În pofida obiectivului declarat de a decarboniza transporturile și a actelor promovate de Comisia Europeană pentru a stimula acest lucru, sectorul transporturilor va rămâne puternic dependent de petrol până în 2030, scrie Euractiv.
Un document de lucru ce însoțește „Strategia UE pentru o mobilitate cu emisii scăzute de dioxid de carbon”, precizează: „Produsele petroliere ar putea reprezenta 86-87% din nevoile sectorului transporturilor din UE, comparativ cu 94% în prezent, cu toate reducerile semnificative” obținute în termeni absoluți.
Același document arată că introducerea combustibililor alternativi necesită timp, din cauza înlocuirii graduale a flotei de autovehicule.
Reduceri semnificative sunt de așteptat pe termen lung, estimările executivului Uniunii fiind că produsele petroliere vor coborî la 49 – 51% din necesarul transporutilor abia în 2050:
Euroactiv a întrebat Comisia cum va putea atinge obiectivul Green Deal, de neutralitate a carbonului până în 2050, având în vedere că jumătate din transporturi vor funcționa în continuare pe combustibili petrolieri, însă nu a primit răspuns până la publicarea materialului.
Este de așteptat ca Green Deal să revizuiască parte din legislație, inclusiv pe cea referitoare la transporturi, sector ce generează aproape un sfert din emisiile de gaze cu efect de seră din Europa și este cauza principală a poluării aerului din orașe.
Ministrul german al economiei, Peter Altmaier, i-a scris recent comisarului Frans Timmermans, comisarul responsabil cu combaterea schimbărilor climatice, pentru a solicita un moratoriu în ceea ce privește standardele stricte de emisii de CO2 pentru autovehicule.
Comitetul European pentru Biodiesel (EBB), promotor al utilizării biodieselului, și-a exprimat profunda îngrijorare cu privire la lipsa de ambiție a Comisiei în ceea ce privește eliminarea eficientă a combustibililor fosili, în sectorul transporturilor.
„Orice măsură, cum ar fi o țintă de reducere a consumului de combustibili fosili, care poate contribui la creșterea utilizării tuturor surselor regenerabile disponibile […] ar trebui să fie considerată ca parte a discuțiilor privind Green Deal”, este de părere EBB.