fbpx

Europa

3 luni de la debutul campaniilor de vaccinare: Țintele ratate de UE pe Trimestrul I

La trei luni de la debutul campaniilor de vaccinare împotriva coronavirus, doar cinci, respectiv 4, state membre au îndeplinit obiectivele de etapă al Comisiei Europene:… Mai mult

06.04.2021

Chestiunea

Cartea de identitate electronică și cip-ul ei: tipul de semnătură stocat și la ce folosește

Primele cărți de identitate electronice vor fi emise în septembrie 2021 și vor conține microcip-uri pe care pot fi stocate concomitent două tipuri de semnătură… Mai mult

06.04.2021

La obiect

Viciile generează peste 6% din bugetul României – cam cât cheltuielile de Apărare

Peste 17 miliarde de lei s-au colectat la buget anul trecut din așa-numitele ”taxe de viciu”, respectiv accizele la tutun, băuturi alcoolice și taxele pe… Mai mult

05.04.2021

Europa

Pierdere de competitivitate față de Ungaria și Polonia: Rata de schimb reală efectivă – indicator critic pentru România

România și-a îmbunătățit pe parcursul ultimilor ani la nivel regional competitivitatea față de Cehia și Bulgaria, dar a pierdut teren în raport cu Croația, Polonia… Mai mult

04.04.2021

Cronica unei Președinții anunțate … (I)

de Gabriela Drăgan 5.10.2017

Se apropie cu pași repezi momentul în care România va prelua Președinția Consiliului UE. În fapt, au mai rămas 15 luni până la 1 ianuarie 2019. AMR : 15 luni. Subiectul, fără a ține prima pagină, nu lasă totuși indiferentă opinia publică românească:
reprezentanți ai mediului academic se declară interesați să contribuie la ceea ce înseamnă buna organizare a Președinției, diferite ONG-uri organizează și ele dezbateri pe această temă manifestându-și dorința și disponibilitatea de a oferi o mână de ajutor guvernanților, oamenii politici nu se lasă nici ei mai prejos la nivel de declarații.

Așteptările tuturor par a fi extrem de ridicate și se sprijină adesea pe înțelegerea parțială a realității. Se crede că România va conduce UE, drept care, nu de puține ori auzim vorbindu-se despre faptul că România va avea « Președinția UE ». Se consideră, în egală măsură, că în perioada respectivă – primul semestru din 2019 – România va putea influența decisiv evoluția UE, prin decizii și inițiative pe care numai în acele 6 luni și le-ar putea permite.

Fără a diminua deloc din importanța considerabilă atașată acestui moment, reașezarea Președinției în dimensiunile ei reale ar putea poziționa mult mai realist nivelul de așteptare al tuturor și ne-ar găsi astfel, cu adevărat, mai bine pregătiți.

Mai exact, ce înseamnă a exercita Președinția Consiliului UE ?

  • În primul rând, o obligație care revine prin rotație fiecărui stat membru al UE, mai exact fiecărui guvern național,  ordinea fiind stabilită și cunoscută cu mult timp înaintei.

  • Deoarece Consiliul UE este doar una din cele 7 instituții ale UE (așa cum au fost ele formalizate în actualul tratat pe care se sprijină funcționarea Uniunii, Tratatul de la Lisabona) această presedinție nu va însemna și deținerea Președinției UE. În fapt, cele 6 luni de președinție rotativă se vor suprapune peste perioada în care președintele Consiliului European (structură care-i reunește pe șefii de stat și de guvern) va continua să fie Donald Tusk, președintele Comisiei Europene va continua să fie Jean Claude Juncker, iar președintele Parlamentului European va fi tot Antonio Tajani (ultimii doi aflați, într-adevăr, la final de mandat).

  • Începând din decembrie 2009 (după intrarea în vigoare a Tratatului de la Lisabona), președinția Consiliului UE este asigurată prin rotație de un grup prestabilit de trei state membre (așa-numita « troică »). Mandatul de 6 luni al României este deci parte dintr-un mandat mai larg, care acoperă o perioadă de 18 luni (din ianuarie 2019, până în decembrie 2020), România fiind prima țară din acest trio, celelalte țări din grup, în cazul nostru Finlanda și Croația, având obligația să-i acorde asistență, aceeași obligație revenindu-i ulterior și României pe perioada celorlalte două președinții din trio-ul amintit.

Care sunt obligațiile care revin Consiliului UE și, respectiv, României, pe perioada celor 6 luni de președinție ?

  • Sistemul instituțional al Uniunii este unul extrem de complex, luarea deciziilor impunând să fie avute în vedere atât interesele cetățenilor, reprezentați în cadrul Parlamentului European, dar și ale guvernelor naționale, reprezentate în Consiliul UE. În această ecuație, rolul Comisiei Europene este cel de a iniția procesul legislativ, respectiv  de a avansa propunerile legislative pe marginea cărora cei doi co-legislatori, Consiliul UE și Parlamentul UE, să se pronunțe.

  • Obligația țării care deține Președinția Consiliului UE este să prezideze toate formațiunile Consiliului, cu excepția formațiunii Afaceri Externe, respectiv cele nouă formațiuni care acoperă domenii diverse, de la afaceri economice și financiare, agricultură, mediu, transporturi, telecomunicații, energie, competitivitate, la educație, cultură, tineret, ocuparea forței de muncă sau justiție și afaceri interne.

  • Cu alte cuvinte, a avea președinția Consiliului UE înseamnă a coordona reuniunile reprezentanților guvernelor naționale din cele (încă) 28 de state membre ale Uniunii, la nivel de miniștri sau secretari de stat, reuniuni în care principala atribuție/obligație (nu și singura însă) este de a dezbate și decide pe marginea unor acte legislative inițiate de Comisie.  Cu alte cuvinte, în dialogul cu celelalte instituții europene, Comisia, Parlamentul și Consiliul European, România va fi țara care va reprezenta Consiliul UE pe perioada celor 6 luni de mandat prin reprezentanții ei la nivel guvernamental.

Cine va asigura președinția acestor formațiuni ?

  • Evident, ministrul de resort sau un secretar de stat, în funcție de tema în discuție: ministrul român al agriculturii va prezida Consiliul pentru Agricultură, ministrul român de finanțe, Consiliul pentru Afaceri economice și financiare, etc.

  • Acestea nu vor fi însă singurele reuniuni pe care România va trebui să le organizeze și prezideze, deoarece ședințele prezidate de miniștrii naționali reprezintă doar vârful aisbergului. Reuniunile formațiunilor rotative ale Consiliului UE vor fi pregătite la nivelul Reprezentanței Permanente de la Bruxelles (ambasadorul și ambasadorul adjunct român vor prezida reuniunile COREPER I și II), aceste întâlniri sprijinindu-se, la rândul lor, la un al treilea nivel, pe reuniunile la nivel de experți (reprezentanții români la nivel de experți urmând a prezida circa 200 de grupuri de lucru).

  • Mai mult, pornind și de la experiența celorlalte Președinții, se estimează că vor trebui organizate și prezidate la sediul instituțiilor europene, undeva între 1600 și 2000 întâlniri oficiale, cărora li se vor adauga alte diferite formate de negociere informale (bilaterale și multilaterale) ii.

Din toate cele spuse până acum rezultă cu evidență faptul că o bună derulare a Președinției Consiliului UE va depinde esențial de capacitatea administrației românești de a asigura pregătirea corespunzătoare (organizațională și logistică ) pentru fiecare din cele trei nivele menționate anterior, prin asigurarea unor resurse umane capabile să ofere substanță și calitate tuturor acestor evenimente.

Cel mai recent Eurobarometru publicat de Comisia Europeană în data de 2 august 2017 (EB 87)iii, arată că, la peste 10 ani de la aderarea României la UE, încrederea românilor în instituțiile UE este una peste medie (57% față de 42% media europeană), în vreme ce, în cazul încrederii în instituțiile naționale, ea se plasează sub medie (33% încredere în guvern față de 37% în UE și 27% în parlament față de 36% în UE). Aceasta înseamnă că președinția română la Consiliul UE va pune în fața administrației românești o dublă miză, aceea de a crește atât încrederea cetățenilor români, cât și pe cea a cetățenilor din celelalte state membre ale UE, în capacitatea instituțiilor publice românești de a se adapta și performa în fața unor situații noi.

Despre mizele acestei Președinții, dar și despre ce înseamnă gestionarea ei efectivă, atât din punct de vedere logistic, organizațional, al resurselor umane, etc., într-un număr viitor.

i DECIZIA (UE) 2016/1316 A CONSILIULUI din 26 iulie 2016 de modificare a Deciziei 2009/908/UE de instituire a măsurilor de punere în aplicare a Deciziei Consiliului European privind exercitarea președinției Consiliului și privind președinția grupurilor de pregătire ale Consiliului, http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ro/TXT/PDF/?uri=CELEX:32016D1316&from=EN

ii MEMORANDUM cu tema: Planul de acțiune pentru pregătirea Președinției României la Consiliul UE în primul semestru 2019, ANEXA. plan de pregătire a Președinției României la Consiliul Uniunii Europene, http://gov.ro/ro/guvernul/sedinte-guvern/memorandum-cu-tema-planul-de-actiune-pentru-pregatirea-pre-edintiei-romaniei-la-consiliul-ue-in-primul-semestru-2019 și plan DE ACȚIUNE. Președinția României la Consiliul Uniunii Europene Context, oportunități și demersuri de pregătire, 19 pag, https://afacerieuropene.mae.ro/sites/ae.mae.ro/files/pdf%60s/plan_de_actiune_pres_019.pdf

iii Eurobarometru 87, disponibil pe : http://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/index.cfm/Survey/getSurveyDetail/instruments/STANDARD/surveyKy/2142

***
Gabriela Drăgan este director general al Institutului European din România

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 5.10.2017

Un raspuns

  1. Cetatean european
    8.10.2017, 8:12 pm

    Ce preluare a Președinției Consiliului UE?
    Noi suntem ocupati, pe de o parte, sa dam pensii si salarii, iar pe de alta, sa “reformam” justitia. Nu avem timp de prostii…

Lăsați un comentariu


Europa

Probleme și cu vaccinul Johnson & Johnson: se amână lansarea în Europa după raportarea de tromboze îm SUA

Iulian Soare

Grupul Johnson&Johnson a anunțat marți că amână lansarea vaccinului său anti-Covid în Europa, după raportarea unor cazuri rare de cheaguri de sânge în SUA. Compania… Mai mult

Stiri

Valeriu Gheorghiţă: Peste 2,3 milioane de persoane vaccinate. Johnson&Johnson va fi administrat după ce apare decizia EMA

Vladimir Ionescu

Peste 2,3 milioane de persoane au fost vaccinate anti-Covid în România, cu cel puțin o doză, iar alte 505.000 de persoane se află pe lista… Mai mult

Stiri

Martie 2021 – sub efectul scumpirii carburanților, inflația anuală a rămas peste 3%

Marin Pana

Inflația anuală s-a diminuat la 3,05% conform datelor publicate de INS, după ce prețurile au majorat în luna martie 2021 cu 0,38 %. Efectul de… Mai mult

Just Business

Antreprenorii își pot înscrie proiectele de startup-uri tech, pentru selecția din 26 aprilie, în Comunitatea Launch

Adrian N Ionescu

Fondatorii potențiali de sturtup-uri tech pot aplica online pentru următoarea perioadă de selecţie a proiectelor lor, derulată de comunitatea Launch începând din 26 aprilie, în… Mai mult

Stiri

Fostul primar Onțanu, condamnat definitiv la 3 ani cu suspendare – pentru o mită evaluată la peste 4 mil. euro

Vladimir Ionescu

Fostul primar al Sectorului 2 al Capitalei, Neculai Onțanu (general în rezervă), a fost condamnat marți, de Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ), la… Mai mult

Europa

Germania / Guvernul federal preia de la landuri decizia de impunere a restricțiilor în pandemie

Iulian Soare

Guvernul german a aprobat proiectul prin care autoritatea privind legislația în vederea limitătii pandemiei de Covid-19 se transferă la nivel federal, aceste reglementări urmând să… Mai mult

Stiri

Romgaz vrea să finanțeze achiziția participației Exxon la Neptun Deep prin emisiune de obligațiuni

Adrian N Ionescu

Romgaz (SNG) a anunțat că va solicita rating din partea a două companii de evaluare, pentru putea finanța, și printr-o emisiune de obligațiuni corporatiste, eventuala… Mai mult