Prefectul Capitalei acceptă starea de urgență sanitară în Sectorul 1
miercuri

27 octombrie, 2021

Criza gunoaielor – s-a declarat starea de alertă în Sectorul 1, Consiliul local decide azi soarta contractului cu Romprest

23 iulie, 2021

romprest salubritatePrefectul Capitalei, Alin Stoica, și-a dat vineri acordul pentru declararea alertă sanitară în Sectorul 1, din cauza crizei gunoaielor și la cererea primarului Clotilde Armand. Deșeurile vor putea fi ridicate în regim de urgență.

Anunțul prefectului are loc în ziua în care Consiliul Local al Sectorului 1 a fost convocat într-o ședință de urgență pentru a aproba propunerea primarului de reziliere a contractului cu Romprest, pentru serviciile de salubritate.

„Pe ordinea de zi a ședinței de îndată se află un singur proiect de hotărâre de Consiliu Local: mandatarea Primarului Sectorului 1 al Municipiului București în vederea promovării unei acțiuni având ca obiect rezilierea Contractului de delegare a gestiunii prestării serviciilor de salubritate pe raza administrative – teritorială a Sectorului 1”, a transmis Clotilde Armand.


Clotilde Armand a cerut  Prefecturii Capitalei declararea stării de de urgență pe o perioadă de 30 de zile, întrucât firma de salubrizare Romprest nu a colectat de 20 de zile deșeurile din sector, ceea ce pune în pericol sănătatea cetățenilor și mediul înconjurător.

Solicitarea a fost făcută în baza unei analize de risc a stării actuale din sector, fundamentată pe un raport al Compartimentului Protecția Mediului din cadrul Poliției Locale Sector 1 și a unei note privind deficiențele activităților de curățenie stradală realizată de Direcția de Utilități Publice, Salubrizare și Protecția Mediului Sector 1.

Conform analizei, deșeurile municipale din Sectorul 1 nu sunt colectate de peste 20 zile, creând acumulări pe străzi, în special în zona centrală și din zonele cu tranzit intens.

„Începând cu data de 27 iunie 2021, s-a constatat, în urma acțiunilor desfășurate de Poliția Locală Sector 1 și a numeroaselor sesizări primite de la cetățeni, că serviciul de salubrizare asigurat de compania Romprest Service SA nu mai funcționează pe raza Sectorului 1, aducându-se astfel atingere principiilor care reglementează acest serviciu public: protecția sănătății populației; responsabilitatea față de cetățeni; conservarea și protecția mediului înconjurător; asigurarea calității și continuității serviciului”, se arată în raportul Comitetului Local.


Romprest Service SA a fost notificată de Primăria Sectorului 1 printr-o adresă din 16 iulie ca în termen de maxim 72 de ore să îşi onoreze şi să execute obligaţiile contractului de delegare de salubrizare, lucru care nu s-a întâmplat. Romprest Service SA continuă să nu îşi îndeplinească obligaţia de a ridica deşeurile provenite de pe raza Sectorului 1, a adăugat autoritatea locală.

(Citiți și: „Romprest a prejudiciat bugetul Sectorului 1 cu 243 milioane lei – raport al Ministerului Finanțelor prezentat de Clotilde Armand”)

Romprest a prejudiciat bugetul Sectorului 1 cu 243 milioane lei – raport al Ministerului Finanțelor

Compania de salubrizare Romprest ar fi produs un prejudiciu de 243,8 milioane de lei din fonduri publice în urma emiterii unor facturi cu tarife supraevaluate sau pentru efectuarea unor servicii inexistente în contractul cu Primăria Sectorului 1, conform unui control realizat de Direcția Generală de Inspecție Economico-Financiară din cadrul Ministerului Finanțelor.

Procesul verbal al controlului a fost aprobat de premierul Florin Cîțu, în calitate de ministru interimar al Finanțelor.

Ministerul Finanțelor a sesizat DNA și a anexat la plângere raportul, finalizat luna aceasta.

Suma, precizează documentul, va trebui recuperată de Primăria Sectorului 1 de la Romprest și de la persoanele răspunzătoare de apariția acestor nelegalități.

Controlul a fost declanșat în noiembrie 2020 și a constat, în primul rând, că atribuirea contractului, în 2008, de către Primăria Sectorului 1, condusă la acel moment de liberaulul Andrei Chiliman, a fost realizată ”în mod defectuos, cu nerepectarea prevederilor legale”. Ulterior au fost încheiate mai multe acte adiționale, inclusiv de fostul primar Dan Tudorache, prin care au fost majorate nelegal tarifele, după cum menționează raportul.

Prevederile legale referitoare la starea de alertă

Conform legii, starea de alertă reprezintă răspunsul la o situaţie de urgenţă de amploare şi intensitate deosebite, determinată de unul sau mai multe tipuri de risc, constând într-un ansamblu de măsuri cu caracter temporar, proporţionale cu nivelul de gravitate manifestat sau prognozat al acesteia şi necesare pentru prevenirea şi înlăturarea ameninţărilor iminente la adresa vieţii, sănătăţii persoanelor, mediului înconjurător, valorilor materiale şi culturale importante ori a proprietăţii.

Starea de alertă se declară la nivel local, al municipiului Bucureşti, judeţean sau naţional, atunci când analiza factorilor de risc indică necesitatea amplificării răspunsului la o situaţie de urgenţă, pentru o perioadă limitată de timp, care nu poate fi mai mare de 30 de zile.

Stare de alertă poate fi prelungită ori de câte ori analiza factorilor de risc indică necesitatea menţinerii răspunsului amplificat pentru o perioadă de timp suplimentară, care nu poate fi mai mare de 30 de zile.

Starea de alertă încetează, înainte de împlinirea termenului pentru care a fost declarată ori prelungită, atunci când analiza factorilor de risc indică faptul că nu mai este necesară menţinerea unui răspuns amplificat.

Comitetul local pentru situaţii de urgenţă declară, cu acordul prefectului, starea de alertă la nivel local, precum şi prelungirea sau încetarea acesteia.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Hotărârile prin care se declară ori se prelungeşte starea de alertă, precum şi cele prin care se stabileşte aplicarea unor măsuri pe durata stării de alertă cuprind:a) baza legală;b) perioada stării de alertă;c) măsuri pentru creşterea capacităţii de răspuns, asigurarea rezilienţei comunităţilor şi diminuarea impactului tipului de risc necesar a fi aplicate, condiţiile concrete de aplicare şi destinatarii acestor măsuri;d) instituţiile şi autorităţile publice care pun în aplicare sau urmăresc respectarea aplicării măsurilor, după caz.

 

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

   ”Nu știm ce și unde vom fi atunci: dar timp de 25 de ani, această publicație trimestrială (format A4, peste 200 de pagini într-o realizare premium)...

rrr