Chestiunea

Cele 6 bombe care au aruncat în aer deficitul pe ultima sută de metri

Deficitul de 4,4% din PIB, aprobat de guvern joi seară la ultima rectificare, este rezultatul unei construcții bugetare făcute în martie 2019 de către guvernul… Mai mult

28.11.2019

Interviu

Germania, în criza psihologică dintre post-naționalism și ”Germany-first”: interviu cu Jan Techau

Textul de mai jos e o scurtă înșurire de fragmente din interviul acordat CRONICILOR Curs de Guvernare de Jan Techau – directorul Programului Europa de… Mai mult

28.11.2019

Chestiunea

Starea Sănătății în UE 2019 / Problema României: Dependența de serviciile spitalicești, cauza principală a ineficienței sistemului

Cheltuielile pentru sănătate ale României au atins un minim istoric și sunt cele mai mici din UE, atât pe cap de locuitor, cât și ca… Mai mult

28.11.2019

Digital

Experiența finlandeză – mic curs de civilizare digitală. Ce ar fi trebuit să facă ANAF pentru informatizare, transparență, eficiență

România a ratat ocazia de a avea un sistem modern, informatizat, de colectare a taxelor, deși s-a bucurat atât de expertiză din partea Băncii Mondiale… Mai mult

28.11.2019

Cronicile

Comisia Europeană a amânat decizia care poate debloca facturi de 360 de milioane de euro pentru România

de Claudiu Zamfir 14.6.2013

România așteaptă 360 de milioane de euro de la Comisia Europeană, bani blocați în facturile nedecontate acumulate de la presuspendarea Programului Operațional Sectorial Transport, însă CE a amânat cu cel puțin o săptămână o decizie în acest sens.

Comisarul European pentru politică regională, Johannes Hahn, a declarat, vineri, la București, că abia săptămâna viitoare Comisia Europeană ar putea anunța o decizie privind deblocarea Programului Operațional Sectorial Transport pentru România.

“Următorul program care poate fi deblocat este Programul de Transport. Nu pot anunţa deblocarea finală astăzi, pentru că trebuie să soluţionăm câteva formalităţi administrative. Sunt foarte încrezător că în cursul săptămânii următoare vom putea face anunţul final”, a spus Hahn, după ce a discutat cu prim-ministrul român, Victor Ponta.

Conform unor surse guvernamentale, de când a fost plsat în presuspendare POS Transport, în octombrie 2012, și până acum, Autoritatea de Management a programului, de la Ministerul Transporturilor, a strâns 122 de cereri de rambursare a cheltuielilor efectuate în proiectele europene.

Cererile se referă la facturi în valoare totală de 2 miliarde de lei, din care 1,6 miliarde de lei reprezintă partea de finanțare de la Comisia Europeană.

Dacă Executivul european nu deblochează rambursările, România va trebui să achite toți cei 2 miliarde de lei din bani de la bugetul național, întrucât beneficiarii care derulează proiectele POS Transport sunt instituții ale statului, respectiv Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) și CFR.

Deblocarea POS Transport, încă incertă

Inițial, miercurea trecută Comisia era așteptată cu o decizie privind POS Transport precum și POS Creșterea Competitivității Economice, însă chestiunea nu a mai fost inclusă pe ordinea de zi a reuniunii colegiului comisarilor.

Marți, surse oficiale de la București au declarat, pentru cursdeguvernare.ro, că situația Programului Operațional Sectorial Transport este incertă, ca urmare a neîndeplinirii tuturor cerințelor Comisiei Europene. Două axe prioritare din totalul de patru sunt blocate din POS Transport.

În cazul POS CCE, sursele au precizat că doar Axa prioritară I, privind IMM-urile, are șanse să fie scoasă din presuspendare, nu însă și celelalte 4 axe ale programului.

În total, Uniunea Europeană alocă României, în perioada de programare 2007-2013, 4,56 de miliarde de euro pentru proiectele europene de transporturi. Din acești bani, România a absorbit 295 de milioane de euro, adică 6,46%, potrivit situației până la 31 mai 2013.

Pentru creșterea competitivității economice, UE alocă României 2,55 de miliade de euro în perioada 2007-2013, însă am reușit să absorbim 196 de milioane de euro, adică 6,77%.

Rata de absorbție a banilor europeni pe aceste programe stagnează practic din octombrie 2012, de când Comisia Europeană a plasat în presuspendare aceste programe. De atunci România nu a mai transmis cereri de rambursare la Bruxelles pe cheltuielile făcute.

România mai poate absorbi banii europeni din această perioadă de programare până la sfârșitul anului 2016.

În octombrie 2012, Comisia Europeană a plasat în presuspendare două dintre cele patru axe prioritare ale POS T (referitoare la infrastructura rutieră și feroviară), iar în cazul POS CCE presuspendarea a cuprins toate cele cinci axe.

Decizia Comisiei Europene a venit ca urmare a neregulilor la achizițiile publice efectuate înainte de octombrie 2011.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 14.6.2013

Lăsați un comentariu


Stiri

Experți Deloitte: Ține România pasul în competiția pentru atragerea de investiții în industria auto?

Vladimir Ionescu

Industria auto, unul dintre pilonii economiei românești și unul dintre cei mai mari angajatori din economia locală ”frânează” în fața noilor provocări. Pe de o… Mai mult

Stiri

Ţările petroliere ezită privind amploarea reducerii producţiei. Piaţa neîncrezătoare reduce preţul

Adrian N Ionescu

Prețul petrolului scădea, vineri la prânz, din cauza neîncrederii pieţei privind soliditatea angajamentului ţărilor mari producătoare de petrol de a reduce producţia, măsură necesară tocmai… Mai mult

Stiri

CRONICILE de sâmbătă dimineața

Redacţia

cursdeguvernare.ro adună, în fiecare sâmbătă dimineață, cele câteva titluri pe care le-a prezentat, de-a lungul săptămânii, din publicația (exclusiv print) CRONICILE Curs de guvernare (LINK de prezentare AICI). Articolele din CRONICI,… Mai mult

Stiri

Flota comercială a operatorilor aerieni din România este printre cele mai bătrâne din Europa

Adrian N Ionescu

Operatorii aerieni români au a treia cea mai bătrână flotă comercială din Uniunea Europeană România, cu 39% din avioane mai vechi de 20 de ani,… Mai mult

Europa

Grupul Aramco a reușit cea mai mare ofertă de acțiuni din istorie, 25,6 mld dolari. Succesul vine cu noi probleme

Adrian N Ionescu

Unul dintre cei mai mari producători de petrol ai lumii, colosul saudit Aramco, a atras de pe piață 25,6 miliarde de dolari prin oferta publică… Mai mult

Stiri

Guvernul ia în considerare interzicerea exportului de lemn în spațiul extracomunitar

Mariana Bechir

Guvernul ia în calcul interzicerea exporturilor de bușteni în țările care nu sunt membre ale Uniunii Europene, a declarat, la Digi24, ministrul mediului Costel Alexe.… Mai mult

Stiri

Ministrul Sănătății caută soluții pentru concedierea angajaților din spitale care primesc șpagă

Vladimir Ionescu

Ministrul Sănătăţii, Victor Costache, nu crede că există “o soluţie magică” pentru eradicarea mitei pe care pacienţii o dau cadrelor medicale, ci trebuie adoptate modele… Mai mult