Analiză

Rectificare cu ce? România are cel mai mic raport venituri bugetare/PIB. Hiba majoră a deficitului de 3%

România a fost anul trecut ţara din UE cu cele mai mici venituri bugetare raportat la PIB, potrivit datelor publicate de Eurostat (cu excepţia Irlandei,… Mai mult

05.08.2019

La obiect

Producția agricolă – creştere pe sectorul vegetal, scădere îngrijorătoare pe zootehnie

Valoarea producției agricole a crescut în 2018 cu 7,2% față de anul precedent, potrivit datelor comunicate de INS. Ponderea sectorului vegetal a trecut pragul de… Mai mult

05.08.2019

Analiză

Precizări și observații importante pe deficitul bugetar

Recentul comunicat al Eurostat referitor la soldul execuţiei bugetare pe primul trimestru din 2019 (-4,5% din PIB zice organismul de statistică al Uniunii, -0,5% din… Mai mult

05.08.2019

Evenimentul

Primăria Capitalei înființează un Birou special pentru diaspora și pentru familiile rămase în țară

În cadrul PMB se va înfiinţa un birou special pentru românii care muncesc în străinătate, astfel încât aceștia să-și rezolve rapid problemele administrative atunci când… Mai mult

31.07.2019

Cronicile

Document / Consiliul Fiscal: Rectificarea bugetară încalcă trei Legi

de Marin Pana 13.8.2013

Consiliul Fiscal s-a aflat în imposibilitatea practică de a emite o opinie și observații asupra prevederilor prin care s-a făcut rectificarea bugetului pe 2013, conform unui comunicat al acestei instituții.

Raportul semestrial privind situaţia economică şi Proiectul de rectificare a bugetului general consolidat pe anul 2013 și alte acte aferente au fost transmise Consiliului în seara de dinaintea zilei în care s-a ținut ședința de guvern aferentă.

De aceea, solicitarea opiniei Consiliului Fiscal, făcută în temeiul art. 40, alin. (2) din Legea nr. 69/2010, a avut un caracter formal. CF a solicitat oficial asigurarea a unei perioade de cel puțin o săptămână între momentul transmiterii documentației necesare de către MFP și momentul adoptării legislației relevante, acest interval fiind minimul necesar în vederea elaborării unei analize riguroase.

CF a semnalat și faprtul că proiectul de rectificare bugetară conține și un pachet de modificări ale Codului Fiscal ce urmează să intre în vigoare începând cu 1 septembrie 2013, fără ca acestea să fi fost supuse dezbaterii publice pentru un interval de timp rezonabil, în contradicție cu spiritul prevederilor art.4 alin. 1 al Codului fiscal.

În opinia CF, există trei prevederi legale încălcate de prima rectificare bugetară pe acest an

1. Deficitul prevăzut e mai mare decât cel stabilit prin Legea 4/2013
Proiectul de rectificare bugetară nu respectă regula instituită de art. 6 lit. b) al legii 69/2010, potrivit căruia “soldul şi, respectiv, soldul primar al bugetului general consolidat, luând în considerare componentele acestuia, pentru anul bugetar următor, nu vor putea depăşi plafonul stabilit prin cadrul fiscal-bugetar din strategia fiscal-bugetară, aprobată de către Parlament”.

Ori, proiectul de rectificare prevede un deficit bugetar de 14,7 mld. lei, mai mare cu 1,3 miliarde lei decât plafonul de 13,394 mld. Lei statuat de legea 4/2013.

2.Cheltuielile pe bugete depășesc plafonul fixat prin strateigia fiscal-bugetară, încălcând Legea 69/2010
Proiectul de rectificare bugetară nu respectă regula instituită de art.6 lit.c) al legii 69/2010, potrivit căruia “cheltuielile totale ale bugetului general consolidat, excluzând asistenţa financiară din partea Uniunii Europene şi a altor donatori şi cheltuielile de personal, luând în considerare bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele locale, bugetele instituţiilor autofinanţate, bugetele fondurilor speciale şi alte bugete componente, nu vor depăşi plafonul specificat în cadrul fiscal-bugetar din strategia fiscal-bugetară pentru anul bugetar următor”.

Cheltuielile totale ale BGC prevăzute de rectificare, nete de impactul asistenței financiare din partea UE și a altor donatori, sunt de 211,322 mld. lei. Astfel, depășesc cu 493 milioane lei plafonul statuat prin legea 4/2013.

3.Rectificarea majorează cheltuielile cu bunurile și serviciile, încălcând Legea 69/2013
Proiectul de rectificare încalcă de asemenea prevederile art. 16 al legii 69/2013, potrivit căruia “cheltuielile totale ale bugetului general consolidat, excluzând asistenţa financiară din partea Uniunii Europene şi a altor donatori, pot fi suplimentate cu ocazia rectificărilor bugetare numai pentru plata serviciului datoriei publice şi pentru plata contribuţiei României la bugetul UE”.

Or, majorarea cu 493 mil. lei a cheltuielilor totale conform definiției din art. de lege de mai sus se datorează în principal majorării cheltuielilor cu bunurile și serviciile (+250,3 mil. lei față de prevederile bugetului inițial), parțial compensat de reduceri operate în principal la nivelul cheltuielilor aferente proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile postaderare (-465 mil. lei), a cheltuielilor de asistență socială (-603,7 milioane lei) și a altor transferuri (-480,3 mil. lei).

Astfel, CF atrage atenția că ”încălcarea de către proiectul de rectificare bugetară a regulilor fiscal-bugetare subminează grav credibilitatea acestora, mai ales în ceea ce privește nerespectarea țintei de deficit bugetar, în cazul căreia recursul la derogare reprezintă o premieră

Opiniile şi recomandările formulate mai sus de Consiliul Fiscal au fost aprobate de Președintele CF, Ionuț Dumitru, în urma votului favorabil dat de membrii Consiliului pe data de 30 iulie 2013.

(Descărcați AICI analiza Consiliului Fiscal pe rectificarea bugetară)

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 13.8.2013

Un raspuns

  1. PRICEPUTU
    13.8.2013, 9:25 am

    Pe langa evidentierea legilor incalcate in acest caz trebuie mentionate si persoanele vinovate(responsabile) dar si sanctiunile aplicate vinovatilor, altfel ACTUL de Guvernare va insemna in veci un simplu joc de “ALBA-NEAGRA” fara nicio responsabilitate.

Lăsați un comentariu


Europa

Guvernul britanic abrogă legea din 1972 de aderare a UK la UE. Abrogarea intră în vigoare la 31 octombrie

Iulian Soare

Secretarul britanic pentru Brexit, Steve Barclay (foto), a semnat duminică ordinul de aplicare a legii care o abrogă pe cea din 1972, care stabilea aderarea… Mai mult

Stiri

Scope Ratings: România are nevoie de politici fiscale mai bune, ca ratingul să promoveze la o perspectivă stabilă

Adrian N Ionescu

Perspectiva pentru ratingul suveran al României ar putea fi îmbunătăţită de la „negativă” la „stabilă”, doar dacă guvernul va aplica politici eficiente care să ducă… Mai mult

Europa

Directiva UE pentru echilibrul dintre viața personală și viața profesională – noi prevederi

Razvan Diaconu

  Un nou set de drepturi pentru părinți și îngrijitori au intrat în vigoare la 1 august, odată cu Directiva UE privind echilibrul între viaţa… Mai mult

Stiri

Pilonul 2: Câștiguri de până la 4,5% pe an pentru participanții la fondurile de pensii private obligatorii

Adrian N Ionescu

Fondurile de pensii private obligatorii (Pilon 2) au înregistrat pentru participanții lor rate de rentabilitate anualizate de 3,9% până la 4,5%, în iulie, potrivit datelor… Mai mult

Europa

Prognoza guvernului de la Londra: Penuria de alimente, combustibil și de medicamente care va însoți Brexitul fără acord cu UE

Iulian Soare

Marea Britanie se va confrunta cu penurii de combustibil, alimente şi medicamente dacă părăseşte Uniunea Europeană fără un acord de tranziţie, riscând blocarea porturilor şi… Mai mult

Stiri

Mari exituri din România: Grupul energetic CEZ a fixat termenul pentru vânzarea activelor. Ce face Exxon?

Adrian N Ionescu

Grupul energetic ceh CEZ, unul dintre marii vânzători de electricitate din România, a stabilit sfârşitul anului 2022 ca termen pentru vânzarea activelor din România. Directorul… Mai mult

Stiri

Proiect: Direcțiile de la ANAF care trec la Ministerul Finanțelor

Adrian N Ionescu

Soluţionarea contestaţiilor împotriva tuturor actelor administrative fiscale emise de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF), va fi preluată de Ministerul Finanţelor Publice (MFP), potrivit notei… Mai mult