Deși nici nu au început lucrările la Podul de peste Dunăre de la Brăila, firma italiană Astaldi cere modificarea contractului câștigat pentru a obține mai mulți bani și o perioadă mai lungă de execuție.
Potrivit Digi 24, compania italiană își bazează pachetul de pretenții inclusiv pe modificările aduse Codului fiscal.
Firma italiană este expertă în a specula greșelile pe care autoritățile le comit în derularea proiectelor de infrastructură, iar specialiști ai CNAIR spun că firma pregătește acum un pachet de pretenții financiare și de extensie de timp și în cazul acestui proiect.
Unele revendicări, spun oficialii consultați de Digi 24, au fost deja formulate, altele vor fi formulate în 42 de zile dacă anumite situații reclamate de Astaldi nu se vor îndrepta.
Printre revendicările deja formulate figurează modificările aduse Codului Fiscal de către guvern care, pretind italienii, ar duce la majorarea cheltuielilor înregistrate de ei.
Ar fi vorba de creșterea costurilor cu forța de muncă generate de creșterea salariului minim pe economie. Tot la acest capitol italienii invocă modificări de ultimă oră ale unor normative tehnice. De exemplu, normativul AND 605 adoptat anul trecut (AND – Administrația Națională a Drumurilor), referitor la mixturile asfaltice la cald, care odată aplicat i-ar face să cheltuiască mai mulți bani.
Pretențiile firmei Astaldi sunt facilitate și de o practică de neînțeles a Companiei de drumuri: În loc să scoată la licitație lucrările de construcție împreună cu cele de expropriere și eventualele mutări de rețele de utilități, Compania a preferat în acest proiect să liciteze separat aceste lucrări.
În acest fel, italienii afirmă că nu pot începe construcția sau nu pot face proiectarea pentru că nu știu unde vor fi mutate rețelele de electricitate, comunicații, gaze, apă și canal.
O problemă aparte este cea a operațiunilor de cadastru, scoase și acestea la licitație de către CNAIR. Fără cadastru făcut nu se pot face exproprieri, iar fără exproprieri nu se pot face lucrări. Acest este bun prilej pentru formularea de pretenții suplimentare.
Informațiile deținute de Digi24.ro sunt că la cele patru licitații organizate până acum de CNAIR, respectiv mutare/relocare rețele etelefonie/electricitate, apă/ canalizare, gaze fie nu s-a prezentat nicio firmă, fie s-a prezentat una singură.
Firma Astaldi este activă în mai multe contracte de infrastructură rutieră sau feroviară în care valoarea despăgubirilor cerute este ridicată.
În 2017, șeful PSD, Liviu Dragnea, menționa daune cerute de italieni companiei CFR de 71 de milioane de euro și amenința că va sesiza Procuratura.
În cazul lotului 4 Sibiu – Orăștie, italienii au solicitat plăți suplimentare de 78 milioane lei.
Firma italiană a formulat acest tip de pretenții ori de câte ori i s-a oferit ocazia ocazia. Altele au fost înaintate la Magsitrala 5 de metrou din București, la Centura Pitești sau la lotul de autostrada Fetești Cernavodă.