marți

28 iunie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

13 august, 2013

Consiliul Fiscal s-a aflat în imposibilitatea practică de a emite o opinie și observații asupra prevederilor prin care s-a făcut rectificarea bugetului pe 2013, conform unui comunicat al acestei instituții.

Raportul semestrial privind situaţia economică şi Proiectul de rectificare a bugetului general consolidat pe anul 2013 și alte acte aferente au fost transmise Consiliului în seara de dinaintea zilei în care s-a ținut ședința de guvern aferentă.

De aceea, solicitarea opiniei Consiliului Fiscal, făcută în temeiul art. 40, alin. (2) din Legea nr. 69/2010, a avut un caracter formal. CF a solicitat oficial asigurarea a unei perioade de cel puțin o săptămână între momentul transmiterii documentației necesare de către MFP și momentul adoptării legislației relevante, acest interval fiind minimul necesar în vederea elaborării unei analize riguroase.


CF a semnalat și faprtul că proiectul de rectificare bugetară conține și un pachet de modificări ale Codului Fiscal ce urmează să intre în vigoare începând cu 1 septembrie 2013, fără ca acestea să fi fost supuse dezbaterii publice pentru un interval de timp rezonabil, în contradicție cu spiritul prevederilor art.4 alin. 1 al Codului fiscal.

În opinia CF, există trei prevederi legale încălcate de prima rectificare bugetară pe acest an

1. Deficitul prevăzut e mai mare decât cel stabilit prin Legea 4/2013
Proiectul de rectificare bugetară nu respectă regula instituită de art. 6 lit. b) al legii 69/2010, potrivit căruia “soldul şi, respectiv, soldul primar al bugetului general consolidat, luând în considerare componentele acestuia, pentru anul bugetar următor, nu vor putea depăşi plafonul stabilit prin cadrul fiscal-bugetar din strategia fiscal-bugetară, aprobată de către Parlament”.

Ori, proiectul de rectificare prevede un deficit bugetar de 14,7 mld. lei, mai mare cu 1,3 miliarde lei decât plafonul de 13,394 mld. Lei statuat de legea 4/2013.

2.Cheltuielile pe bugete depășesc plafonul fixat prin strateigia fiscal-bugetară, încălcând Legea 69/2010
Proiectul de rectificare bugetară nu respectă regula instituită de art.6 lit.c) al legii 69/2010, potrivit căruia “cheltuielile totale ale bugetului general consolidat, excluzând asistenţa financiară din partea Uniunii Europene şi a altor donatori şi cheltuielile de personal, luând în considerare bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetele locale, bugetele instituţiilor autofinanţate, bugetele fondurilor speciale şi alte bugete componente, nu vor depăşi plafonul specificat în cadrul fiscal-bugetar din strategia fiscal-bugetară pentru anul bugetar următor”.


Cheltuielile totale ale BGC prevăzute de rectificare, nete de impactul asistenței financiare din partea UE și a altor donatori, sunt de 211,322 mld. lei. Astfel, depășesc cu 493 milioane lei plafonul statuat prin legea 4/2013.

3.Rectificarea majorează cheltuielile cu bunurile și serviciile, încălcând Legea 69/2013
Proiectul de rectificare încalcă de asemenea prevederile art. 16 al legii 69/2013, potrivit căruia “cheltuielile totale ale bugetului general consolidat, excluzând asistenţa financiară din partea Uniunii Europene şi a altor donatori, pot fi suplimentate cu ocazia rectificărilor bugetare numai pentru plata serviciului datoriei publice şi pentru plata contribuţiei României la bugetul UE”.

Or, majorarea cu 493 mil. lei a cheltuielilor totale conform definiției din art. de lege de mai sus se datorează în principal majorării cheltuielilor cu bunurile și serviciile (+250,3 mil. lei față de prevederile bugetului inițial), parțial compensat de reduceri operate în principal la nivelul cheltuielilor aferente proiectelor cu finanțare din fonduri externe nerambursabile postaderare (-465 mil. lei), a cheltuielilor de asistență socială (-603,7 milioane lei) și a altor transferuri (-480,3 mil. lei).

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Astfel, CF atrage atenția că ”încălcarea de către proiectul de rectificare bugetară a regulilor fiscal-bugetare subminează grav credibilitatea acestora, mai ales în ceea ce privește nerespectarea țintei de deficit bugetar, în cazul căreia recursul la derogare reprezintă o premieră

Opiniile şi recomandările formulate mai sus de Consiliul Fiscal au fost aprobate de Președintele CF, Ionuț Dumitru, în urma votului favorabil dat de membrii Consiliului pe data de 30 iulie 2013.

(Descărcați AICI analiza Consiliului Fiscal pe rectificarea bugetară)

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Un răspuns

  1. Pe langa evidentierea legilor incalcate in acest caz trebuie mentionate si persoanele vinovate(responsabile) dar si sanctiunile aplicate vinovatilor, altfel ACTUL de Guvernare va insemna in veci un simplu joc de „ALBA-NEAGRA” fara nicio responsabilitate.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Un răspuns

  1. Pe langa evidentierea legilor incalcate in acest caz trebuie mentionate si persoanele vinovate(responsabile) dar si sanctiunile aplicate vinovatilor, altfel ACTUL de Guvernare va insemna in veci un simplu joc de „ALBA-NEAGRA” fara nicio responsabilitate.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Consumatorii români aveau, la nivelul anului 2021, o paritate a puterii de cumpărare de 55,5% din media europeană, procent identic cu cel din 2020, cel mai redus de...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: