România figurează pe penultimul loc între statele UE ca pondere a celor care au efectuat cumpărături on-line în 2019, potrivit datelor publicate de Eurostat.
Cu un procentaj de doar 23% din totalul populației cu vârsta cuprinsă între 16 și 74 de ani, țara noastră a devansat de puțin Bulgaria (22%) și s-a situat la mare distanță de media europeană (60%).
În topul statelor unde comerțul electronic este la loc de cinste figurează Danemarca (84%), Suedia (82%), Olanda (81%), Germania (79%) și Finlanda (73%), toate economii dezvoltate din nordul continentului.
De luat aminte, însă, pentru noi, ar fi evoluția fulminantă din Estonia, care și-a triplat ponderea cumpărăturilor on-line în doar zece ani (de la 17% la 51%).
România a progresat și ea destul mult în raport cu baza de plecrare, dar ar trebui să luăm aminte la faptul că diferența în raport cu media UE nu s-a redus ci chiar a continaut să crească în termeni de puncte procentuale (de la 30 pp în 2009, la 36 pp în 2018 și a ajuns 37 pp conform datelor de anul trecut).
Evoluția pe genuri și grupe de vârstă la nivel european
La nivel european, diferența de gen în materie este minoră, cu 61% dintre bărbați și 59% dintre femei în postura de cumpărători în mediul on-line. De reținut, însă, că decalajul s-a redus progresiv pe parcursul ultimilor zece ani, în 2009 ponderile fiind de 35% în cazul bărbaților și de 29% în cazul femeilor.
Pe grupe de vârstă, evoluția cea mai spectaculoasă s-a produs în intervalul 25 – 34 de ani, care a urcat de la 46% în 2009 la 79% în 2019, urmat de grupa 16 – 24 de ani ( de la 41% la 73%). Foarte aproape, cu creșteri de 30 de procente, s-au plasat grupele 35 – 44 de ani (de la 41% la 71%) și 45 -54 de ani (de la 31% la 61%).
Cu toate acestea, ar fi de remarcat, mai degrabă, majorările de la singurele categorii „minoritare” de cumpărători on-line, cele de 55 – 64 ani ( avans de la 19% la 45%) și 65 -74 de ani (de la 8% la 28%, adică mai mult decât media de la noi pentru toate categoriile de vârstă).
O oportunitate în criză
La nivelul țărilor se pot vedea destul de clar atât decalajele de nivel de dezvoltare cât și diferențele de mentalitate (nu întâmplător, înaintea noastră apar Italia, cu 38%, și Portugalia, cu 39%) . Comerțul on-line va continua să crească în contextul epidemiei de coronavirus, care impune distanțarea socială și restricții de circulație, împreună cu închiderea temporară a majorității magazinelor.
Odată cu îmbunătățirea platformelor de comercializare electronică și a securității plăților, cuplate cu posibilitatea de face cumpărături la orice oră și cu facilități de comparare a prețurilor și de protejare a consumatorilor, este de așteptat dezvoltarea unui sector de activitate rămas pentru moment în urmă la noi.
Dar, tocmai de aceea, comerțul on-line se constituie într-o oportunitate, mai ales într-o țară care încă un procentaj relativ redus de utilizare a comerțului electronic, deși dispune de rețele de Internet performante la nivel mondial. De altfel, cu cât perioada de restricții se va prelungi, această formă de cumpărături se va impregna mai intens în comportamentul consumatorilor.