fbpx

La obiect

Valul 4 ante portas: la ce se așteaptă autoritățile și experții și ce măsuri pregătesc

Peste o săptămână începe noul an școlar, pe fondul unei rate de vaccinare anti-Covid de numai 35% din populația adultă, în condițiile în care valul… Mai mult

07.09.2021

Digital

Digitalizarea Sănătății a pornit din Vest: 3 județe au cloud comun și caută soluții eHealth

Trei Direcții Județene de Sănătate Publică din vestul țării – Arad, Timiș și Hunedoara – au reușit în 30 de zile, cu ajutorul STS, să… Mai mult

07.09.2021

Evenimentul

Miniștrii USR-PLUS și-au anunțat demisiile – guvernul Cîțu s-a rupt sub privirile președintelui Iohannis

Miniștrii USR PLUS au anunțat luni seară, cu demisiile în mâini, decizia de a se retrage din Guvernul Cîțu, mișcarea fiind aprobată de Biroul Politic… Mai mult

06.09.2021

La obiect

Creșterea comerțului se stabilizează – rămâne discrepanța severă față de evoluția PIB

Vânzările cu amănuntul (fără autovehicule și motociclete) au înregistrat în luna iulie 2021 o creștere de 6,1% pe seria brută față de luna precedentă, potrivit… Mai mult

06.09.2021

Doar 11% dintre consumatorii de electricitate şi-au schimbat contractul după liberalizarea pieței de energie – date ANRE

de Vladimir Ionescu , 7.6.2021

După liberalizarea pieței de energie, de la 1 ianuarie 2021, aproximativ un milion dintre cei 8,9 milioane de consumatori casnici de electricitate şi-au schimbat contractul.

Toţi marii furnizori din piaţă au primit amenzi pentru nerespectarea prevederilor legale care au stabilit cadrul liberalizării, potrivit datelor furnizate de Autoritatea Naţională de Reglementare în Energie (ANRE), pentru Agerpres.

„Din numărul total al clienţilor casnici, de aproximativ 8,9 milioane, la data de 1 ianuarie 2021, 5.902.323 se aflau în piaţa reglementată de energie electrică. În perioada 1 ianuarie – 30 aprilie 2021, 926.000 de clienţi casnici au semnat contracte de furnizare a energiei electrice în regim concurenţial, iar numărul acestora a ajuns în prezent la circa un milion”, au arătat reprezentanţii ANRE.

ANRE nu precizat câţi dintre consumatori au schimbat şi furnizorul şi câţi și-au schimbat doar contractul. „Nu avem prerogative legislative pentru a cere aceste informaţii de la furnizori”, au motivat responsabilii ANRE.

Liberalizarea pieței energiei: doar 21% au încheiat contracte concurențiale pentru gaze naturale

În ceea ce priveşte gazele naturale, din numărul clienţilor casnici care nu îşi exercitaseră dreptul de eligibilitate la data de 30 iunie 2020 de 3.378.309, 21,10% au încheiat până la data de 30 aprilie 2021, contracte aferente furnizării gazelor naturale în regim concurenţial, respectiv 712.937 clienţi casnici.

(Citiți și:”Atenție la ”V”: Economia – și România odată cu ea – își revine la valoarea din 2019, dar la o cu totul altă calitate. Au apărut CRONICILE 90 – titlurile și autorii”)

“Astfel, până la data de 30 aprilie 2021, din numărul total al clienţilor casnici de aproximativ 3.970.388, 33% aveau încheiate contracte aferente furnizării gazelor naturale în regim concurenţial, respectiv 1.304.916 clienţi casnici”, se mai arată în răspunsul ANRE.

Nereguli vechi, controale târzii și amenzi

În contextul derulării, începând cu 1 ianuarie 2021, a procesului de liberalizare a pieţei de energie electrică, în cursul lunilor ianuarie – aprilie, ANRE a desfăşurat acţiuni de control la marii furnizori de energie electrică pentru a verifica:

  • modul de organizare şi funcţionare a centrelor de telefonie (call-center); respectarea obligaţiei de a comunica solicitantului, în scris, în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la data primirii cererii, a unei oferte privind condiţiile de furnizare a energiei electrice pe piaţa concurenţială;
  • respectarea obligaţiei de încheiere a contractului de furnizare a energiei electrice în termen de maximum 5 zile de la data transmiterii de către clientul final a documentelor necesare; respectarea frecvenţei de emitere a facturii pentru energia electrică furnizată clienţilor finali alimentaţi în regim de serviciu universal;
  • modalitatea de facturare în perioada cuprinsă între două citiri consecutive ale aparatului de măsură de către operatorul de reţea;
  • informarea clienţilor casnici din portofoliu cu privire la oferta pentru serviciu universal, ofertele concurenţiale proprii aplicabile precum şi la dreptul clienţilor de a încheia un contract de furnizare a energiei electrice pe piaţa concurenţială cu orice furnizor licenţiat.

În urma acestor controale, toţi marii furnizori au fost amendaţi.

(Citiți și: „Liberalizarea haotică: ANRE încearcă din nou să apere drepturile consumatorilor și să simplifice schimbarea furnizorului de electricitate”)

Hidroelectrica a fost sancţionată cu amenda contravenţională în valoare de 400.000 lei pentru: nerespectarea termenului de 15 zile lucrătoare de transmitere a ofertelor privind condiţiile de furnizare a energiei electrice pe piaţa concurenţială şi pentru nerespectarea termenului de 5 zile de încheiere a contractelor de furnizare a energiei electrice.

Furnizorii Electrica Furnizare, Enel Energie România au fost sancţionaţi fiecare cu amendă contravenţională în valoare de 400.000 lei pentru: nerespectarea termenului de 15 zile lucrătoare de transmitere a ofertelor privind condiţiile de furnizare a energiei electrice pe piaţa concurenţială; nerespectarea termenului de 5 zile de încheiere a contractelor de furnizare a energiei electrice.

Enel Energie a primi o amendă contravenţională în valoare de 400.000 lei pentru nerespectarea termenului de 5 zile de încheiere a contractelor de furnizare a energiei electrice.

Totodată, Enel Energie a fost sancţionată cu amendă contravenţională în valoare de 200.000 lei pentru nerespectarea prevederilor legale privind informarea clienţilor.

Enel Energie Muntenia a fost sancţionată cu amendă contravenţională în valoare de 200.000 lei pentru nerespectarea prevederilor legale privind informarea clienţilor.

CEZ Vânzare a fost sancţionată cu amendă contravenţională în valoare de 200.000 lei pentru nerespectarea prevederilor legale privind frecvenţa de emitere a facturii şi facturarea în perioada cuprinsă între două citiri consecutive ale aparatului de măsurare.

La rândul său, E.ON Energie România a fost sancţionată cu amendă contravenţională în valoare de 210.000 lei pentru nerespectarea prevederilor legale privind informarea clienţilor şi frecvenţa de emitere a facturii, iar Electrica a fost sancţionată cu amendă contravenţională în valoare de 300.000 lei pentru nerespectarea prevederilor legale privind frecvenţa de emitere a facturii şi facturarea în perioada cuprinsă între două citiri consecutive ale aparatului de măsură.

În urma acţiunilor de control efectuate pentru verificarea modului de organizare şi funcţionare a centrelor de telefonie (call-center), furnizorii verificaţi au asigurat funcţionalitatea centrelor de telefonie, timpul mediu de aşteptare pentru preluarea apelurilor, determinat de ANRE prin sondaj pe parcursul a două zile, s-a încadrat între 17 secunde şi 594 de secunde.

Dintre furnizorii verificaţi, au fost constatate nereguli la Hidroelectrica, societate care a fost sancţionată cu amendă contravenţională în valoare de 10.000 lei pentru nerespectarea în totalitate prevederilor legale privind modul de organizare şi funcţionare a centrului de telefonie (call-center), dispunându-se măsuri şi termene de conformare pentru remedierea situaţiei neconforme constatate.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 7.6.2021

Un raspuns

  1. Vasile
    7.6.2021, 10:39 am

    Daca si ministrul energiei minte consumatorii de ce ne-am mira ca furnizorii isi “apara interesele” necomunicand cu clientii.

Lăsați un comentariu


Stiri

Guvernul ia în considerare obligativitatea vaccinării sau testării săptămânale a angajaților din sistemul de asistență socială

Vladimir Ionescu

Guvernul a discutat, miercuri, în primă lectură, un proiect de ordonanță de urgență prin care angajaţii din domeniul asistenţei sociale ar putea fi obligați să… Mai mult

Stiri

Radu Comșa, expert în politici de sănătate: Avem nevoie de o politică care să urmărească atât păstrarea accesului la inovație dar și eficiența cheltuielilor

Victor Bratu

 Radu Comșa, expert consultant în politici de sănătate, îndeamnă decidenții să se gândească la o politică integrată a compensării medicamentelor pentru că, într-un an-doi,… Mai mult

Just Business

Prima consultare publică privind utilizarea Inteligenţei Artificiale, iniţiată de Autoritatea pentru Digitalizarea României

Vladimir Ionescu

Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) anunță demararea consultării publice privind noilor reguli ce vor guverna modul în care cetăţenii şi companiile din UE utilizează tehnologiile… Mai mult

Stiri

Angajații din Educație vor da în judecată statul dacă vor plăti testarea: “Nu decontăm eșecul vaccinării”

Mariana Bechir

Sindicaliștii din Educație amenință guvernanții cu acționarea în instanță, dacă lucrătorii nevaccinați din acest domeniu vor fi obligați să se testeze periodic, pe banii lor.… Mai mult

Europa

Comisia lansează HERA, Autoritatea europeană pentru pregătire și răspuns în caz de urgență sanitară

Razvan Diaconu

Comisia Europeană a lansat joi Autoritatea europeană pentru pregătire și răspuns în caz de urgență sanitară (HERA), înființată cu scopul de a preveni, a detecta… Mai mult

Stiri

Vass Levente, secretar de stat la Ministerul Sănătății: Cu un minister slăbit e greu să ai strategii fără susținere politică transpartinic

Vladimir Ionescu

 Vass Levente, secretar de stat la Ministerul Sănătății, afirmă că România nu are o strategie clară, pe termen lung, în ceea ce privește domeniul… Mai mult

Stiri

„Să ne păstrăm calmul” – Bogdan Chirițoiu, Consiliul Concurenței, despre plafonarea prețurilor la energie

Adrian N Ionescu

Autorităţile trebuie să ia măsuri care au sens economic, prin care să fie ajutaţi doar consumatorii care au nevoie. Măsuri cum este cea a plafonării… Mai mult