luni

26 septembrie, 2022

Just Business

O interfață între Economie și viața afacerilor

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

5 septembrie, 2022

Comerțul, indicator al nivelului consumului populației și implicit al nivelului creșterii economice, a înregistrat un avans modest în iulie, de 0,2% față de iunie 2022 (serie ajustată sezonier), respectiv de 3,4% față de iulie 2021, reiese din datele publicate luni de Institutul Naționale de Statistică (INS).

Prin urmare, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul a înregistrat o creștere de 6,2% în primele șapte luni din 2022 față de aceeași perioadă din 2021.

Rata anuală de creștere a comerțului s-a temperat semnificativ în iulie, potrivit datelor INS. Astfel, creșterea de 3,4% față de iulie 2021 este cea mai redusă din ultimii doi ani.


Specialiștii explică decelerarea comerțului prin creșterea inflației, care începe să afecteze venitul real al consumatorilor.

”Ne așteptăm la o încetinire a comerțului retail la +5,0% în 2022 față de +10,1% în 2021. Inflația ridicată și ratele de dobândă în creștere sunt riscuri importante pentru evoluția viitoare a comerțului retail”, se arată într-o notă transmisă de economiștii BCR investitorilor.

În primul trimestru din 2022, consumul final individual efectiv al gospodăriilor populației a avut o contribuție de 5,9% din PIB la creșterea economică de 6,4% din PIB, potrivit celor mai recente date ale INS.

Cifra de afaceri netă reprezintă veniturile totale înregistrate de către întreprindere în perioada de referință, provenite atât din activitatea principală, cât și din activitățile secundare exercitate de aceasta. Cifra de afaceri netă nu include TVA și veniturile din vânzarea sau transferul de mijloace fixe, potrivit notei metodologice.


Indicii de volum ai cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul sunt indici de tip Laspeyres și sunt calculați în condiții metodologice și de prețuri comparabile. Pentru exprimarea valorilor din perioada curentă în prețurile perioadei de referință se utilizează indici de prețuri deflatori (indicele prețurilor de consum).

Cel mai redus ritm de creștere s-a consemnat la produsele nealimentare

Pierderea de avânt a comerțului a fost mai pronunțată în rândul vânzărilor de produse nealimentare, care au înregistrat o rată anuală de creștere de 2,5% în iulie 2022/ iulie 2021, față de 11,7% creșterea din iulie 2021 față de iulie 2020 – creștere sprijinită și de efectul de bază, 2020 fiind primul an de pandemie.

Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete), serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, în perioada ianuarie-iulie 2022, comparativ cu perioada ianuarie-iulie 2021, a înregistrat o creștere, pe ansamblu, cu 6,2%, datorită:

  • creșterii înregistrate la comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate (+8,5%),
  • vânzările de produse nealimentare (+4,9%)
  • vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun (+4,6%).

***

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

”Personalitatea economică” a județelor din România, respectiv sectoarele care produc cea mai mare parte a valorii adăugate brute (VAB) de la nivel local, variază semnificativ de la județ...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: