1 noiembrie, 2022

Cumportamentul românilor la cumpărături a păstrat criteriile comodității și prețului din cei doi ani de pandemie. Aproape jumătate din cele mai recente cumpărături au fost online. Și, deși nu există o preferință clară pentru online, 8 din 10 cumpărători cercetează piața dinainte de a face o achiziție, potrivit studiului Google „Smart Shopper”, publicat marți.

Aproape jumătate dintre români (47%) au făcut online cea mai recentă achiziție din primele 8 luni ale anului 2022, față de 41% în 2021. România este printre țările cu cea mai mare proporție din acest punct de vedere.

Totuși 69% dintre români nu au o preferință clară pentru cumpărăturile online sau din magazine, chit că marea majoritate (91%) spun că vor continua să achiziționeze online în viitor.


Cum era de așteptat, cea mai mare creștere a cumpărăturilor online este a tinerilor:  57 dintre cei între 18 și 34 de ani au spus că cea mai recentă achiziție a fost online în 2022 (40% în 2021). Datele Google arată că jumătate dintre românii cumpărători online folosesc smartphone-ul.

Proporția a crescut și la românii de peste 55 de ani, dar cu numai un punct procentual

Inflația a redus de 3 ori cumpărăturile „spontane”

Numărul consumatorilor care fac achiziții „spontane” a scăzut de aproape 3 ori până la 13% în 2022, de la 36% anul trecut, prețul devenind și mai important.

Cuvântul „reduceri” este cu 23% mai des întâlnit în căutările pe Google în primele 8 luni din 2022 față de aceeași perioadă a anului trecut. Pentru 46% dintre cumpărători, prețul este criteriul cheie de decizie a cumpărării unui anumit brand de la un anumit retailer.


Comoditatea (inclusiv ușurința livrării la domiciliu) este cel mai important criteriu pentru cumpărători  atât online (86% în 2022, 89% în 2021) și din magazine (76%, respectiv 74% în 2021).

Iar dacă online cumpărăturile sunt mai ieftine (27% dintre răspunsurile din 2022, dar 38% în 2021 și 34% în 2019), în magazine produsul poate fi „văzut, simțit și încercat” mai bine.

La achiziția de la un nou retailer sau platformă sau de noi mărci prețul contează cele mai mult (36%).

Ce se cumpără mai mult

Cel mai mare avans al achizițiilor online în 2022 se observă la electronice, unde ponderea online-ului a ajuns la 60% în 2022, și modă, unde se apropie de jumătate (45%). Obiceiurile de cumpărare adoptate în pandemie sunt bine înrădăcinate în comportamentul de cumpărare al românilor, arată datele studiului Google.

În primele 7 luni din 2022 au scăzut căutările pentru achiziția de mașini și imobiliare, pentru care este nevoie de mulți bani, dar și pentru divertisment.

Românii au cele mai puține căutări Google privind recesiunea

Încrederea românilor este rezistentă, dacă ne luăm după frecvența căutărilor Google privind recesiunea, mai mică decât a francezilor, spaniolilor, italienilor și germanilor.

Căutările privind depozitele bancare, aurul și cardurile de credit au crescut cu 94%, 25% și respectiv 17%.

Căutările privind prețul energiei electrice a crescut cu 70% până la un milion în primele 8 luni față de aceeași perioadă din 2021.

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: