Prefectul Capitalei, Alin Stoica, a acceptat declararea declararea stării de alertă în Sectorul 1, la cererea primarului Clotilde Armand, cu câteva condiții.
Condițiile stabilite de Prefectura Capitalei:
- Încredințarea serviciului de colectare către alți operatori se va efectua doar pentru perioada stării de alertă, cu respectarea normelor concurențiale.
- Comitetul Local va trebui să monitorizeze zilnic activitatea de colectare a gunoaielor și să-i transmită prefectului, zilnic, cât gunoi se strânge, defalcat pe fiecare operator.
- Trebuie asigurată continuarea contractului cu Romprest, în sensul că această companie trebuie lăsată și ea să colecteze deșeurile, dacă dorește să facă acest lucru.
Solicitarea primarului Sectorului 1 pentru acceptarea stării de alertă a fost făcută în baza unei analize de risc, fundamentată pe un raport al Compartimentului Protecția Mediului din cadrul Poliției Locale Sector 1 și a unei note privind deficiențele activităților de curățenie stradală realizată de Direcția de Utilități Publice, Salubrizare și Protecția Mediului Sector 1.
Starea de alertă va permite primăriei să contracteze pe durată limitată servicilor alților operatori pentru colectarea deșeurilor.
Conform analizei, deșeurile municipale din Sectorul 1 nu sunt colectate de peste 20 zile, creând acumulări pe străzi, în special în zona centrală și din zonele cu tranzit intens.
„Începând cu data de 27 iunie 2021, s-a constatat, în urma acțiunilor desfășurate de Poliția Locală Sector 1 și a numeroaselor sesizări primite de la cetățeni, că serviciul de salubrizare asigurat de compania Romprest Service SA nu mai funcționează pe raza Sectorului 1, aducându-se astfel atingere principiilor care reglementează acest serviciu public: protecția sănătății populației; responsabilitatea față de cetățeni; conservarea și protecția mediului înconjurător; asigurarea calității și continuității serviciului”, se arată în raportul Comitetului Local.
Romprest Service SA a fost notificată de Primăria Sectorului 1 printr-o adresă din 16 iulie ca în termen de maxim 72 de ore să îşi onoreze şi să execute obligaţiile contractului de delegare de salubrizare, lucru care nu s-a întâmplat. Romprest Service SA continuă să nu îşi îndeplinească obligaţia de a ridica deşeurile provenite de pe raza Sectorului 1, a adăugat autoritatea locală.
Conflictul dintre primarul Clotilde Armand și compania Romprest a fost declanșat la scurt timp preluarea mandatului de la Sectorul 1 de către membra USR PLUS, care a acuzat firma că umflă facturile și cantitățile de gunoi colectate.
Afirmațiile primarului au fost confirmate de un raport al Direcției Generale de Inspecție Economico-Financiară din cadrul Ministerului Finanțelor, care arată că Romprest ar fi produs un prejudiciu de 243,8 milioane de lei în urma emiterii unor facturi cu tarife supraevaluate sau pentru efectuarea unor servicii inexistente în contractul cu Primăria Sectorului 1.
(Citiți și: „Romprest a prejudiciat bugetul Sectorului 1 cu 243 milioane lei – raport al Ministerului Finanțelor prezentat de Clotilde Armand”)
Ce înseamnă starea de alertă
Conform legii, starea de alertă reprezintă răspunsul la o situaţie de urgenţă de amploare şi intensitate deosebite, determinată de unul sau mai multe tipuri de risc, constând într-un ansamblu de măsuri cu caracter temporar, proporţionale cu nivelul de gravitate manifestat sau prognozat al acesteia şi necesare pentru prevenirea şi înlăturarea ameninţărilor iminente la adresa vieţii, sănătăţii persoanelor, mediului înconjurător, valorilor materiale şi culturale importante ori a proprietăţii.
Starea de alertă nu poate fi mai mare de 30 de zile, dar poate fi prelungită ori de câte ori analiza factorilor de risc indică necesitatea menţinerii răspunsului amplificat pentru o perioadă de timp suplimentară, care nu poate fi mai mare de 30 de zile.
Starea de alertă încetează, înainte de împlinirea termenului pentru care a fost declarată ori prelungită, atunci când analiza factorilor de risc indică faptul că nu mai este necesară menţinerea unui răspuns amplificat.