5 noiembrie, 2020

Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul a revenit pe creștere în septembrie față de luna anterioară, cu 0,4% în serie brută și cu 1,7% în serie ajustată după sezonalitate.

Creșterea din septembrie vine după scăderile din august față de iulie (-1,2%, respectiv -1,3%), potrivit datelor anunțate joi de Institutul Național de Statistică (INS).

A sporit și ritmul de creștere în septembrie față de aceeași lună din 2019, până la 3,5% de la 2,6% în august / august, în serie ajustată, ca și cel din primele luni ale anului până la 1,4% în perioada 1 ianuarie – 30 septembrie față de aceeași perioadă a anului trecut. Pe primele 8 luni creșterea a fost de 1,1%.


„Statisticile indică ameliorarea comerțului cu amănuntul în septembrie, pe fondul eliminării unor restricții implementate pentru contracararea crizei sanitare și resimțirii mix-ului relaxat (fără precedent) de politici economice”, spune Andrei Rădulescu, directorul de analiză macroeconomică al Băncii Transilvania (BT), într-o notă a băncii.

Totuși, evoluția comerțului cu amănuntul (fără cel cu autovehicule şi motociclete) este „sub ritmul potențial pentru a cincea lună la rând în septembrie, dat fiind că incidența pandemiei a determinat finalul ciclului post-criză și tranziția spre un nou ciclu economic”, potrivit analistul citat.

INS prezintă și date statistice având ca referință anul 2015, a căror evoluție relevă faptul că ritmul de creștere a devenit marginal, cu riscul de a se plafona.


Vânzările de produse nealimentare au crescut în cel mai bun ritm din februarie încoace (11,6% an/an), „susținute de nivelul redus al costurilor reale de finanțare și de politica de venituri”.

Creșterea vânzărilor de la distanță

În septembrie, s-a înregistrat accelerarea vânzărilor prin intermediul caselor de comenzi sau prin internet, cu 44,3% an/an,dată fiind persistența pandemiei. Și pe primele 9 luni creșterea vânzărilor pe acest canal a fost mare, + 41,4%.

Vânzările de produse alimentare/băuturi/tutun au accelerat de la 0,5% an/an în august la 2,8% an/an în septembrie. Pe primele 9 luni, această categorie a înregistrat o crștere de 5,8% față de aceeași perioadă a anului trecut.

Vânzările de carburanți în magazine specializate au scăzut pentru a șaptea lună la rând în septembrie, cu 4,2% an/an, dar a scăzut cu 8,4% pe primele 9 luni.

Volumul vânzărilor din comerțul cu amănuntul, sub potențial

Conform estimărilor econometrice elaborate ale BT, volumul vânzărilor din comerțul cu amănuntul a evoluat sub ritmul potențial pentru a cincea lună consecutiv în septembrie, confirmându-se finalul ciclului economic post-criză și tranziția spre un nou ciclu economic.

Scenariul macroeconomic central al băncii mizează pe majorarea consumului privat (principala componentă a PIB) cu o dinamică medie anuală de 1,4% în perioada 2020-2022, „evoluție susținută de nivelul redus al costurilor reale de finanțare, continuarea procesului de convergență a veniturilor spre media Europeană și intrarea economiei într-un nou ciclu (cu impact pozitiv pentru climatul din piața forței de muncă)”.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Victoria lui Donald Trump nu e doar cea pentru postul

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: