cursdeguvernare

marți

15 octombrie, 2024

logo-conferinte-curs-de-guvernare

Deloitte – piața M&A: Puterea de negociere a vânzătorilor din România s-a diminuat față de 2008. Oportunitățile de atunci – irepetabile

25 iunie, 2018

Raportul de forţe de negociere de pe piața de fuziuni și achiziții (M&A) din România s-a inversat în ultimii 10 ani, aceasta devenind o piață a cumpărătorului, potrivit experţilor Deloitte.

Vânzătorii de companii din România nu mai au pozițiile de negociere puternice de acum 10 ani, când așteptările investitorilor legate de intrarea în UE au fost la apogeu. Oportunităţile de atunci sunt irepetabile.

„Nu cred că ne mai îndreptăm vreodată către piața atât de polarizată în favoarea vânzătorilor (de companii, n.r.) cum a fost în 2008”, a spus Ioana Filipescu, partener M&A Deloitte România, în cadrul unei conferinţe privind piața M&A, desfășurate luni.


Atractivitatea României nu mai bebeficiază de atuurile din 2008, când abia intrase în Uniunea Europeană şi foarte mulţi investitori doreau să fie prezenţi în ţara noastră. „Ce s-a întâmplat atunci, nu se mai poate întâmpla”, crede expertul citat.

„Există piețe mai mari şi, pentru orice activ din România există, cu siguranță, un activ dublu sau chiar mai mare în altă țară, ca Polonia”, de exemplu. „Excepție fac activele care sunt extraordinar de atrăgătoare”, a mai spus Ioana Filipescu.

Piaţa M&A din România a ajuns la o valoare a tranzacţiilor de circa 4,6 miliarde de euro în 2017, după o creştere cu 15% față de anul anterior şi după revenirea din 2014. În 2008, nivelul a fost de peste 6 miliarde de euro, potrivit datelor Deloitte.

Prețuri

Ce nu s-a schimbat, însă, este decalajul dintre pretenţiile de preț ale vânzătorilor de companii româneşti și cât sunt dispuși să angajeze cumpărătorii.


Decalajul a rămas, proporțional, cam același, chiar dacă au scăzut nivelurile multiplicatorilor (de câte ori EBIDTA în preț, de pildă), a estimat Ioana Filipescu.

Câștigul firmelor de consultanță care asistă tranzacțiile M&A variază între 1% și 3% și este invers proporțional cu mărimea acestora. La o tranzacție de circa 100 milioane euro, câștigul este de maxim 1% și constp mai ales într-o componentă de succes.

Deloitte România a participat în ultimele trei luni la încheierea unor tranzacţii care însumează peste 500 milioane de euro, potrivit datelor companiei de audit și consultanță. Compania a decis să formeze o echipă dedicată tranzacțiilor M&A în departamentul de servicii fiscale, care va fi condusă de Alin Chiţu.

„De ce cad tranzacțiile”

Factorii de mediu de afaceri adverși, precum cel legat de impredictibilitatea legislativă, pot ajunge să blocheze o tranzacție.

„Schimbările legislative semnificative”, apărute după începerea negocierilor,  constituie una dintre cele 10 cauze care pot duce la eșecul unei tranzacții.

Procesul de pregătire și negociere a unei tranzacții poate dura de la câteva luni până la doi trei ani, în funcție de metoda aleasă de vânzător.

„Impredictibilitatea legislativă” este dată fie de noile reglementări apărute, fie de interpretările acestora de către Fisc, potrivit lui Radu Dumitrescu, partener suport în tranzacții la Deloitte România.

Dificultăţile vin din evaluarea riscurilor, pe care „trebuie să le cunoşti, să fie gestionabile şi să merite să ţi le asumi”, spune Andrei Burz-Pînzaru, managing partner Reff și Asociații – Deloitte Legal.

Pe de altă parte, lucrurile se complică atunci când vânzătorul refuză să-și asume răspunderea extinsă pentru anumite riscuri din trecut care s-ar putea materializa după finalizarea tranzacţiei (legate de fondurile structurale, mediu, concurență), spune Georgiana Singurel, partener Reff & Asociații – Deloitte Legal.

Dintre celelalte 8 cauze care pot duce la eşec se remarcă:

  • riscurile fiscale transmise noului proprietar sunt estimate la o valoare prea mare din perspectiva cumpărătorului;
  • aşteptările „nerealiste” privind preţul,
  • deteriorarea poziției financiare a companiei-țintă şi neconcordanţa semnificativă dintre planul de afaceri pe termen scurt şi realizări;
  • lipsa unei pregătiri adecvate a echipei de management;
  • contradicţia dintre informațiile prezentate inițial potențialului cumpărător;

Ingredientele succesului

Înainte de abordarea unui proiect M&A vânzătorul ar trebui să transformare riscurilor de eşec de mai sus în atuuri.

În fapt, experţii Deloitte au prezentat rezumatul unui manual virtual de realizarea a unei tranzacții M&A, util pentru antreprenorii care au în vedere să sepregătească pentru o tranzacție.

 

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: