Chestiunea

Cele 6 bombe care au aruncat în aer deficitul pe ultima sută de metri

Deficitul de 4,4% din PIB, aprobat de guvern joi seară la ultima rectificare, este rezultatul unei construcții bugetare făcute în martie 2019 de către guvernul… Mai mult

28.11.2019

Interviu

Germania, în criza psihologică dintre post-naționalism și ”Germany-first”: interviu cu Jan Techau

Textul de mai jos e o scurtă înșurire de fragmente din interviul acordat CRONICILOR Curs de Guvernare de Jan Techau – directorul Programului Europa de… Mai mult

28.11.2019

Chestiunea

Starea Sănătății în UE 2019 / Problema României: Dependența de serviciile spitalicești, cauza principală a ineficienței sistemului

Cheltuielile pentru sănătate ale României au atins un minim istoric și sunt cele mai mici din UE, atât pe cap de locuitor, cât și ca… Mai mult

28.11.2019

Digital

Experiența finlandeză – mic curs de civilizare digitală. Ce ar fi trebuit să facă ANAF pentru informatizare, transparență, eficiență

România a ratat ocazia de a avea un sistem modern, informatizat, de colectare a taxelor, deși s-a bucurat atât de expertiză din partea Băncii Mondiale… Mai mult

28.11.2019

Cronicile

Consiliul Concurenței – 5 milioane euro amenzi pe piața serviciilor de pilotaj și remorcaj

de Vladimir Ionescu 5.9.2016

portconstanta-300x230Consiliul Concurenţei a anunțat luni că a sancţionat, cu amenzi în valoare totală de 22.317.212 lei (4.959.380 euro), 7 companii active pe pieţele serviciilor de pilotaj şi remorcaj de manevră a navelor maritime: Canal Sea Services SRL, Black Sea Pilots SRL, Maritime Pilot SRL, Black Sea Services SRL, Compania de Remorcare Maritimă Coremar SA, Logistic Remo Services SRL şi Compania Naţională „Administraţia Porturilor Maritime” SA Constanţa (CNAPM).

Sancţiunile au fost aplicate în cadrul investigaţiei declanşate, în luna noiembrie 2012, pe piaţa serviciilor de pilotaj şi remorcaj de manevră a navelor maritime în porturile ce se află în administrarea CNAPM.

În urma investigaţiei, Consiliul Concurenţei a constatat existenţa mai multor fapte anticoncurenţiale (înțelegeri şi abuz de poziţie dominantă) care au eliminat concurenţa în porturile Constanţa, Midia şi Mangalia, ceea ce a condus la blocarea intrării pe piaţă a altor operatori şi, implicit, la reducerea atractivităţii acestor servicii pentru potenţialii investitor.

Serviciile de pilotaj în porturile administrate de CNAPM sunt asigurate de aceasta prin încheierea unor contracte de prestări servicii cu operatorii privaţi.

Pentru a încheia aceste contracte, companiile trebuie să îndeplinească anumite criterii privind numărul de piloţi şi pilotine (ambarcaţiunile care însoțesc navele mari la intrarea și la ieșirea din port sau care servesc la transportul piloților spre bordul navei). Astfel, în anul 2012 CNAPM a încheiat contracte cu trei operatori independenți: Canal Sea Services, Black Sea Pilots şi Maritime Pilot.

Cei trei operatori s-au înţeles să excludă orice formă de concurenţă atât din partea altor companii, cât şi între ei. Practic, s-au înţeles, să-şi coordoneze activitatea prin intermediul unui pilot şefşi să folosească în comun pilotinele. Mai mult, exista o clauză de penalizare care prevedea ca operatorul care iese din înțelegere să plătească 5 milioane euro.

Această practică a condus la creșterea tarifelor pentru serviciile de pilotaj, aspect menţionat, de altfel şi de raportul privind Impactul reglementărilor în vigoare asupra mediului concurenţial, realizat de OECD (Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltaare Economică), publicat in iunie 2016. Documentul arată că tarifele pentru serviciile de pilotaj percepute în porturile maritime din România sunt de 2 sau 3 ori mai mari decât cele percepute în alte porturi UE, care gestionează un volum total de bunuri comparabil (greutate brută), cum ar fi Barcelona, Valencia, Genova şi Koper.

Ca urmare, cele trei companii au fost amendate cu 2.371.346 lei, astfel:

  • Canal Sea Services SRL – 1.567.117 lei (347.804 euro);
  • Black Sea Pilots SRL – 406.158 lei (90.257 euro);
  • Maritime Pilot SRL – 398.071 lei (88.460 euro).

Serviciile de remorcaj sunt asigurate de CNAPM în acelaşi mod, prin încheierea de contracte cu operatorii privaţi care îndeplinesc criteriile privind numărul de remorchere şi structura acestora.

Pentru servicii de remorcaj, CNAPM a încheiat un contract cu Logistic Remo Services, companie înfiinţată în acest scop de trei operatori: Canal Sea Services, Black Sea Services şi Coremar.

În acest fel, cei trei s-au asigurat că vor fi singurii care vor furniza servicii de remorcaj (niciun alt operator nu putea îndeplini singur criteriile impuse de CNAPM, ci numai prin asociere cu unul dintre cei trei). Prin înțelegerea încheiată, Canal Sea Services, Black Sea Services şi Coremar s-au asigurat însă că niciunul dintre ei nu va ieşi din asociere, în caz contrar fiind obligat să plătească despăgubiri de 10.000.000 euro către celelalte două.

Ca urmare, autoritatea de concurenţă a sancţionat cele patru companii cu 8.025.480 lei, astfel:

  • Canal Sea Services SRL – 1.942.904 lei (431.757 euro);
  • Black Sea Services SRL – 1.175.543 lei (261.232 euro);
  • Compania de Remorcare Maritimă Coremar SA – 1.336.665 lei (297.037 euro);
  • Logistic Remo Services SRL  – 3.570.368 lei (793.415 euro).

Cu toate că serviciile de pilotaj au fost încredinţate de CNAPM unor operatori privaţi care le furnizează mai departe beneficiarilor conform unui grafic de lucru (pe rând, fiecare câte trei zile consecutiv), CNAPM facturează aceste servicii, deşi nu prestează în mod direct nicio activitate.

Din sumele încasate, CNAPM îşi reţine 25%, împărţind restul în mod egal operatorilor, indiferent de numărul de manevre executate de fiecare.

Prin acest comportament, practic, a fost eliminată orice formă de concurenţă între companiile care executau servicii de pilotaj, dezavantajând în mod direct beneficiarii acestor servicii.

Ca urmare, Consiliul Concurenţei a sancţionat Compania Naţională „Administraţia Porturilor Maritime” SA Constanţa cu amendă în valoare de 11.922.385 lei (2.649.419 euro) pentru abuz de poziţie dominantă pe piaţa serviciilor de pilotaj maritim.

În ceea ce priveşte serviciile de remorcaj, autoritatea portuară, CNAPM, a impus condiţii mai restrictive decât cele prevăzute de lege pentru obţinerea autorizaţiei. De exemplu, numărul minim de remorchere stabilit de către CNAPM este mai mare decât numărul minim impus prin lege. În acest mod, autoritatea portuară a restricționat concurenţa, creând barieră la intrarea pe piaţa serviciilor de remorcaj.

Pentru a evita apariţia unor astfel de situaţii, Consiliul Concurenţei susţine recomandarea OECD privind înfiinţarea unui reglementator independent în domeniu, care să stabilească condiţiile de acces pe piaţa serviciilor portuare şi să asigure transparenţa financiară a porturilor.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 5.9.2016

Lăsați un comentariu


Stiri

Convenție Națională PLUS/ Dacian Cioloş, validat preşedinte cu majoritate de voturi

Vladimir Ionescu

UPDATE 18:00 Dacian Cioloş a fost validat, sâmbătă, la Convenţia Naţională a PLUS, cu majoritate de voturi, în funcţia de preşedinte al partidului. Informaţia de bază:… Mai mult

Stiri

Avocatul Poporului sesizează CCR: Numirea unor procurori în DNA fără specializare în fapte de corupție restrânge dreptul la un proces echitabil

Vladimir Ionescu

Avocatul Poporului, Renate Weber, consideră că la DNA ar trebui să fie angajați doar procurori cu specializare în fapte de corupție. Instituția a ridicat la… Mai mult

Stiri

Jandarmeria a desecretizat convorbirile radio din 10 august 2018

Razvan Diaconu

Jandarmeria a desecretizat comunicaţiile din seara protestelor de pe 10 august 2018, a anunţat ministrul Afacerilor Interne, Marcel Vela, sâmbătă, precizând că acestea vor ajunge… Mai mult

Europa

Germania, Franța și Marea Britanie acuză Iranul de dezvoltarea unor rachete balistice capabile să transporte arme nucleare

Iulian Soare

Germania, Franța și Marea Britanie cer secretarului general al ONU să informeze Consiliul cu privire la faptul că Iranul dezvoltă “rachete balistice cu capacitate nucleară”,… Mai mult

Stiri

Guvernul modifică 3 legi prin asumarea răspunderii. Lista și calendarul

Vladimir Ionescu

Premierul Ludovic Orban a anunțat că executivul își va asuma răspunderea pe Legea plafoanelor bugetare precum și pe prorogarea unor termene prevăzute în Legile justiției,… Mai mult

Stiri

Experți Deloitte: Ține România pasul în competiția pentru atragerea de investiții în industria auto?

Vladimir Ionescu

Industria auto, unul dintre pilonii economiei românești și unul dintre cei mai mari angajatori din economia locală ”frânează” în fața noilor provocări. Pe de o… Mai mult

Stiri

Ţările petroliere ezită privind amploarea reducerii producţiei. Piaţa neîncrezătoare reduce preţul

Adrian N Ionescu

Prețul petrolului scădea, vineri la prânz, din cauza neîncrederii pieţei privind soliditatea angajamentului ţărilor mari producătoare de petrol de a reduce producţia, măsură necesară tocmai… Mai mult