La obiect

Cât de realistă este o mai mare implicare a NATO în Orientul Mijlociu – cifre la zi ale prezenței militare în regiune

A fost decizia lui Donald Trump să nu escaladeze militar conflictul cu Iran și să mute confruntarea cu Teheran în domeniul economic. ”Plasa de siguranță”… Mai mult

09.01.2020

La obiect

Catastrofalul mecanism de prevenție din Sănătatea românească: studiu de caz – cancerul la sân. Bulgaria stă de 100 de ori mai bine ca noi

Eurostat prezintă un infografic elocvent pentru abordarile din sistemul de sănătate și pentru modul de a gândi al românilor. Care, din acest punct de vedere,… Mai mult

09.01.2020

Analiză

Deficitul comercial la 11 luni a depășit 7% din PIB: Sectorul de mașini, pe minus de 3 luni

Deficitul comercial pe luna noiembrie 2019 a fost de 1.490,9 milioane euro, cu aproape cinci procente mai mic față de aceeaşi lună a anului trecut,… Mai mult

09.01.2020

Analiză

O problemă-cheie pentru dezvoltarea României: unde au ajuns decalajele în profil teritorial

Decalajele în materie de PIB/locuitor între regiunile României se vor reduce până în anul 2023 dar, în majoritatea cazurilor, pe baza amplificării declajelor între județele… Mai mult

08.01.2020

Cronicile

Comisia Europeană a amânat decizia care poate debloca facturi de 360 de milioane de euro pentru România

de Claudiu Zamfir 14.6.2013

România așteaptă 360 de milioane de euro de la Comisia Europeană, bani blocați în facturile nedecontate acumulate de la presuspendarea Programului Operațional Sectorial Transport, însă CE a amânat cu cel puțin o săptămână o decizie în acest sens.

Comisarul European pentru politică regională, Johannes Hahn, a declarat, vineri, la București, că abia săptămâna viitoare Comisia Europeană ar putea anunța o decizie privind deblocarea Programului Operațional Sectorial Transport pentru România.

“Următorul program care poate fi deblocat este Programul de Transport. Nu pot anunţa deblocarea finală astăzi, pentru că trebuie să soluţionăm câteva formalităţi administrative. Sunt foarte încrezător că în cursul săptămânii următoare vom putea face anunţul final”, a spus Hahn, după ce a discutat cu prim-ministrul român, Victor Ponta.

Conform unor surse guvernamentale, de când a fost plsat în presuspendare POS Transport, în octombrie 2012, și până acum, Autoritatea de Management a programului, de la Ministerul Transporturilor, a strâns 122 de cereri de rambursare a cheltuielilor efectuate în proiectele europene.

Cererile se referă la facturi în valoare totală de 2 miliarde de lei, din care 1,6 miliarde de lei reprezintă partea de finanțare de la Comisia Europeană.

Dacă Executivul european nu deblochează rambursările, România va trebui să achite toți cei 2 miliarde de lei din bani de la bugetul național, întrucât beneficiarii care derulează proiectele POS Transport sunt instituții ale statului, respectiv Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) și CFR.

Deblocarea POS Transport, încă incertă

Inițial, miercurea trecută Comisia era așteptată cu o decizie privind POS Transport precum și POS Creșterea Competitivității Economice, însă chestiunea nu a mai fost inclusă pe ordinea de zi a reuniunii colegiului comisarilor.

Marți, surse oficiale de la București au declarat, pentru cursdeguvernare.ro, că situația Programului Operațional Sectorial Transport este incertă, ca urmare a neîndeplinirii tuturor cerințelor Comisiei Europene. Două axe prioritare din totalul de patru sunt blocate din POS Transport.

În cazul POS CCE, sursele au precizat că doar Axa prioritară I, privind IMM-urile, are șanse să fie scoasă din presuspendare, nu însă și celelalte 4 axe ale programului.

În total, Uniunea Europeană alocă României, în perioada de programare 2007-2013, 4,56 de miliarde de euro pentru proiectele europene de transporturi. Din acești bani, România a absorbit 295 de milioane de euro, adică 6,46%, potrivit situației până la 31 mai 2013.

Pentru creșterea competitivității economice, UE alocă României 2,55 de miliade de euro în perioada 2007-2013, însă am reușit să absorbim 196 de milioane de euro, adică 6,77%.

Rata de absorbție a banilor europeni pe aceste programe stagnează practic din octombrie 2012, de când Comisia Europeană a plasat în presuspendare aceste programe. De atunci România nu a mai transmis cereri de rambursare la Bruxelles pe cheltuielile făcute.

România mai poate absorbi banii europeni din această perioadă de programare până la sfârșitul anului 2016.

În octombrie 2012, Comisia Europeană a plasat în presuspendare două dintre cele patru axe prioritare ale POS T (referitoare la infrastructura rutieră și feroviară), iar în cazul POS CCE presuspendarea a cuprins toate cele cinci axe.

Decizia Comisiei Europene a venit ca urmare a neregulilor la achizițiile publice efectuate înainte de octombrie 2011.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 14.6.2013

Lăsați un comentariu


Stiri

Ludovic Orban: Gazoductul BRUA se va interconecta cu TurkStream prin Bulgaria

Adrian N Ionescu

Gazoductul BRUA, prin care UE își propune să diversifice aprovizionarea Europei cu surse din afara Rusiei, se va putea aproviziona prin Bulgaria cu gaze rusești… Mai mult

Stiri

Productivitatea pe salariat după tipurile de întreprinderi – comerțul înaintea industriei

Marin Pana

Potrivit datelor  INS pentru referitoare la activitatea întreprinderilor din industrie, construcţii, comerţ şi servicii de piaţă (date provizorii), cea mai mare productivitate pe salariat în… Mai mult

Stiri

Creștere a natalității la Cluj-Napoca, fără politici demografice speciale. Doar politici de creștere a calității vieții și locuirii

Vladimir Ionescu

În Cluj-Napoca s-au născut cu 25% mai mulți copii în 2019 față de 2008. Tinerii încep din ce în ce mai mult să pună accentul… Mai mult

Stiri

Șeful Poliției Câmpia Turzii iese la pensie la 51 de ani: a fost prins băut la volan

Vladimir Ionescu

Șeful Poliției Câmpia Turzii, Dorel Florian Fodorean, s-a pensionat la 51 de ani, după ce a refuzat, recent, să sufle în etilotest „din motive medicale”,… Mai mult

Digital

Premierul Orban despre digitalizarea ANAF: Ducem problema evaziunii în CSAT, procedurile de licitație vor fi rapide

Adrian N Ionescu

În cazul în care Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT) va considera că evaziunea fiscală este o ameninţare la adresa siguranţei naţionale, Guvernul va… Mai mult

Europa

Libia – Summit la Berlin: Eforturi de a readuce taberele ostile la negocieri și de a debloca producția de țiței în estul țării

Adrian N Ionescu

Reprezentanții marilor puteri, ai Turciei, țărilor arabe, ai ONU și ai Africii încă încearcă, duminică seara, să convingă cele două tabere ostile din Libia să… Mai mult

Stiri

Ministrul Mediului promite cea mai amplă campanie de împădurire din istoria României. La primăvară

Vladimir Ionescu

În primăvara acestui an, va demara o campanie de împădurire a terenurilor degradate în vederea protejării solului, a refacerii echilibrului hidrologic şi a îmbunătăţirii condiţiilor… Mai mult