Secretariatul de Stat pentru Recunoaşterea Meritelor Luptătorilor împotriva Regimului Comunist a retras titlurile de luptător la Revoluţia din 1989 pentru 65 de persoane cu încălcarea prevederilor legale, a precizat vineri Guvernul, explicând de ce a fost înlocuit Mihai Dodu (foto) de la conducerea instituției.
Neregulile au fost depistate în urma unei verificări efectuate de Corpul de Control al premierului începute în mandatul lui Nicolae Ciucă. În urma acestui control a fost solicitată schimbarea din funcţie a lui Mihai Dodu, a declarat joi seara Marcel Ciolacu. Actualul premier este acuzat că a semnat ordinul de înlocuire din funcție a lui Mihai Dodu pentru că SSRMLRC i-a retras titlul de luptător cu rol determinant în Revoluția din 1989.
Conform prezentării, însă, Mihai Dodu a fost demis înainte de încheierea actului final al verificării.
Corpul de Control al Prim-Ministrului(CCPM) a anunţat vineri că a derulat o acţiune de documentare la Secretariatul de Stat pentru Recunoaşterea Meritelor Luptătorilor împotriva Regimului Comunist instaurat în România în perioada 1945-1989 („SSRML”) în baza Planului de control al CCPM aferent anului 2023, document aprobat de prim-ministrul României în luna ianuarie 2023 şi înregistrat la CCPM cu nr. 452/20.01.2023.
Corpul de control al prim-ministrului a recomandat înlocuirea lui Mihai Dodu după constatările preliminare, cele finale nu au fost încă întocmite
Potrivit dispoziţiilor ce reglementează activitatea CCPM, a fost întocmită o notă de constatare ce reprezintă actul de control intermediar elaborat pe parcursul acţiunii de documentare la finalizarea etapei de verificare la faţa locului. La finalizarea acţiunii de documentare, după analiza punctului de vedere formulat de către entitatea verificată, urmează să fie întocmită nota de informare, document ce constituie actul final de control.
“Sinteza constatărilor preliminare a făcut obiectul informării transmise prim-ministrului României, cu propunerea privind eliberarea din funcţie a Secretarului de stat Mihai Iulian Dodu preşedinte al SSRML în conformitate cu dispoziţiile Codului administrativ”, a precizat Corpul de Control al premierului, citat de News.ro.
De asemenea, CCPM a sesizat Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal şi a solicitat sprijinul de specialitate în legătură cu efectuarea de verificări cu privire la respectarea prevederilor Regulamentului UE nr. 679/20161 de către Secretariatul de Stat pentru Recunoaşterea Meritelor Luptătorilor împotriva Regimului Comunist instaurat în România în perioada 1945-1989, în calitate de operator privind prelucrarea datelor cu caracter personal, dar şi cu efectuarea de verificări instituţionale, în limita competenţelor legale, cu privire la respectarea prevederilor Regulamentului UE nr. 679/2016 de către o publicaţie on-line.
“Urmare a faptului că în acest stadiu al verificărilor parte a constatărilor formulate pot fi evaluate şi prin raportare la punctul de vedere al entităţii controlate, concluziile finale în ceea ce priveşte abaterile de la legalitate şi regularitate identificate pe parcursul activităţii de control administrativ vor fi prezentate în actul final al acţiunii de documentare” , a precizat Corpul de control.
Concluziile formulate în urma acţiunii de documentare
- Una dintre acestea se referă la faptul că membrii Comisiei art. 49 au anulat certificatele de Luptător cu Rol Determinant („LRD”) unui număr de 65 de persoane, invocând ca element de noutate Decretele Preşedintelui României nr. 232/2022 şi nr. 1068/2022, acte care nu intră în categoria documentelor calificate cu acest titlu, în contextul în care doar o parte dintre aceste persoane aveau hotărâri judecătoreşti definitive prin care le-a fost respinsă cererea de acordare a calităţii de “LRD”.
- “Totodată, demersurile întreprinse de reprezentanţii instituţiei de a anula certificate de LRD după apariţia decretelor menţionate anterior s-a realizat cu încălcarea prevederilor art. 8 alin. (6) din Legea nr. 341/2004, dispoziţii care reglementează faptul că obţinerea şi retragerea titlului se bazează pe atribuirea şi anularea certificatului LRD, şi nu invers”, au mai transmis reprezentanţii Corpului de Control.
- De asemenea, aceştia au mai precizat că retragerea titlurilor de LRD s-a efectuat fără ca pentru cele 65 de persoane să fie anulate în instanţa de contencios administrativ certificatele LRD care erau deja emise la data retragerii titlurilor de LRD prin Decretul nr. 232/2022 şi Decretul nr. 1068/2022, deşi art. 1 alin. (6) din Legea Contenciosului administrativ nr. 554/2004 prevede că SSRML putea solicita în instanţă anularea acestor certificate, raportat la faptul că actul nu mai putea fi revocat întrucât a intrat în circuitul civil şi a produs efecte juridice, iar instanţa de judecată ar fi avut obligaţia a se pronunţa şi asupra efectelor juridice produse de acestea, respectiv asupra legalităţii obţinerii de drepturi în perioada deţinerii certificatelor LRD fără temei legal.
- “În susţinerea acestei constatări preluăm chiar din «obiecţiunile» reprezentanţilor SSMRL, potrivit cărora din totalul celor 55 de litigii înregistrate în instanţă, pentru 4 acţiuni au fost pronunţate hotărâri judecătoreşti definitive, din care 3 au fost pronunţate în favoarea persoanelor cărora le-au fost anulate certificatele de LRD şi doar o hotărâre în favoarea SSMRL, situaţie de fapt ce confirmă în parte abaterea de la legalitate a actelor administrative de anulare a certificatelor”, a mai transmis Corpul de Control al prim-ministrului.
- De asemenea, au fost constatate aspecte referitoare la neadoptarea unei proceduri prevăzută de actele normative în vigoare. “La nivelul SSRML nu au fost dispuse măsuri de către conducerea instituţiei pentru întocmirea procedurii operaţionale de anulare a certificatelor, cu încălcarea prevederilor art. 491 alin. (1) lit. a) din Normele metodologice aprobate prin HG nr. 1412/2004, cu modificările şi completările ulterioare şi ale art. art. 6 alin. (1) din Ordinul Secretariatul General al Guvernului nr. 600/2018 privind aprobarea Codului controlului intern managerial al entităţilor publice”, a explicat Corpul de Control al prim-ministrului.
- Acesta a mai sesizat şi aspecte referitoare la constituirea şi activitatea comisiei de disciplină din cadrul SSRML. “La nivelul SSRML nu au fost dispuse măsuri de către conducerea instituţiei pentru constituirea comisiei de disciplină, nefiind respectate prevederile art. 494 alin. (1) şi art. 494 alin (81) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, prevederile art. 1 alin. (3), ale art. 3 alin (2) şi ale art. 61 din Anexa nr. 7 al aceluiaşi act normativ, precum şi măsurile dispuse prin Raportul de control nr. 1181/2023 al ANFP”, au explicat reprezentanţii Corpului de Control al premierului.
- Ei au notat şi aspecte referitoare la respectarea termenului de 60 de zile de la intrarea în vigoare a Legii nr. 242/20213, pentru verificarea îndeplinirii condiţiilor prevăzute la art. 8 alin. (2) şi (3) din Legea nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare. “Prin raportarea stării de fapt la cadrul normativ aplicabil, s-a constatat că la nivelul SSRML nu au fost dispuse măsuri de verificare în termen de 60 de zile a tuturor dosarelor beneficiarilor Legii nr. 341/2004, cu modificările şi completările ulterioare, care au ocupat anumite funcţii în Partidul Comunist Român şi în cadrul Gărzilor Patriotice în perioada 1945-1989, cu nerespectarea prevederilor art II alin. (1) din Legea nr. 242/2021, reprezentanţii instituţiei limitându-se doar la solicitarea unor informaţii altor instituţii ale statului, fiind astfel create premisele prejudicierii bugetului de stat prin acordarea în continuare a unor drepturi financiare unor persoane care nu îndeplinesc condiţiile legale”, se mai arată în documentul Corpului de Control al prim-ministrului.
- O altă concluzie s-a referit la aspecte referitoare la respectarea prevederilor OG nr. 27/2002 privind activitatea de soluţionare a petiţiilor, cu modificările şi completările ulterioare. “Activitatea Compartimentului Relaţii cu publicul din cadrul Serviciului Juridic care are în atribuţii primirea, înregistrarea şi expedierea răspunsurilor către petiţionari s-a desfăşurat cu nerespectarea prevederilor art. 6 alin. (3) şi (4) şi ale art. 14 din OG nr. 27/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale prevederilor pct. 8.4.1 şi 8.4.2. din Procedura de sistem privind Circuitul documentelor în cadrul Secretariatului de stat pentru recunoaşterea meritelor luptătorilor împotriva regimului comunist instaurat în România în perioada 1945-1989 (COD: P.S. 01 Revizia 2 – 02.05.2022). Nerespectarea dispoziţiilor invocate a condus la neîndeplinirea obligaţiei de întocmire a raportului semestrial de activitate, precum şi la imposibilitatea verificării modului de soluţionare a petiţiilor înregistrate la nivelul SSRML”, au mai declarat reprezentanţii Corpului de Control.
- Ei au subliniat şi faptul că nu au fost respectate prevederile legale privind accesul la informaţiile de interes public la nivelul instituţiei. “Ca urmare a verificărilor efectuate a rezultat şi faptul că nu au fost respectate, de către conducerea SSRML, prevederile art. 12 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare şi cele ale art. 22 alin. (21) din Normele Metodologice de aplicare a Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, aprobate prin HG nr. 123/2002, cu modificările şi completările ulterioare, un dosar administrativ de revoluţionar fiind pus la dispoziţia mass-media în condiţiile existenţei unui litigiu înregistrat pe rolul unei instanţe de judecată şi fără ca acest tip de documente să facă parte din Lista cu documentele de interes public aprobată la nivelul instituţiei. De asemenea, comunicarea documentelor s-a efectuat fără anonimizarea completă a tuturor datelor personale. De menţionat este faptul că, potrivit prevederilor Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare, pentru a fi destinate publicităţii, informaţiile trebuie să fie cuprinse într-o listă aprobată la nivelul instituţiei, listă din care, la acest moment, nu fac parte documentele din dosarele de revoluţionar. Conform art. 12 alin. (1) lit. f) din Legea nr. 544/2001, sunt exceptate de la accesul liber al cetăţenilor informaţiile privind procedurile judiciare, dacă publicitatea acestora aduce atingere asigurării unui proces echitabil ori interesului legitim al oricăreia dintre părţile implicate în proces”, au mai explicat reprezentanţii Corpului de Control al prim-ministrului.
- De asemenea, au mai fost identificate şi aspecte privind beneficiarii Legii nr. 341/2004, minori la data Revoluţiei din Decembrie 1989. “S-a constatat faptul că un număr de 800 persoane minore la data Revoluţiei din Decembrie 1989, cu excepţia urmaşilor celor care au deţinut titlul de erou-martir, sunt beneficiare ale drepturilor prevăzute de Legea nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri şi acordarea unor drepturi urmaşilor acestora, răniţilor, precum şi luptătorilor pentru victoria Revoluţiei din decembrie 1989 şi ale drepturi prevăzute de Legea recunoştinţei pentru victoria Revoluţiei Române din Decembrie 1989, pentru revolta muncitorească anticomunistă de la Braşov din noiembrie 1987 şi pentru revolta muncitorească anticomunistă din Valea Jiului – Lupeni – august 1977 nr. 341/2004, aspect care creează incertitudini cu privire la legalitatea modului de acordare/dobândire a acestor calităţi, aspecte care impun verificări suplimentare”, a mai precizat documentul citat.
- Totodată, specialiştii din cadrul Corpului de Control al premierului au identificat aspecte privind stabilirea posturilor în regim de funcţie publică în cadrul SSRML. “S-a constatat faptul că reprezentanţii din conducerea SSRML au stabilit pentru unele funcţii de natură contractuală atribuţii care presupun exercitarea prerogativelor de putere publică, cu nerespectarea prevederilor art. 369, art. 370 alin. (1) – (2) şi (4) din Codul administrativ, deşi managementul SSRML avea obligaţia de a transforma aceste posturi în funcţii publice, conform prevederilor art. 370 alin. (4) şi ale art. 406 din acelaşi act normativ. De asemenea, conducerea SSRML nu a dus la îndeplinire măsura stabilită de către ANFP, prin Raportul de control al ANFP nr. 1181/2023, perpetuând nerespectarea prevederilor art. 370 alin. 4 şi ale art. 406 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare”, mai arată documentul respectiv.
- De asemenea, o ultimă concluzie a Corpului de Control al prim-ministrului se referă la preschimbarea certificatelor conform prevederilor din Legea recunoştinţei pentru victoria Revoluţiei Române din Decembrie 1989, pentru revolta muncitorească anticomunistă de la Braşov din noiembrie 1987 şi pentru revolta muncitorească anticomunistă din Valea Jiului – Lupeni – august 1977 nr. 341/2004. “Pe baza unor documente care atestă situaţii similare, cu documente similare, Secretariatul de Stat pentru Problemele Revoluţionarilor din Decembrie 1989 (denumirea oficială a instituţiei la data analizei dosarelor în cauză) a acordat unei persoane titlul onorific Participant la Victoria Revoluţiei Române din Decembrie 1989 – Certificat PRT-S00018, în timp ce altei persoane i-a acordat titlul de Luptător Rănit – Certificat LRT-U00007”, au mai explicat reprezentanţii Corpului de Control al premierului.
****