miercuri

18 mai, 2022

Consumul de cartofi scade în România, dar deficitul comercial pe produs tot creşte

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

19 iunie, 2020

Consumul de cartofi din România a scăzut cu o medie anuală de 1,4% între 2008 şi 2018 şi mult peste medie în 2019, cu 10% faţă de 2018 potrivit datelor Eurostat.

Deficitul comercial la acest capitol a atins un nivel record în 2019, de 64 de milioane de euro, conform unui raport al Băncii Transilvania (BT).

Între cauzele deficitului: scăderea producţiei, ca urmare a restrângerii suprafeţelor cultivate, dar şi faptul că preţurile sunt mult mai mari în România, inclusiv din cauza progreselor mai mici de productivitate, spune raportul BT .


Producția internă de cartofi s-a ajustat cu un ritm mediu anual de 0,2% în perioada 1990-2018, până la 3 milioane tone în 2018.

Prețurile la cartofi au crescut peste tot în Europa, dar în România până la 44 de euro / 100 kg, față de Polonia, de exemplu, unde s-a ajuns la 19,7 euro / 100 kg, remarcă raportul citat.

În 2018 consumul intern de cartofi s-a redus cu 1,7% an/an, până la 1,87 milioane tone, cel mai scăzut nivel din 1997, „evoluție a fost determinată atât de diminuarea consumului de cartofi pe locuitor spre minimul din 2002, cât și de scăderea populației”, scrie Andrei Rădulescu, dirctorul de analiză macroeconomică al Băncii Transilvania (BT).


România avea o cotă de piață de 4,8% în UE în 2019, în scădere de la 6,6% în 2011, cel mai bun an din ultimii 11. Este în de mai mulţi ani pe locul 7 în topul producătorilor europeni de cartofi, cu 2,715 milioane de tone în 2019, potrivit datelor Eurostat.

(Citiţi şi: „Despre vedeta fluctuației de prețuri / România – a şaptea putere economică din Europa cartofului”)

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Productivitatea la hectar a înregistrat o tendință ascendentă în ultimii ani, dar se poziționează la niveluri inferioare celor din Polonia și Uniunea Europeană.

„Evoluțiile consumului și producției din ultimii ani confirmă faza de maturitate din piața cartofului din România”, conchide raportul BT, care lasă loc faptului ca din pandemia COVID-19 să determine o creștere a cererii interne de cartofi pe termen scurt și mediu.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Andrew Kenningham (foto), economist-şef pentru Europa la Capital Economics, explică într-un interviu pentru CursdeGuvernare cum va reseta războiul obiectivele şi strategiile de dezvoltare pe care UE le bătuse...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: