sâmbătă

20 aprilie, 2024

4 decembrie, 2015

aeroport controlConsiliul JAI a adoptat vineri textul de compromis convenit cu Parlamentul European cu privire la propunerea de directivă privind utilizarea registrului cu numele pasagerilor (PNR), care presupune colectarea sistematică și folosirea datelor pasagerilor zborurilor internaționale care intră și ies din Europa.

Textul va merge la Comisia de de libertăți civile, justiție și afaceri interne a Parlamentului European pe 10 decembrie, după care va fi supusă la vot în PE și apoi va fi transmisă Consiliului spre adoptare.

După adoptare, statele au la dispoziție doi ani pentru a elabora legislația cu normele tehnice și aplicarea acestei directive.

Schengen – fără modificări, în ciuda propunerii Luxembourg


Despre Schengen, reprezentanții celor 28 de state membre au fost de acord că trebuie menținut.

“În pofida dificultăților pe care le-am experimentat cu criza refugiaților, nu Schengen-ul este problema”.

Președinția luxemburgheză a prezentat vineri ideea de introduce posibilitatea extinderii până la doi ani a controalelor la frontierele interne, dar nu s-au stabilit niciun fel de concluzii și rămâne ca eventual subiect pentru anul viitor, în cazul în care măsurile de până acum nu vor avea efect și criza refugiaților nu va putea fi controlată, scrie AFP.

De asemenea, nu s-a discutat despre suspendarea Greciei din Schengen: „Nu este juridic posibil să se excludă un stat din zona Schengen”, a declarat Jean Asselborn, ministrul Imigrației din Luxemburg, țară ce asigură președinția Consiliului.


S-a convenit discutarea în viitor a două măsuri importante:

  • Paza europeană de frontieră
  • modificarea Codului Schengen pentru a permite controale sistematice ale cetățenilor UE la frontierele externe, conform solicitării de la ultima reuniune a Consiliului

PNR

Directiva pentru „prevenirea, depistarea, cercetarea și urmărirea penală a infracțiunilor de terorism și a infracțiunilor grave” va ajuta serviciile de securitate prin îmbunătățirea sistemului de identificare a persoanelor suspecte.

Datele PNR sunt în momentul de față stocate în sistemele de rezervare ale transportatorilor.

Ele se referă la informațiile furnizate de pasagerilor transportatorilor în momentul rezervării unui zbor și la check in.

Nici utilizarea acestor date de către organele de aplicare a legii din statele membre nu este ceva nou: diferitele state membre folosesc deja PNR în scopul aplicării legii fie pe baza unei legislații specifice, fie pe baza competențelor generale legale. Se folosește în lupta împotriva unor infracțiuni transfrontaliere precum traficul de droguri sau de ființe umane.

Aproximativ 15 ţări s-au dotat deja cu sisteme naţionale, dar Parlamentul European a blocat directiva transferurilor de date cerând mai întâi adoptarea unei legislaţii corespunzătoare  privind protecţia datelor.

România se numără printre aceste țări, după ce a adoptat în luna mai în OG nr. 13/2015 privind utilizarea unor date din registrele cu numele pasagerilor pentru prevenirea si combaterea actelor de terorism si a infractiunilor contra securitatii nationale.

Ceea ce nu exista este o abordare comună la nivelul UE.

Regatul Unit și Irlanda au optat pentru această directivă, iar  Danemarca nu participă.

Măsura a fost respinsă inițial de Parlamentul European, în 2013, datorită îngrijorărilor legate de protecția datelor.

Ce date vor fi colectate:

  • Nume, adresa, număr de telefon și celelalte date de contact ale pasagerului
  • detaliile cardului de credit
  • itinerarul călătoriei
  • informații despre bagaj și modalitatea de plată
  • agenția de turism prin care s-a făcut rezervarea
  • numărul și numele tuturor călătorilor pentru care s-a făcut o rezervare de către aceeași persoană etc

Sistemul PNR este diferit de Advanced Passenger Information – (API), care conține informațiile codate privind numele, data nașterii, numărul pașaportului și naționalitatea.

API poate ajuta la identificarea teroriștilor și infractorilor cunoscuți deja, pe când PNR permite evaluarea riscului reprezentat de indivizi ce nu figurează în bazele nimănui, evaluare ce se face prin identificarea unor paternuri comportamentale ale călătorilor.

Cum va funcționa transferul PNR:

  • transportatorii aerieni vor fi obligați să furnizeze autorităților statelor membre datele PNR pentru zborurile care intră sau ies din UE
  • statele membre vor putea să colecteze date PNR referitoare la zborurile intra-UE. fiecare stat membru va trebui să înființeze o Unitate PNR care va primi aceste date de la companiile aeriene și va numi un responsabil cu protecția datelor pentru fiecare unitate
  • datele cu caracter personal necriptate vor fi stocate într-o bază de date și vor fi accesibile timp de șase luni
  • după acest interval, ele vor fi „mascate” și stocate pentru încă patru ani și jumătate, și vor putea fi accesate doar printr-o „procedură strictă”
  • datele vor fi disponibile pentru investigații și pentru inculpare
  • datele pot fi transferate între statele membre UE și între statele membre ale UE și țări terțe
  • pentru transferul datelor PNR între companiile aeriene și Unitățile naționale vor fi utilizate „protocoale și formate de date comune”.

Avantajele folosirii sistemului:

  • monitorizarea mai eficientă a deplasărilor realizate de indivizi cu potenţial de radicalizare sau suspectaţi de pregătirea sau săvârşirea unor acte de terorism ori infracţiuni
    pot fi depistate ușor și călătoriile fragmentate, care fac dificilă identificarea destinației finale și a scopului real al deplasării, respectiv participarea la activităţi de pregătire sau la acţiunile combatante alături de grupări jihadiste
    identificarea călătoriilor repetate către aceeaşi destinaţie, respectiv a pattern-urilor de deplasare
    permite și stabilirea unor legături între diferite persoane, pe baza prelucrării datelor referitoare la rezervări.

Alte subiecte discutate la JAI:

  • Stadiul relocării refugiaților din Grecia și Italia
  • Stadiul repatrierii emigranților neeligibili pentru azil
  • S-a aprobat textul de compromis convenitul cu Parlamentul European privind proiectul pentru reglementarea Europol, urmând ca în lunile următoare să se ajungă la votarea acestuia. Se introduce un mecanism de control a activităților Europol de către Parlamentul European, împreună cu parlamentele naționale.
  • Plan de acțiune împotriva traficului de arme și explozibili, atât în ​​interiorul și în afara UE.
  • S-au discutat măsurile suplimentare ce ar trebui luate pentru a împiedica finanțarea organizațiilor teroriste, mai menționează un comunicat al Consiliului.
Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Cu câteva luni înaintea de alegerile europarlamentare, sondajele arată că

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: