vineri

29 martie, 2024

8 noiembrie, 2022

Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul, indicator proxi pentru nivelul consumului, a scăzut în septembrie cu 3,6% (serie brută), respectiv 0,8% (serie ajustată sezonier) față de august, potrivit datelor comunicate marți de Institutul Național de Statistică (INS).

Evoluția poate fi pusă pe seama scăderilor înregistrate la vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun (-1,6%, serie ajustată sezonier) și la vânzările de produse nealimentare (-0,8%, serie ajustată sezonier). Comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate a crescut cu 3,1%.

Față de septembrie 2021, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul a înregistrat o creștere de 2,5% (serie brută), respectiv 3,2% serie ajustată sezonier, în scădere față de ritmul din lunile precedente.


Avansul s-a produs datorită creșterilor înregistrate la comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate (+14,1%, serie ajustată sezonier) și la vânzările de produse nealimentare (+1,8%, serie ajustată sezonier). Vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun au scăzut cu 0,2% (serie ajustată sezonier).

Specialiștii se așteaptă la o încetinire semnificativă a comerțului în 2022 față de anul precedent.

”Anticipăm că vânzările cu amănuntul vor scădea la +5,0% în 2022 față de +10,1% în 2021”, notează specialiștii Erste, într-o notă transmisă investitorilor. Ei punctează că managerii au așteptări ceva mai mari pentru lunile de urmează, evenimente precum Black Friday și sărbătorilor de iarnă fiind un motor important al consumului în această perioadă. ”Este important totuși să se monitorizeze modul în care se vor desfășura aceste evenimente din perspectiva volumului vânzărilor, deoarece inflația ridicată afectează deja venitul disponibil al gospodăriilor”, avertizează specialiștii.

În primele nouă luni ale anului, consumul a înregistrat o creștere de 4,5% (serie brută), respectiv 5,6% (serie ajustată sezonier) față de aceeași perioadă a anului precedent.


Motorul creșterii din primele nouă luni a fost comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate (+9,2%, serie ajustată sezonier), vânzările de produse nealimentare (+4,3%, serie ajustată sezonier) și la vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun (+3,7%, serie ajustată sezonier).

Consumul privat este principalul motor de creștere economică al României. În trimestrul al doilea din 2022, cheltuiala pentru consumul final al gospodăriilor populației a avut o contribuție de 4,6% la creștere economică de 5,1%.

Majoritatea economiștilor se așteaptă la o încetinire a creștere economie din ultimul trimestru al acestui an și nu exclud posibilitatea unui recesiuni tehnice în această iarnă, generată de efectele crizei energetice și a crizei costului vieții asupra încrederii consumatorilor și companiilor.

Indicii de volum ai cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul sunt indici de tip Laspeyres și sunt calculați în condiții metodologice și de prețuri comparabile. Pentru exprimarea valorilor din perioada curentă în prețurile perioadei de referință se utilizează indici de prețuri deflatori (indicele prețurilor de consum).

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: