Procentul consumatorilor europeni care cumpără bunuri sau servicii online a ajuns la aproximativ 60 % în 2018 și continuă să crească, în ciuda unor disparități notabile, care variază de la 84 % în Danemarca la 19,8 % în România.
Consumatorii au mult mai puțină încredere să cumpere bunuri sau servicii dintr-o altă țară din UE (48 %) decât să cumpere de pe piața internă (72 %).
Datele sunt conținute în ediția 2019 a Tabloului de bord al condițiilor pentru consumatori, studiu al Comisiei Europene dat publicității săptămâna trecută.
Tabloul de bord al condițiilor pentru consumatori monitorizează condițiile de la nivel național pentru consumatori, în state membre UE și în Islanda și Norvegia, în trei domenii:
- cunoaștere și încredere;
- respectarea și asigurarea respectării legislației;
- soluționarea plângerilor și a litigiilor
Tabloul de bord examinează și progresele înregistrate în ceea ce privește integrarea pieței UE a comerțului cu amănuntul și comerțul electronic.
(Descărcați AICI Consumer Conditions Scoreboard)
Principalele statistici relevate de studiul Comisiei Europene:
- Danemarca (84,4%) și Marea Britanie (82,8%) sunt statele în care procentul cetățenilor care fac uzual cumpărături online depășește 80%, mult peste media europeană de 59,5%.
- Statele cu cel mai mic număr de cetățeni care utilizează internetul pentru cumpărături sunt România (19,8% și Bulgaria (20,8%)
- Cele mai vândute produse pe internet sunt hainele și produsele pentru sport (38%), cele mai puțin vândute sunt materialele e-learning (4,4%).
- În ceea ce privește produsele financiare, cel mai adesea se cumpără sau se reînnoiesc diverse polițe de asigurare (12,6%)
- Cel mai adesea, produsele cumpărate online au valori între 100 și 499 euro (20,4%), cel mai puțin cumpărate în acest sistem sunt produsele care depășesc 1.000 de euro (4,3%)
- În ceea ce privește media cheltuielilor e-commerce pe cap de locuitor, cele mai mari sume sunt înregistrate în Marea Britanie (aproximativ 440 de euro/locuitor) și în Norvegia (aproximativ 325 euro/locuitor). La polul opus se află România (aproximativ 7 euro/locuitor) și Ungaria (aproximativ 9 euro/locuitor)
- Sectoarele cu procent mare din cifra de afaceri realizat din vânzări online sunt Cazare (vând în proporție de 68,1% pe internet) și Comerț cu amănuntul, cu excepția autoturismelor și motocicletelor (vând în proporție de 28% pe internet). Sectorul cu cea mai slabă performanță a vânzărilor pe internet este cel al Construcțiilor (4%)
Cele mai mari bariere în calea comerțului on-line transfrontalier descrise de comercianți sunt descrise în tabelul de mai jos: