regula instituită de art.6 lit.c) al legii 69/2010, potrivit căruia “cheltuielile totale ale bugetului general consolidat, excluzând asistenţa financiară din partea Uniunii Europene şi a altor donatori şi cheltuielile de personal, luând în considerare bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele locale, bugetele instituţiilor autofinanţate, bugetele fondurilor speciale şi alte bugete componente, nu vor depăşi plafonul specificat în cadrul fiscal-bugetar din strategia fiscal-bugetară pentru anul bugetar următor”.

Cheltuielile totale ale BGC prevăzute de rectificare, nete de impactul asistenței financiare din partea UE și a altor donatori, sunt de 211,322 mld. lei. Astfel, depășesc cu 493 milioane lei plafonul statuat prin legea 4/2013.

3.Rectificarea majorează cheltuielile cu bunurile și serviciile, încălcând Legea 69/2013
Proiectul de rectificare încalcă de asemenea prevederile art. 16 al legii 69/2013, potrivit căruia “cheltuielile totale ale bugetului general consolidat, excluzând asistenţa financiară din partea Uniunii Europene şi a altor donatori, pot fi suplimentate cu ocazia rectificărilor bugetare numai pentru plata serviciului datoriei publice şi pentru plata contribuţiei României la bugetul UE”.

Or, majorarea cu 493 mil. lei a cheltuielilor totale conform definiției din art. de lege de mai sus se datorează în principal majorării cheltuielilor cu bunurile și serviciile (+250,3 mil. lei față de prevederile bugetului inițial), parțial compensat de reduceri operate în principal la nivelul cheltuielilor aferente proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile postaderare (-465 mil. lei), a cheltuielilor de asistență socială (-603,7 milioane lei) și a altor transferuri (-480,3 mil. lei).

Astfel, CF atrage atenția că ”încălcarea de către proiectul de rectificare bugetară a regulilor fiscal-bugetare subminează grav credibilitatea acestora, mai ales în ceea ce privește nerespectarea țintei de deficit bugetar, în cazul căreia recursul la derogare reprezintă o premieră

Opiniile şi recomandările formulate mai sus de Consiliul Fiscal au fost aprobate de Președintele CF, Ionuț Dumitru, în urma votului favorabil dat de membrii Consiliului pe data de 30 iulie 2013.

(Descărcați AICI analiza Consiliului Fiscal pe rectificarea bugetară)

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 13.8.2013

Un raspuns

  1. PRICEPUTU
    13.8.2013, 9:25 am

    Pe langa evidentierea legilor incalcate in acest caz trebuie mentionate si persoanele vinovate(responsabile) dar si sanctiunile aplicate vinovatilor, altfel ACTUL de Guvernare va insemna in veci un simplu joc de “ALBA-NEAGRA” fara nicio responsabilitate.

Lăsați un comentariu


Europa

Franța, paralizată de cea mai mare grevă din ultimii ani. Ciocniri violente la Paris

Iulian Soare

Cea mai amplă grevă din ultimii ani a început joi, în Franța, cu scopul declarat de a-l forța pe preşedintele Emmanuele Macron să renunţe la… Mai mult

Stiri

Ministrul Finanțelor dă asigurări partenerilor europeni că România va lua măsuri pentru respectarea MTO

Vladimir Ionescu

Ministrul Finanțelor Publice i-a asigurat pe miniștrii de finanțe în cadrul Consiliului pentru Afaceri Economice și Financiare (Ecofin), reunit la Bruxelles pe 5 decembrie, că… Mai mult

Stiri

Finanțele au împrumutat 1,1 miliarde de lei, la o dobândă medie de 4,07% pe an

Vladimir Ionescu

Ministerul Finanțelor Publice (MFP) a împrumutat joi 1,1 miliarde de lei, în cadrul unei licitații de obligațiuni de stat cu o maturitate reziduală de 46… Mai mult

Stiri

AmCham: România are nevoie de o coordonare centralizată a agendei de digitalizare

Vladimir Ionescu

AmCham Romania salută intenția anunțată de centralizare a coordonării procesului de digitalizare prin alocarea acestui rol  biroului CIO guvernamental, entitate apreciată de membrii AmCham ca… Mai mult

Europa

ECOFIN solicită actualizarea cadrului fiscal în domeniul energiei astfel încât Europa să își poată îndeplini obiectivele climatice

Iulian Soare

ECOFIN susține actualizarea cadrului legislativ privind impozitarea sectorului energetic, astfel încât aceasta să contribuie la obiectivele UE pe mediu, respectiv atingerea neutralității climatice până în… Mai mult

Stiri

STB a garantat cu sediul și parcul auto plata eșalonată a datoriilor către ANAF

Vladimir Ionescu

Societatea de Transport Bucureşti (STB), aparținând Primăriei Capitalei, a garantat la ANAF cu sediul şi parcul de autobuze plata eșalonată a TVA restantă. Suma totală,… Mai mult

Stiri

Traian Berbeceanu va fi șeful de cabinet al ministrului de Interne, Marcel Vela

Razvan Diaconu

Ministrul Afacerilor Interne, Marcel Vela, a anunțat joi, într-o conferință de presă, că, începând cu săptămâna viitoare, comisarul șef în rezervă Traian Berbeceanu va fi… Mai mult