La obiect

Cât de realistă este o mai mare implicare a NATO în Orientul Mijlociu – cifre la zi ale prezenței militare în regiune

A fost decizia lui Donald Trump să nu escaladeze militar conflictul cu Iran și să mute confruntarea cu Teheran în domeniul economic. ”Plasa de siguranță”… Mai mult

09.01.2020

La obiect

Catastrofalul mecanism de prevenție din Sănătatea românească: studiu de caz – cancerul la sân. Bulgaria stă de 100 de ori mai bine ca noi

Eurostat prezintă un infografic elocvent pentru abordarile din sistemul de sănătate și pentru modul de a gândi al românilor. Care, din acest punct de vedere,… Mai mult

09.01.2020

Analiză

Deficitul comercial la 11 luni a depășit 7% din PIB: Sectorul de mașini, pe minus de 3 luni

Deficitul comercial pe luna noiembrie 2019 a fost de 1.490,9 milioane euro, cu aproape cinci procente mai mic față de aceeaşi lună a anului trecut,… Mai mult

09.01.2020

Analiză

O problemă-cheie pentru dezvoltarea României: unde au ajuns decalajele în profil teritorial

Decalajele în materie de PIB/locuitor între regiunile României se vor reduce până în anul 2023 dar, în majoritatea cazurilor, pe baza amplificării declajelor între județele… Mai mult

08.01.2020

Cronicile

Document / Consiliul Fiscal: Rectificarea bugetară încalcă trei Legi

de Marin Pana 13.8.2013

Consiliul Fiscal s-a aflat în imposibilitatea practică de a emite o opinie și observații asupra prevederilor prin care s-a făcut rectificarea bugetului pe 2013, conform unui comunicat al acestei instituții.

Raportul semestrial privind situaţia economică şi Proiectul de rectificare a bugetului general consolidat pe anul 2013 și alte acte aferente au fost transmise Consiliului în seara de dinaintea zilei în care s-a ținut ședința de guvern aferentă.

De aceea, solicitarea opiniei Consiliului Fiscal, făcută în temeiul art. 40, alin. (2) din Legea nr. 69/2010, a avut un caracter formal. CF a solicitat oficial asigurarea a unei perioade de cel puțin o săptămână între momentul transmiterii documentației necesare de către MFP și momentul adoptării legislației relevante, acest interval fiind minimul necesar în vederea elaborării unei analize riguroase.

CF a semnalat și faprtul că proiectul de rectificare bugetară conține și un pachet de modificări ale Codului Fiscal ce urmează să intre în vigoare începând cu 1 septembrie 2013, fără ca acestea să fi fost supuse dezbaterii publice pentru un interval de timp rezonabil, în contradicție cu spiritul prevederilor art.4 alin. 1 al Codului fiscal.

În opinia CF, există trei prevederi legale încălcate de prima rectificare bugetară pe acest an

1. Deficitul prevăzut e mai mare decât cel stabilit prin Legea 4/2013
Proiectul de rectificare bugetară nu respectă regula instituită de art. 6 lit. b) al legii 69/2010, potrivit căruia “soldul şi, respectiv, soldul primar al bugetului general consolidat, luând în considerare componentele acestuia, pentru anul bugetar următor, nu vor putea depăşi plafonul stabilit prin cadrul fiscal-bugetar din strategia fiscal-bugetară, aprobată de către Parlament”.

Ori, proiectul de rectificare prevede un deficit bugetar de 14,7 mld. lei, mai mare cu 1,3 miliarde lei decât plafonul de 13,394 mld. Lei statuat de legea 4/2013.

2.Cheltuielile pe bugete depășesc plafonul fixat prin strateigia fiscal-bugetară, încălcând Legea 69/2010
Proiectul de rectificare bugetară nu respectă regula instituită de art.6 lit.c) al legii 69/2010, potrivit căruia “cheltuielile totale ale bugetului general consolidat, excluzând asistenţa financiară din partea Uniunii Europene şi a altor donatori şi cheltuielile de personal, luând în considerare bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele locale, bugetele instituţiilor autofinanţate, bugetele fondurilor speciale şi alte bugete componente, nu vor depăşi plafonul specificat în cadrul fiscal-bugetar din strategia fiscal-bugetară pentru anul bugetar următor”.

Cheltuielile totale ale BGC prevăzute de rectificare, nete de impactul asistenței financiare din partea UE și a altor donatori, sunt de 211,322 mld. lei. Astfel, depășesc cu 493 milioane lei plafonul statuat prin legea 4/2013.

3.Rectificarea majorează cheltuielile cu bunurile și serviciile, încălcând Legea 69/2013
Proiectul de rectificare încalcă de asemenea prevederile art. 16 al legii 69/2013, potrivit căruia “cheltuielile totale ale bugetului general consolidat, excluzând asistenţa financiară din partea Uniunii Europene şi a altor donatori, pot fi suplimentate cu ocazia rectificărilor bugetare numai pentru plata serviciului datoriei publice şi pentru plata contribuţiei României la bugetul UE”.

Or, majorarea cu 493 mil. lei a cheltuielilor totale conform definiției din art. de lege de mai sus se datorează în principal majorării cheltuielilor cu bunurile și serviciile (+250,3 mil. lei față de prevederile bugetului inițial), parțial compensat de reduceri operate în principal la nivelul cheltuielilor aferente proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile postaderare (-465 mil. lei), a cheltuielilor de asistență socială (-603,7 milioane lei) și a altor transferuri (-480,3 mil. lei).

Astfel, CF atrage atenția că ”încălcarea de către proiectul de rectificare bugetară a regulilor fiscal-bugetare subminează grav credibilitatea acestora, mai ales în ceea ce privește nerespectarea țintei de deficit bugetar, în cazul căreia recursul la derogare reprezintă o premieră

Opiniile şi recomandările formulate mai sus de Consiliul Fiscal au fost aprobate de Președintele CF, Ionuț Dumitru, în urma votului favorabil dat de membrii Consiliului pe data de 30 iulie 2013.

(Descărcați AICI analiza Consiliului Fiscal pe rectificarea bugetară)

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 13.8.2013

Un raspuns

  1. PRICEPUTU
    13.8.2013, 9:25 am

    Pe langa evidentierea legilor incalcate in acest caz trebuie mentionate si persoanele vinovate(responsabile) dar si sanctiunile aplicate vinovatilor, altfel ACTUL de Guvernare va insemna in veci un simplu joc de “ALBA-NEAGRA” fara nicio responsabilitate.

Lăsați un comentariu


Stiri

Ludovic Orban: Gazoductul BRUA se va interconecta cu TurkStream prin Bulgaria

Adrian N Ionescu

Gazoductul BRUA, prin care UE își propune să diversifice aprovizionarea Europei cu surse din afara Rusiei, se va putea aproviziona prin Bulgaria cu gaze rusești… Mai mult

Stiri

Productivitatea pe salariat după tipurile de întreprinderi – comerțul înaintea industriei

Marin Pana

Potrivit datelor  INS pentru referitoare la activitatea întreprinderilor din industrie, construcţii, comerţ şi servicii de piaţă (date provizorii), cea mai mare productivitate pe salariat în… Mai mult

Stiri

Creștere a natalității la Cluj-Napoca, fără politici demografice speciale. Doar politici de creștere a calității vieții și locuirii

Vladimir Ionescu

În Cluj-Napoca s-au născut cu 25% mai mulți copii în 2019 față de 2008. Tinerii încep din ce în ce mai mult să pună accentul… Mai mult

Stiri

Șeful Poliției Câmpia Turzii iese la pensie la 51 de ani: a fost prins băut la volan

Vladimir Ionescu

Șeful Poliției Câmpia Turzii, Dorel Florian Fodorean, s-a pensionat la 51 de ani, după ce a refuzat, recent, să sufle în etilotest „din motive medicale”,… Mai mult

Digital

Premierul Orban despre digitalizarea ANAF: Ducem problema evaziunii în CSAT, procedurile de licitație vor fi rapide

Adrian N Ionescu

În cazul în care Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT) va considera că evaziunea fiscală este o ameninţare la adresa siguranţei naţionale, Guvernul va… Mai mult

Europa

Libia – Summit la Berlin: Eforturi de a readuce taberele ostile la negocieri și de a debloca producția de țiței în estul țării

Adrian N Ionescu

Reprezentanții marilor puteri, ai Turciei, țărilor arabe, ai ONU și ai Africii încă încearcă, duminică seara, să convingă cele două tabere ostile din Libia să… Mai mult

Stiri

Ministrul Mediului promite cea mai amplă campanie de împădurire din istoria României. La primăvară

Vladimir Ionescu

În primăvara acestui an, va demara o campanie de împădurire a terenurilor degradate în vederea protejării solului, a refacerii echilibrului hidrologic şi a îmbunătăţirii condiţiilor… Mai mult