marți

16 iulie, 2024

30 aprilie, 2024

Senatul a adoptat, în calitate de prim for sesizat, o modificare a Codului Penal prin care este exclusă posibilitatea suspendării executării pedepsei în cazul infracţiunilor prevăzute la art. 209 – sclavia, art. 210 – traficul de persoane şi art. 211 – traficul de minori.

Forul Decizional este Camera Deputaților.

Iniţiativa legislativă a deputaţilor PSD Alfred Simonis şi Petre Florin Manole prevede şi creșterea limitelor pedepselor pentru aceste infracțiuni grave:

  • sclavie – limitele cresc de la 3 – 10 ani la 5 – 12 ani

  • pentru traficul de persoane limitele cresc de la 3- 10 la 5 – 12 şi pentru forma agravată, de la 5 – 12 la 7 – 15 ani

Conform expunerii de motive a iniţiativei legislative, „combaterea traficului de persoane reprezintă o prioritate pentru autorităţile române, ca urmare a impactului negativ asupra persoanelor traficate, a caracterului complex şi transfrontalier al acestui fenomen, a mobilităţii şi flexibilităţii a grupărilor organizate, în paralel cu profesionalizarea infractorilor cu specializare pe segmentul victimizării fiinţelor.”.

Votul Senatului a fost în calitate de prim for sesizat, decizională pe proiect fiind Camera Deputaţilor.

România, probleme cu combterea tarficului de persoane


Raportul pe 2023 privind traficul uman, realizat de Departamentul de Stat al SUA, arăta că România nu îndeplineşte, per ansamblu, criteriile minime în vederea unei eliminări a traficului de persoane. Din acest motiv, Româniaa rămas, pentru al cincilea an la rând, pe lista de supraveghere de nivel 2 (”Tier 2”).

Recomandările pentru România:

Departamentul de Stat are 11 recomandări pentru Guvernul de la Bucureşti în raportul său:

  • ”Anchetarea şi urmărirea penală viguroase ale infracţiunilor traficului de persoane şi pedepsirea adecvată a traficanţilor condamnaţi, inclusiv a oficialilor complici şi a traficanţilor de forţă de muncă, cu pedepse semnificative cu închisoarea”

  • Asigurarea că cei suspecţii de trafic de persoane nu se foloseasc de prescrierea faptei, subminând astfel ”semnificativ” eforturile autorităilor.

  • Victimele trebuie să primească asistenţă – inclusiv asistenţă medicală şi consiliere psihologică, dar şi consiliere juridică, pentru a-şi înţelege drepturile şi a ”naviga” în sistemul de asistenţă

  • ”Identificarea proactivă a eventualelor victime” din rândul populaţiilor vulnerabile

  • Susţinere financiare pentru ONG-urilor care oferă servicii victimelor

  • Suplimentarea numărului poliţiştilor însărcinaţi cu anchetarea traficului de persoane, sporirea eforturilor de implementare a legislaţiei privind munca minorilor

  • Sancţionarea ”penală” a agenţiilor de recrutare de forţă de muncă, din cauza unor practici prin care contribuie la traficul de persoane – de exemplu perceperea unor ”taxe de recrutare”

  • Acordarea de consiliere juridică ”competentă” şi protecţie în instanţe pentru victime

  • Inspectorii în muncă să dețină autoritatea legală de a efectua inspecţii neanunţate pe toate şantierele.

  • Lărgirea eforturilor de formare a anchetatorilor, procurorilor şi judecătorilor implicaţi în dosare de trafic de persoane

****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: