Valori record de creștere în comerț. Și nu e doar efectul de bază - CursDeGuvernare.ro
duminică

17 octombrie, 2021

Valori record de creștere în comerț. Și nu e doar efectul de bază

7 iunie, 2021

Comerțul cu amănuntul (fără autovehicule și motociclete) a înregistrat în luna aprilie 2021 o creștere de 42,8% în volum brut a cifrei de afaceri față de aceeași lună a anului precedent (+38,4% ajustat cu numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitatea), potrivit datelor publicate de INS.

Trebuie subliniată, însă, importanța majoră a efectului de bază indus de scăderile consemnate la începutul pandemiei Covid 19. La care s-a adăugat, conjunctural, dispunerea favorabilă a datelor în calendar, care explică diferența destul de marcată între valoarea brută și cea ajustată pentru comparabilitate.

Față de luna precedentă, creșterile sunt mult mai ponderate, respectiv 5% brut și 1,2% în termeni ajustați. Una peste alta, după prima treime a anului, avansul cifrei de afaceri din comerț a fost de 12,5% brut și 8,7% ajustat, urmare a creșterilor de venituri.


Situația apare ca fiind oarecum paradoxală, dată fiind reducerea ratei de creștere a puterii de cumpărare a salariilor (inclusiv pe calea majorării indicelui de inflație de la 2,06% la finele anului trecut, până la 3,24%). De altfel, indicatorul costului orar al forței de muncă pe T1 2021, indică o rată de scădere de -2,58%.

De remarcat și modificările importante în structură, cu creșteri similare față de luna anterioară a cifrei de afaceri în termeni bruți la produse alimentare, băuturi și tutun (+7,1%) și produse nealimentare (+6,9%), în timp ce pe segmentul carburanților auto s-a consemnat o scădere de -2,4%, în pofida creșterii prețurilor de vânzare.


Pentru a sesiza mai bine efectul pandemiei asupra evoluțiilor din sectorul comercial raportate la cele înregistrate chiar înainte de apariția apariției pandemiei (martie 2020 a fost prima lună cu impact Covid), INS a oferit un grafic comparativ între schimbările de la un an la altul în 2020 față de 2019 și 2020 față de 2021.

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

Pentru referință, ar fi util să facem comparația între aceeași lună din 2021 și din 2019, deoarece bazele de raportare diferă semnificativ. Astfel, vânzările de produse alimentare s-au majorat în martie 2021 cu 12,7% față de martie 2019 iar cele de produse nealimentare cu 24% iar pe segmentul carburanților, contrar aparențelor, avem o scădere după doi ani de -1,8%.

Una peste alta, până să se confirme revenirea în V pe partea de rezultate economice ( suntem încă la -0,2% în T1 2021 față de T1 2020, potrvit datelor preliminare ale INS, avem o revenire deja certă și cam exagerat de în V pe partea de consum al populației, de unde și exacerbarea îngrijorătoare a dezechilibrelor externe.

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

   ”Nu știm ce și unde vom fi atunci: dar timp de 25 de ani, această publicație trimestrială (format A4, peste 200 de pagini într-o realizare premium)...

rrr