joi

28 martie, 2024

3 iulie, 2019

Grupul energetic italian Enel ar reveni la o idee mai veche de a-și vinde o parte din activele din România, după ce acum patru ani a suspendat procesul de exit din afacerile românești de distribuţie şi furnizare de electricitate.

Resuscitarea febrei informaţiilor privind un exit parţial al Enel de pe piaţa românească vine după ce un alt jucător energetic major, CEZ (Cehia) şi-a confirmat, la sfârşitul lunii mai, intenţia de a vinde activele din România.

De data aceasta, printre activele din România susceptibile pentru o eventuală vânzare nu mai figurează cele legate de furnizare, dar la cele din distribuţie s-ar adăuga regenerabilele, potrivit Money.it şi „Il Sole 24 Ore”, care îi citează pe analiştii casei de investiţii Equita.


Fondurile de investiţii Macquarie, GIC (Singapore) şi fondul de investiţii Wren House (Kuweit) specializat în infrastructură ar fi interesate. Cu ocazia febrei din 2014 a unei eventuale vânzări, şi State Grid Corp din China şi-a arătat interesul.

Informaţia a fost citată de Reuters acum două zile, în revista matinală zilnică a factorilor care ar putea influenţa bursa italiană, dar nu a mai fost confirmată de relatări ulterioare, iar Enel nu a comentat-o.

Activele susceptibile ar fi evaluate la un miliard de euro, sub valoarea totală estimată pentru afacerile Enel în România, astfel că analiştii de piaţă sunt mai curând mai tentaţi să creadă că ar putea fi vorba de vânzarea pachetelor minoritare deţinute de Fondul Proprietatea la entităţile obţinute de Enel prin privatizare.

Fondurile de investiţii interesate nu ar investi în pachete atât de mici şi astfel a apărut ideea că ENBEL ar putea vinde şi din deţinerile sale, rămânând, totuşi, acţionar majoritar.

Exiturile din Europa Centrală și de Est – tot mai frecvente 


O eventuală vânzare parțială a unor activel ale ENEL din România are sens în cadrul tendinței generale de dezinvestire din Europa Centrală și de Est, care a prins contur nu numai în domeniul energetic.

CEZ, care controlează furnizarea și distribuția de electricitate din Oltenia și parcul eolian de 600 MW de la Fântânele-Cogealac (Dobrogea), și-a decis exitul din România, dar și din Polonia și Turcia, ca parte a strategiei de a se concentra pe piaţa din Cehia.

Argumentul cehilor nu este mult diferit de cel al italienilor, care încă de acum cinci ani își doreau concentrarea afacerilor, preocupați de marile datorii ale grupului.

Alte exituri răsunătoare au mai mai prins prima pagină în ultima perioadă.

  • Anul trecut, ArcelorMittal a decis vânzarea activelor din România, Cehia şi Macedonia, dar şi din alte ţări europene, pentru a cumpăra un mare combinat din Italia.
  • În februarie, grupul Liberty Global a anunțat vinde operațiunile din România (UPC), Ungaria și Cehia.
  • Tot în media, Central European Media Enterprises (CME, deţinut de americanii de la AT&T) pare să nu fi renunţat la vânzarea Pro TV, de care ar fi interesat fondul ceh de investiţii PPF, după ce, anul trecut, grupul francez Lagardère a vîndut Europa FM cehilor dela Czech Media Invest.
  • Alţi cehi, de la Penta Investment au preluat lanţul de farmacii Sensiblu în 2017 şi şi-au continuat ofensiva asupra lanţului Belladonna.

Profilul ENEL

Enel România este prezent pe piața din România din 2005, are aproximativ 3.100 de angajați în România și oferă servicii unui număr de 3 milioane de clienți.

Companiile E-Distribuție operează rețele cu o lungime totală de aproximativ 128.000 de kilometri în trei zone importante ale țării: Muntenia Sud (inclusiv București), Banat și Dobrogea, acoperind o treime din piața locală de distribuție.

Grupul nergetic Enel este o companie integrată pe piețele globale de electricitate, gaze naturale și energii din surse regenerabile, una dintre cele mai mari companii de utilități din Europa după capitalizarea de piață și una dintre primele companii de electricitate de pe continent în ceea ce privește capacitatea instalată și EBITDA raportat.

Grupul Enel are o capacitate instalată netă de circa 89 GW (jumătate în instalaţi regenerabile), în peste 30 de țări din lume, unde are 73 de mioioane de clienţi, distribuie electricitate printr-o rețea de peste 2,2 milioane de kilometri.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: