luni

28 noiembrie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

7 iunie, 2021

Comerțul cu amănuntul (fără autovehicule și motociclete) a înregistrat în luna aprilie 2021 o creștere de 42,8% în volum brut a cifrei de afaceri față de aceeași lună a anului precedent (+38,4% ajustat cu numărul de zile lucrătoare şi de sezonalitatea), potrivit datelor publicate de INS.

Trebuie subliniată, însă, importanța majoră a efectului de bază indus de scăderile consemnate la începutul pandemiei Covid 19. La care s-a adăugat, conjunctural, dispunerea favorabilă a datelor în calendar, care explică diferența destul de marcată între valoarea brută și cea ajustată pentru comparabilitate.

Față de luna precedentă, creșterile sunt mult mai ponderate, respectiv 5% brut și 1,2% în termeni ajustați. Una peste alta, după prima treime a anului, avansul cifrei de afaceri din comerț a fost de 12,5% brut și 8,7% ajustat, urmare a creșterilor de venituri.


Situația apare ca fiind oarecum paradoxală, dată fiind reducerea ratei de creștere a puterii de cumpărare a salariilor (inclusiv pe calea majorării indicelui de inflație de la 2,06% la finele anului trecut, până la 3,24%). De altfel, indicatorul costului orar al forței de muncă pe T1 2021, indică o rată de scădere de -2,58%.

De remarcat și modificările importante în structură, cu creșteri similare față de luna anterioară a cifrei de afaceri în termeni bruți la produse alimentare, băuturi și tutun (+7,1%) și produse nealimentare (+6,9%), în timp ce pe segmentul carburanților auto s-a consemnat o scădere de -2,4%, în pofida creșterii prețurilor de vânzare.


Pentru a sesiza mai bine efectul pandemiei asupra evoluțiilor din sectorul comercial raportate la cele înregistrate chiar înainte de apariția apariției pandemiei (martie 2020 a fost prima lună cu impact Covid), INS a oferit un grafic comparativ între schimbările de la un an la altul în 2020 față de 2019 și 2020 față de 2021.

Pentru referință, ar fi util să facem comparația între aceeași lună din 2021 și din 2019, deoarece bazele de raportare diferă semnificativ. Astfel, vânzările de produse alimentare s-au majorat în martie 2021 cu 12,7% față de martie 2019 iar cele de produse nealimentare cu 24% iar pe segmentul carburanților, contrar aparențelor, avem o scădere după doi ani de -1,8%.

Una peste alta, până să se confirme revenirea în V pe partea de rezultate economice ( suntem încă la -0,2% în T1 2021 față de T1 2020, potrvit datelor preliminare ale INS, avem o revenire deja certă și cam exagerat de în V pe partea de consum al populației, de unde și exacerbarea îngrijorătoare a dezechilibrelor externe.

Articole recomandate:
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Portul Constanța are a doua cea mai mare creștere a cantității de mărfuri transferate în 2021, plus 26% față de anul pandemiei 2020, după cea a portului belgian

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: