luni

17 ianuarie, 2022

Companiile de stat în scrisoarea de intenţie cu FMI: listă mai scurtă, pierderi mai mari care se adaugă la deficit

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

23 septembrie, 2011

Numărul companiilor de stat aflate sub monitorizare, ale căror pierderi vor fi luate în calculul deficitului bugetar a fost redus de la 30 la 10 – potrivit ultimei scrisori de intenţie cu FMI aprobată săptămâna trecută în guvern şi intrată în posesia Mediafax.

Au fost scoase din listă 20 de companii monitorizate, dar ale căror pierderi sunt mici în comparaţie cu pierderile generale: CET-urile locale şi aeroporturile – unele dintre acestea din urmă fiind chiar pe profit.

Astfel, vor fi trecute la deficitul bugetar  pierderile sociatăţilor CN Huilei, CNADNR, Fondul Proprietatea, Metrorex, Administraţia Fluvială a Dunării de Jos Galaţi, Societatea Naţională a Cărbunelui, CFR Călători, Radiocomunicaţii Navale Radio Constanţa, Compania Naţională de Căi Ferate CFR şi Termoelectrica.


Ultima misiune de evaluare a FMI, din mai-iunie anul acesta, stabilise o listă de 30 de companii ale căror pierderi să fie trecute la deficitul bugetar. Măsura fusese luată după controversa din această primăvară privind datele transmise de România la Eurostat privind calculul deficitului bugetar pe 2010, potrivit standardelor ESA95. Atunci România invocase drept scuză impactul pierderilor unor companii de stat asupra deficitului.

Problema: pierderi noi, chiar când trebuie scăzut cu o treime deficitul

Elementul cheie al noii liste nu este faptul că au fost scoase 20 de companii, îndeosebi cele locale, şi cu pierderi mici în comparaţie cu deficitul. Marele dezavantaj constă, însă, în faptul că, deşi lista a fost scurtată faţă de iunie 2011, numărul companiilor ale căror pierderi îngroaşă deficitul este mai mare decât anul trecut.

Astfel, s-au adăugat câteva nume grele, cum ar fi CNADR, Metrorex, Fondul Proprietatea şi, mai ales, CNCFR. Numai compania Naţională de Căi Ferate are pierderi care ar putea împovăra deficitul cu 0,1% din PIB – în condiţiile în care guvernul trebuie să reducă, pentru anul următor, deficitul de la 4,4 la 3% din PIB.


„În privinţa deficitului, (pe 2012, n.r.) el va fi în jur de 3%. Dacă va fi mai mic de 3% va depinde de modul în care companiile de stat vor fi clasificate sau reclasificate pe buget. Orice companie de stat care merge pe pierderi papă din deficitul bugetar. (…) Noi sperăm să nu ajungem acolo, pentru că dorim să avem companii de stat performante, care să nu mai cheltuie banii cetăţenilor şi implicit să ne afecteze deficitul bugetar. Deci, cu cât avem mai puţin companii de stat pe pierderi, cu atât deficitul nu va fi afectat”, declara, miercuri, înaintea şedinţei de guvern, premierul Emil Boc.

Singura şansă de-a salva deficitul de pierderile uriaşe ale acestor companii este restructurarea lor. Însă până acum ele doar au fost plimbate dintr-o listă în alta. Cealaltă soluţie pe care o are guvernul este să taie cheltuieli din alte părţi.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Potrivit strategiei fiscal-bugetare aprobată recent de Guvern, deficitul bugetar în metodologia europeană este prevăzut să scadă la 4,4% din PIB în acest an, la 3% din PIB în 2012, la 2,5% din PIB în 2013, respectiv la 2,2% din PIB în 2014.

Potrivit unui calcul făcut de Ziarul Financiar în numărul său de miercuri, factura pe care românii o achită în contul companiilor de stat cu pierderi se ridică la circa un milion de euro pe zi.

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

 ”Nu știm ce și unde vom fi atunci: dar timp de 25 de ani, această publicație trimestrială (format A4, peste 200 de pagini într-o realizare premium) va...

rrr