duminică

3 iulie, 2022

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

13 decembrie, 2018

O serie de modificări importante vor fi aduse Codului Fiscal, potrivit unei Ordonanţe de Urgenţă aflată în lucru în Comisia de buget-finanţe din cadrul Camerei Deputaţilor şi obţinută de Hotnews.ro.

Amendamentele ar urma să intre în vigoare anul viitor, o parte dintre ele fiind anunţate miercuri de ministrul Finanţelor, Eugen Teodorovici.

  • Modificarea legii de transpune directiva ATAD

Modificarea regulilor de limitare a costurilor excedentare ale îndatorării ca urmare a solicitărilor mediului de afaceri și a nivelurilor de deducere adoptate de celelalte state membre UE astfel:


a) majorarea plafonului deductibil, de la 200.000 euro la 1.000.000 euro;
b) majorarea limitei de deducere în funcție de EBITDA, de la 10% la 30%;
c) reformularea prevederii referitoare la deducerea costurilor excedentare ale îndatorării în cazul în care baza de calcul are o valoare negativă sau egală cu zero, în sensul deducerii în limita plafonului, și în astfel de situații;
d) reglementări legate de dreptul de reportare a costurilor excedentare ale îndatorării în cazul operațiunilor de reorganizare.

  • Introducerea claselor de risc fiscal pentru companii

În cazul creanțelor fiscale administrare de organul fiscal central, procedurile de administrare se realizează în funcţie de clasa/subclasa de risc fiscal în care sunt încadraţi contribuabilii urmare analizei de risc efectuată de organul fiscal.

Contribuabilii se încadrează în 3 clase principale de risc, după cum urmează:
a) contribuabili cu risc fiscal mic;
b) contribuabili cu risc fiscal mediu;
c) contribuabili cu risc fiscal ridicat.

Criteriile generale în funcţie de care se stabileşte clasa/subclasa de risc fiscal sunt următoarele: criterii cu privire la înregistrarea fiscală; criterii cu privire la depunerea declarațiilor fiscale; criterii cu privire la nivelul de declarare; criterii cu privire la realizarea obligațiilor de plată către bugetul general consolidat şi către alţi creditori.


Dezvoltarea claselor principale de risc în subclase de risc și dezvoltarea criteriilor generale în subcriterii, precum și procedurile de stabilire a subclaselor și subcriteriilor se aprobă prin ordin al președintelui A.N.A.F.

Analiza de risc se efectuează periodic, caz în care organul fiscal stabileşte şi clasa/subclasa de risc fiscal a contribuabilului, pe care o publică pe site-ul propriu.

Contribuabilul nu poate face obiecţii cu privire la modul de stabilire a riscului și a clasei/subclasei de risc fiscal în care a fost încadrat.

Procedurile de administrare corespunzătoare fiecărei clase/subclase de risc fiscal se stabilesc prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.

  • Majorarea procentului din impozitul pe venit ce poate fi redirecţionat ONG-urilor

Contribuabilii pot dispune asupra destinaţiei unei sume reprezentând până la 3,5% din impozitul stabilit la alin. (3), pentru susţinerea entităţilor nonprofit care se înfiinţează şi funcţionează în condiţiile legii şi a unităţilor de cult, precum şi pentru acordarea de burse private, potrivit legii, în conformitate cu reglementările art. 123^1.

De asemenea, contribuabilii care efectuează sponsorizări şi/sau acte de mecenat, potrivit prevederilor Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Legii bibliotecilor nr. 334/2002, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cei care acordă burse private, potrivit legii, scad sumele aferente din impozitul pe profit datorat la nivelul valorii minime dintre următoarele:

1. valoarea calculată prin aplicarea a 0,5% la cifra de afaceri; pentru situaţiile în care reglementările contabile aplicabile nu definesc indicatorul cifra de afaceri, această limită se determină potrivit normelor;

2. valoarea reprezentând 20% din impozitul pe profit datorat.

  • TVA de 5% pentru locuinţele de maximum 120 de metri pătraţi

Se propune modificarea prevederilor art. 291 alin. (3) lit. c) pct. 3. din Codul fiscal, în sensul aplicării cotei reduse de TVA de 5% pentru livrarea de locuințe cu suprafața utilă de maximum 120 m2 și valoarea de maximum 450.000 lei, fără celelalte condiții suplimentare prevăzute de lege în prezent. Astfel, se propune eliminarea condiției ca terenul pe care este construită locuința să nu depășească 250 m2, precum și a condiției cu privire la achiziționarea unei singure locuințe supuse cotei reduse de TVA.

„Această măsură este prevăzută de Programul de Guvernare. Impactul bugetar este negativ, dar nu poate fi cuantificat”, se arată în document.

  • Impozitarea veniturilor din transferul de monedă virtuală

Se propune menționarea expresă a veniturilor din transferul de monedă virtuală, încadrate și în prezent, în categoria venituri din alte surse, pentru care obligația declarării veniturilor revine persoanei fizice prin Declarația unică.

De asemenea, impozitul pe venit datorat se calculează de către contribuabil, pe baza Declaraţiei unice, prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului brut. Propunerea de menționare expresă în cuprinsul Codului fiscal este solicitată atât de către mediul de afaceri, cât și de către ANAF ca urmare a analizelor efectuate cu privire conformarea contribuabililor la declararea veniturilor obținute din transferul monedelor virtuale.

Propunerea ANAF are ca obiectiv îmbunătățirea conformării fiscale în domeniul taxării veniturilor obținute din transferul monedelor virtuale prin reducerea incertitudinii şi clarificarea acestuia din punct de vedere al taxării, fiind raportată la normele actuale și ținând cont de impactul bugetar estimat:

Îți mulțumim că citești cursdeguvernare.
Abonează-te la newsletter aici.

– pentru perioada 2016-2017, au fost estimate venituri totale de circa 90 milioane euro (405 milioane lei), cvasimajoritatea obţinute de persoane fizice, valoare căreia îi corespunde un impozit pe venit de aproximativ 14,3 milioane euro (64,8 milioane lei).
– în anul 2018 au fost estimate venituri totale de circa 72.000.000 euro (330 milioane lei), valoare căreia îi corespunde un impozit pe venit de aproximativ 33 milioane lei.

 

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pocket

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată.

articole categorie

Citește și:

Consumatorii români aveau, la nivelul anului 2021, o paritate a puterii de cumpărare de 55,5% din media europeană, procent identic cu cel din 2020, cel mai redus de...

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: