Comisia Europeană a amânat decizia care poate debloca facturi de 360 de milioane de euro pentru România - CursDeGuvernare.ro
sâmbătă

23 octombrie, 2021

Comisia Europeană a amânat decizia care poate debloca facturi de 360 de milioane de euro pentru România

14 iunie, 2013

România așteaptă 360 de milioane de euro de la Comisia Europeană, bani blocați în facturile nedecontate acumulate de la presuspendarea Programului Operațional Sectorial Transport, însă CE a amânat cu cel puțin o săptămână o decizie în acest sens.

Comisarul European pentru politică regională, Johannes Hahn, a declarat, vineri, la București, că abia săptămâna viitoare Comisia Europeană ar putea anunța o decizie privind deblocarea Programului Operațional Sectorial Transport pentru România.

„Următorul program care poate fi deblocat este Programul de Transport. Nu pot anunţa deblocarea finală astăzi, pentru că trebuie să soluţionăm câteva formalităţi administrative. Sunt foarte încrezător că în cursul săptămânii următoare vom putea face anunţul final”, a spus Hahn, după ce a discutat cu prim-ministrul român, Victor Ponta.


Conform unor surse guvernamentale, de când a fost plsat în presuspendare POS Transport, în octombrie 2012, și până acum, Autoritatea de Management a programului, de la Ministerul Transporturilor, a strâns 122 de cereri de rambursare a cheltuielilor efectuate în proiectele europene.

Cererile se referă la facturi în valoare totală de 2 miliarde de lei, din care 1,6 miliarde de lei reprezintă partea de finanțare de la Comisia Europeană.

Dacă Executivul european nu deblochează rambursările, România va trebui să achite toți cei 2 miliarde de lei din bani de la bugetul național, întrucât beneficiarii care derulează proiectele POS Transport sunt instituții ale statului, respectiv Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) și CFR.

Deblocarea POS Transport, încă incertă

Inițial, miercurea trecută Comisia era așteptată cu o decizie privind POS Transport precum și POS Creșterea Competitivității Economice, însă chestiunea nu a mai fost inclusă pe ordinea de zi a reuniunii colegiului comisarilor.


Marți, surse oficiale de la București au declarat, pentru cursdeguvernare.ro, că situația Programului Operațional Sectorial Transport este incertă, ca urmare a neîndeplinirii tuturor cerințelor Comisiei Europene. Două axe prioritare din totalul de patru sunt blocate din POS Transport.

În cazul POS CCE, sursele au precizat că doar Axa prioritară I, privind IMM-urile, are șanse să fie scoasă din presuspendare, nu însă și celelalte 4 axe ale programului.

În total, Uniunea Europeană alocă României, în perioada de programare 2007-2013, 4,56 de miliarde de euro pentru proiectele europene de transporturi. Din acești bani, România a absorbit 295 de milioane de euro, adică 6,46%, potrivit situației până la 31 mai 2013.

Pentru creșterea competitivității economice, UE alocă României 2,55 de miliade de euro în perioada 2007-2013, însă am reușit să absorbim 196 de milioane de euro, adică 6,77%.

Rata de absorbție a banilor europeni pe aceste programe stagnează practic din octombrie 2012, de când Comisia Europeană a plasat în presuspendare aceste programe. De atunci România nu a mai transmis cereri de rambursare la Bruxelles pe cheltuielile făcute.

România mai poate absorbi banii europeni din această perioadă de programare până la sfârșitul anului 2016.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

În octombrie 2012, Comisia Europeană a plasat în presuspendare două dintre cele patru axe prioritare ale POS T (referitoare la infrastructura rutieră și feroviară), iar în cazul POS CCE presuspendarea a cuprins toate cele cinci axe.

Decizia Comisiei Europene a venit ca urmare a neregulilor la achizițiile publice efectuate înainte de octombrie 2011.

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

   ”Nu știm ce și unde vom fi atunci: dar timp de 25 de ani, această publicație trimestrială (format A4, peste 200 de pagini într-o realizare premium)...

rrr