Beijingul dorește ca UE să renunțe la impunerea de taxe vamale majorate pentru mașinile electrice importate din China începând cu data de 4 iulie, scrie oficiosul Partidului Comunist Chinez „Global Times”, după ce ambele părți au convenit să se reîntoarcă la masa tratativelor pentru a ajunge la un posibil compromis, scrie Reuters.
Taxele vamale preliminare ale Uniunii Europene de până la 38,1% pentru vehiculele electrice importate din China vor intra în vigoare de la 4 iulie, în timp ce blocul comunitar investighează ceea ce consideră că sunt subvenții excesive și inechitabile acordate industriei auto chineze.
Comisia Europeană a declarat că va găzdui discuții tehnice cu oficiali chinezi la Bruxelles săptămâna aceasta.
„UE a subliniat că orice rezultat negociat al investigației trebuie să fie eficient în abordarea subvenționării inechitabile”, a spus un purtător de cuvânt al Comisiei.
Cancelarul german Olaf Scholz a declarat la rândul lui că trebuie să existe „inițiative și progrese serioase” și în China.
China amenință cu măsuri similare împotriva UE
China a cerut în repetate rânduri UE să anuleze tarifele penalizatoare, exprimându-și dorința de a negocia. Beijingul nu vrea să fie implicat într-un alt război comercial, care încă se resimte după tarifele impuse de SUA în timpul administrației Trump asupra mărfurilor importate, dar spune că va lua toate măsurile pentru a proteja firmele chineze în cazul în care se vor impune restricții dure la exporturile chineze.
Global Times of China, citând participanți la negocieri, a anunțat că cel mai bun rezultat ar fi ca UE să renunțe la planurile tarifare înainte de 4 iulie.
Analiştii şi grupurile de lobby comerciale europene au subliniat că China va trebui să vină la negocieri dispusă să facă concesii majore.
Alicia Garcia Herrero, senior fellow la Bruegel, un think tank influent din UE, s-a îndoit că restricțiile planificate ar putea fi ridicate înainte de alegerile din Franța din 30 iunie și 7 iulie.
„Comisia nu poate schimba o decizie la care se gândește de luni de zile”, a adăugat ea. „Da, China face presiuni asupra statelor membre, dar ar trebui să obțină vot cu majoritate calificată împotriva deciziei Comisiei”.
Comisia Europeană urmează să ia o decizie finală cu privire la tarife până pe 2 noiembrie, la sfârșitul anchetei privind încălcarea regulilor concurenței loiale.
Ministerul chinez al Comerțului nu a răspuns imediat unei solicitări de comentarii a Reuters.
UE impune condiții dure Chinei
În același timp, decizia UE de a aplica tarife de diferite nivele a sugerat că a avut loc o analiză aprofundată și că acesta nu a fost un efort care vizează întregul sector auto chinez.
De asemenea, Maximilian Butek, director executiv al Camerei de Comerț a Germaniei în China, a afirmat că sunt „șanse nule” ca tarifele preliminare să fie eliminate până la 4 iulie dacă Beijingul nu va elimina toate problemele semnalate de Comisia Europeană.
UE aplică politici comerciale tot mai protecționiste pe fondul temerilor că modelul de dezvoltare al Chinei, axat pe producție aduce atingere industriei europene. Acesta ar putea duce la inundarea pieței europene cu produse ieftine, în timp ce firmele chineze încearcă să intensifice exporturile pe fondul cererii interne scăzute.
China a respins acuzațiile de subvenții neloiale sau că are o problemă de supracapacitate, afirmând că dezvoltarea industriei sale de vehicule electrice a fost rezultatul avantajelor în materie de tehnologie, piață și lanțuri de aprovizionare industriale.
„Când președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a anunțat că va investiga sectorul vehiculelor electrice din China … am avut o presimțire că nu este vorba doar de o problemă economică, ci și de o problemă geopolitică”, a declarat Zhang Yansheng, cercetător în cadrul Centrului chinez pentru schimburi economice internaționale.
În octombrie, Comisia Europeană a demarat o anchetă asupra industriei chineze de vehicule electrice, cu scopul de a investiga dacă vehiculele electrice ieftine fabricate în China beneficiază de subvenții guvernamentale nejustificate. Ancheta este în curs și se estimează că va dura 13 luni.
(Citiți și: ”Ce urmărește de fapt UE cu taxele vamale pe mașinile electrice: atragerea investițiilor chineze”)
***