La obiect

Situația financiară la care se așteaptă economiștii și bancherii pe final de an

Amploarea dezechilibrării indicatorilor critici ai economiei pe 2019 creşte cu siguranţă, iar incertitudinea contextului politic îi îndeamnă la prudență pe economiști, pentru că sporeşte dificultatea… Mai mult

31.10.2019

La obiect

România, alături de Germania: în topul UE al orașelor cu cei mai puțini tineri

Potrivit Eurostat, aproape două treimi dintre orașele europene cu cei mai puțini tineri se află în România și Germania. Indicatorul utilizat este rata de dependență… Mai mult

30.10.2019

Chestiunea

Viitorul forței de muncă: Durata de muncă așteptată în România – sub nivelul din anul 2000

Durata de muncă în România s-a redus cu doi ani și jumătate în perioada 2000 – 2018, potrivit datelor publicate de Eurostat. Mai mult, raportul… Mai mult

30.10.2019

La obiect

Câte ore muncesc profesorii din UE și din România: Noile măsuri din educație și compensațiile pentru profesori

Profesorii cu o vechime de cel puțin 30 de ani ar putea primi la pensionare șase salarii medii brute, adică aproape 30.000 de lei, conform… Mai mult

28.10.2019

Cronicile

Consiliul Rectorilor a elaborat lista priorităților din educație: Buget mai mare pentru cercetare și evaluarea şcolilor doctorale 

de Vladimir Ionescu , 7.2.2018

Consiliului Naţional al Rectorilor a stabilit în utlima ședință o listă a pritorităților sistemului de educație ce va fi înaintată guvernanților pentru a fi pusă în aplicare.

Cele 10 priorități stabilite de Consiliul Naţional al Rectorilor

  • 1.  Creşteri bugetare anuale succesive care până în anul 2020 să genereze un procent de 6% din PIB alocat educaţiei, alături de 1% din PIB alocat pentru finanţarea cercetării ştiinţifice din fonduri publice.
  • 2.  Crearea condiţiilor pentru aplicarea principiilor învăţământului centrat pe student, în toate componentele vieţii universitare, de la condiţii adecvate de viaţă şi studiu, până la programe de studii moderne şi relevante, implicarea în activităţi de cercetare ştiinţifică de vârf şi asigurarea consilierii profesionale, în vederea orientării în carieră şi a reducerii abandonului universitar. In acest sens, CNR solicită creşterea alocaţiei per student şi susţine aplicarea legii educaţiei în sensul finanţării pe cicluri de studii universitare, pentru a asigura calitatea, predictibilitatea şi sustenabilitatea sistemului de învăţământ superior.
  • 3.  Regândirea modului de distribuire a locurilor bugetate, prin corelarea cu strategiile naţionale şi cerinţele economice de dezvoltare a României. CNR îşi exprimă totalul dezacord în raport cu propunerea CNSPIS de alocare a cifrei de şcolarizare bugetate, propunere care face totală abstracţie de domeniile de interes strategic asumate de România la nivel naţional şi european, dar şi de cerinţele pieţei muncii. Din păcăte, nu este prima oară când la nivelul CNR se dezaprobă poziţia acestui organism cu atribuţii esenţiale pentru viitorul invătământului superior românesc.
  • 4. Finanţarea instituţională a cercetării universitare – pe modelul finanţării de bază sau a programului NUCLEU, un buget alocat pentru cercetarea ştiinţifică în universităţi şi crearea unor clustere de competitivitate în universităţi, care să menţină şi să atragă cercetători cu rezultate, în scopul reducerii fenomenului de brain drain. CNR solicită modificarea reglementărilor referitoare la infrastructurile prezente în Roadmap-ul naţional, pentru ca accesul universităţilor la finanţarea marilor structuri de cercetare să nu mai fie restricţionat artificial. CNR solicită regândirea clauzei din contractul de finanţare din cadrul Programului PCCDI, pe care o consideră abuzivă, de interzicere a participării la competiţii de cercetare în următorii doi ani, pentru instituţiile care nu respectă condiţia de menţinere a tuturor cercetătorilor nou angajaţi. Se pot identifica soluţii asiguratorii fără consecinţe disproporţionate asupra dezvoltării generale a unei universităţi în ansamblul ei.
  • 5. Creşterea autonomiei universitare în definirea propriilor strategii, dar şi la nivel financiar, în special în gestionarea bugetului provenit din veniturile proprii ale universităţilor.
  • 6. Consolidarea unui sistem de finanţare care, alături de criteriile de calitate şi performanţă, să ţină cont de eficienţa în gestionarea bugetelor publice, precum şi de capacitatea universităţilor de atragere a resurselor financiare din surse private.
  • 7. Evaluarea şcolilor doctorale, clasificarea universităţilor şi ierarhizarea programelor de studii, cu existenţa imperativă a unei componente internaţionale, pe baza unor metodologii care să asigure obiectivitatea, transparenţa şi relevanţa procesului.  CNR îşi exprimă speranţa cu privire la soluţionarea cât mai urgentă a blocajului generat de verificarea de constituţionalitate a proiectului Legii de aprobare a OUG 96/2016, reglementare de care depinde întreg procesul menţionat.
  • 8. Crearea unui cadru legal prin care să se poată înfiinţa domenii noi de doctorat.
  • 9.  Regândirea sistemului de avansare în cariera didactică, inclusiv prin luarea în considerare a promovării pe post, conform practicilor internaţionale, cu respectarea aceloraşi criterii de performanţă ca în cazul concursurilor didactice, concomitent cu asigurarea unui cadru adecvat de pregătire pedagogică. In acelaşi timp, CNR solicită deblocarea posturilordidactice şi posturilor unice din universităţi.
  • 10. Investiţii semnificative în modernizarea infrastructurii universitare, îndeosebi în vederea îmbunătăţirii condiţiilor de studiu, de siguranţă şi de viaţă ale studenţilor, dar şi în vederea creşterii eficienţei energetice şi reducerii amprentei de carbon.
Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 7.2.2018

Un raspuns

  1. CARCOTASUL
    8.2.2018, 1:15 pm

    Imi pare rau sa constat ca CNR se dovedeste incorigibil in ceea ce priveste abordarea problemelor ce duc la ostare precara generala a invatamantului superior din RO si arrogant in ceea ce priveste priceperea sa in problemele reorganizarii cercetarii stiintifice universitare.
    Incorigibilitatea consta in aceea ca CNR nu incepe cu ceea c ear fi esnetial: propria sa restructurare, mai ales in ceea ce priveste modul de abordare a problemelor, care, acuma, izvoraste din interese personale ale cadrelor didactice profesorale mai degraba decat din dorinta de a servi interesul national. Nu e greu de demonstrate, concret, acest lucru, dar nimeni nu doreste ca demonstratia sa aiba loc, nici CNR, nici cadrele didactice pe care le pastoresc rectorii, nici Ministerul.
    Evaluarea scolilor doctorale este o restanta yndelung amnata si este strict necesara, dar nu va avea niciun effect pozitiv daca nu se va face pe baza opiniilor unor collective de cadre de verificat prestigiu international, ceea ce implica, obligatoriu, cooptarea de specialist straini. Rezultatul nu poate fi o clasificare a universitatilor, ci a scolilor doctorale, deocamdata. Setul de criteria valabil pentru evaluarea universitatilor trebuie sa fie mult diferit de cel pentru evaluarea scolilor doctorale.
    Inainte de a se acorda atentie cererii CNR de crestere a fondurilor publice acordate cercetarii universitare ar trebui facut un control riguros si o evaluare stricta a modului de folosire a aparaturii scumpe si de top pentru care bugetul public a cheltuit déjà sume mari, in parteneriat cu UE. Trebuie mai intai raspuns la intrebarea daca colectivele care au preluat aceasta aparatura, de cele mai multe ori abuziv, ca proprietate ce “li s-a dat in exclusivitate, au capacitatea profesionala sa valorifice potentialul acestor instrumenet scumpe – dar in curs de uzare morala rapida – daca li se dau bani mai multi. Surprizele vor fi consistente in cazul unei verificari riguroase si corecte.
    Banii publici pentru cercetare trebuie alocati numai daca se indeplinesc conditiile: (1) cel putzin 50% sa fie acordati pentru finantarea unor teme cu aplicabilitate in economies au cu sanse mari de a produce rezultate aplicabile economic. Este treaba rectorilor sa organizeze think-tank-uri care sa identifice aceste teme, mai ales la cererea reprezentantilor operatorilor economici, de pe teritoriul romanesc mai intai sau din UE. Profesorii din universitati nu sunt obisnuiti cu asa ceva, dar trebuie sa se obisnuiasca.
    Despre promovarea in functiile didactice si de cercetare sunt prea multe de spus si de aceea voi sublinia doar un lucru: concursurile, asa cum se fac acuma, sunt inacceptabile in vederea promovarii adevaratelor valori si trebuie regandite si, mai ales, puse pe baze cinstite. Nu stiu daca familiilor d-lor rectori le va conveni o astfel de schimbare.

Lăsați un comentariu


Stiri

Media BNR a cursului leului rămâne în zona recordul istoric de slăbiciune, sub presiunea deficitului bugetar

Adrian N Ionescu

Media BNR a cursului euro -leu a înregistrat vineri nivelul de 4,7667 lei / euro, cu numai două zecimi de miimi sub recordul istoric de… Mai mult

Stiri

BEI oprește finanţarea proiectelor energetice pe bază de combustibili fosili

Adrian N Ionescu

Planurile românești de noi capacități de producție energetică vor fi afectate  de decizia de joi a Băncii Europene de Investiţii (BEI) privind oprirea finanţării proiectelor… Mai mult

Europa

Germania / Vaccinarea împotriva rujeolei, obligatorie în școli și grădinițe. Situația din România

Iulian Soare

Bundestagul, camera legislativă inferioară a parlamentului german, a aprobat joi, după mai multe luni de dezbateri și polemici, legea prin care vaccinarea antirujeolică devine obligatorie… Mai mult

Stiri

Asociații ale magistraților cer amânarea numirii șefilor de parchete – ”Trebuie modificată legislația”

Vladimir Ionescu

Două asociații ale magistraților – Asociația Forumul Judecătorilor din România și Asociația Inițiativa pentru Justiție – îi cer ministrului Cătălin Predoiu să nu declanșeze procedura… Mai mult

Stiri

Florin Cîțu: Rectificarea bugetară se va face până pe 30 noiembrie. Deficitul, estimat la 4%

Adrian N Ionescu

Rectificarea bugetară va fi adoptată de către guvern până la finalul lunii noiembrie, a promis ministrul Finanțelor, Florin Cîțu, joi seara. Ministrul a reiterat estimarea… Mai mult

Europa

Marea Britanie, supusă procedurii de infringement din cauză că nu propune un comisar european

Victor Bratu

Comisia Europeană a anunțat joi seara că a trimis o notificare oficială Regatului Unit, anunțând acest stat că a încălcat obligațiile care îi revin conform… Mai mult

Europa

Stare de urgență la Veneția – Guvernul va oferi ajutoare locuitorilor și va accelera finalizarea proiectului MOSE

Iulian Soare

Premierul italian, Giuseppe Conte a anunţat în Consiliul de miniştri de joi că a fost declarată starea de urgenţă şi au fost aprobate primele ajutoare… Mai mult