Just Business

O interfață între Economie și viața afacerilor

21 aprilie, 2021

FOTO: Investors.com

Grupul Volkswagen a emis la începutul acestei săptămâni cel mai recent avertisment privind efectele crizei cip-urilor, care ar putea duce la probleme de producție a autovehiculelor în al doilea trimestru și mai mari decât cele din  primul trimestru, potrivit lui Wayne Griffiths, preşedintele Volkswagen Seat, citat de FT și Reuters.

Situația în care se află uzina Seat din Martorell, de a porni liniile de fabricație numai în funcție de livrările de cipuri de la furnizori, arată și o cauză mai profundă a crizei semiconductorilor și a cip-urilor nanomentrice: rigiditatea reacției economiilor și a companiilor la șocuri de calibrul crizei coronavirus, dincolo de ruperea lanțurilor de aprovizionare.

Penuria de semiconductori și cip-uri se va fi ameliorat până la sfârșitul anului, probabil. Noi capacități de producție se vor construi în anii ce vin, în toate țările avansate ale lumii (pentru a reduce dependența de două mari companii din Taiwan și Coreea de Sud, care au circa 70%, respectiv 19% din total).


Totuși, economiile lumii nu vor căpăta astfel o flexibilitate în mod relevant mai mare  la șocuri, dacă șocurilor globale nu li se va opune o ecuație nouă și mai echilibrată a globalizării producției, potrivit analizelor consultate de CursDeGuvernare.

Erorile de calibrare a cererii „just in time” și concurența cu avansul abrupt al comunicațiilor

Piața globală a semiconductorilor a crescut în 2021, până la 469,4 miliarde de dolari, abrupt dar  nu departe de maximul anterior de 468,8 miliarde de euro, potrivit datelor citate de TechMonitor.


În anul pandemiei, 2020, piața semiconductorilor crescuse, în ciuda ruperii lanțurilor de aprovizionare, până la 433,1 miliarde dolari, de la 412,31 miliade de dolari în 2019. Altfel spus, nu criza este de blamat, ci gestionarea acesteia.

(Citiți și: „Cel mai mare producător de cipuri din lume investeşte 2,9 miliarde de dolari pentru a-şi majora capacitatea)

O altă statistică trimite însă la una dintre carențele pieței, caracterizată de ordine pe termen scurt. O creștere cu 6 zile a timpului de așteptare dintre plasarea comenzii și livrare  a însemnat o ascensiune abrubtă.

Când industria auto a început să-și reducă  activitatea, dând vina pe penuria de cipuri, nu a recunoscut erorile de estimare a cererii și nici deficiențele comenzilor de tip„just in time”. Sunt avantajoase pentru că nu consumă mulți bani pe stocuri, dar tocmai aceasta a accentuat problemele.

Comenzile „just in time” au permis companiilor auto să renunțe rapid la ele, atunci când, în primele valuri ale pandemiei, s-au așteptat la scăderi drastice ale vânzărilor, cum s-a și întâmplat, și pentru mult timp, cum nu s-a întâmplat.

Industria auto globală cumpără cipuri de 37 de miliarde de dolari anual, din care numai Toyota și Volkswagen cer mai mult de  4 miliarde de dolari fiecare, potrivit datelor citate de The Guardian.

Și, pe măsura acestei cereri, industria auto a dorit, apoi, să reia comenzile pe măsură ce incertitudinile inițiale s-au redus și cererea de mașini a început să crească.

Atunci, însă, capacitățile de producție de cipuri ale lumii fuseseră deja ocupate de creșterea considerabilă de echipamente de comunicație. Numai Apple cumpără chipuri de 58 miliarde de dolari anual.

„Pandemia a realocat cererea spre electronicele de larg consum și spre serverele de hiper-capacitate, iar 5G a pândit după colț”, a constatat Gaurav Gupta, vicepreședinte pentru semiconductori și electronice la Gartner, citat de TechMonitor.

În plus, industria auto este în plină tranziție spre motorizarea electrică, via hibrid, ceea ce sporește nevoia de cipuri.

Iar industria auto poate da indicii și pentru alte sectoare.

Consumul industrial are o pondere însemnată.

De la criza de apă a furnizorilor de cipuri și redesenarea hărții lor planetare

Spre sfârșitul luni martie, cel mai mare producător de cipuri din lume prin turnare (foundry), Taiwan Semiconductor Manufacturing Co Ltd (TSMC) suferea de lipsa de apă, de care are nevoie în cantități foarte mari, potrivit Nikkei Asia, citată de FT.

Problema este suficient de importantă încât atât Casa Albă cât și Comisia Europeană să își propună să stimuleze construcția de capacități de producție „acolo unde plouă mult”, după cum spune FT.

Pe de altă parte, „cele mai multe companii cumpără de la brokerii furnizorilor și nu știu de la care fabrică a acestora din urmă le sunt trimit cipurile, sau de unde vin materiile prime pentru producție.  Prin maparea lanțului său de aprovizionare o companie își va cunoaște vulnerabilitatea la o eventuală rupere a acestuia și își va putea lua măsuri de rezervă”, a explicat Bindiya Vakil, CEO la Resilinc, citată de Suply & Demand Chain Executive.

Altfel, este nevoie de doi până la cinci ani pentru construcția de noi capacități de producție și configurarea lanțurilor de aprovizionarea, mai ales că și în această privință vor avea loc schimbări fundamentale.

Guvernele din Taiwan, Coreea de Sud, Singapore și China investesc zeci de miliarde de dolari anual pentru dezvoltarea industriei semiconductorilor și, cum SUA s-a confruntat cu scăderea de 3 ori în 30 de ani, până la 12% a cotei de piață a producției în domeniu, președintele  Joe Biden a dat, în februarie,  un ordin executiv prin care a cerut soluții și revizuirea lanțurilor de aprovizionare.

O prezentare a Casei Albe relevă importanța ordinului și pentru alte industrii.

La rândul său, Comisia Europeană și-a prezentat, luna trecută, planul „2030 Digital Compass”, menit să „asigure producția sustenabilă a semiconductorilor de înaltă performanță în Europa, inclusiv a procesoarelor, până la o cotă de piață globală de cel puțin 20%  din valoarea producției globale”.

Astfel de planuri ar trebui să ia în considerare și creșterea cererii, venită din noi direcții.

„Penuria va fi trecut de ce-a fost mai greu până la sfârșitul anului. (…)  Dar, dacă te uiți mai departe peste alți doi ani, pe măsură ce inteligența artificială devine tot mai răspândită și Internetul lucrurilor Iinternet of Things) se dezvoltă, vor apărea probleme serioase până în 2025 – 2027, în caz că nucreștre considerabil capacitatea de producție” a explicat Mike Orme, consultant la GlobalData, pentru TechMonitor.

 

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: