UE își regândește radical politicile comerciale în relația cu Beijing, având în vedere de fapt, atunci când a anunțat că va impune tarife la importurile de vehicule electrice in China, să forțeze marii producători chinezi să vină în Europa, anunță Politico.
Marea miză a anunțului de săptămâna trecută despre tarife este de a folosi această amenințare pentru a -i determina pe producătorii de autovehicule chineze să formeze joint -ventures și să împărtășească tehnologia cu omologii lor din UE, spun patru diplomați și doi înalți oficiali UE.
Zidurile comerciale primesc o nouă întrebuințare
În ultimii ani, politicile comerciale ale UE s -au concentrat în mod tradițional pe construirea de ”ziduri de protecție”, iar decizia de săptămâna trecută pune de fapt bazele invitării producătorii din China în interiorul acestor ziduri.
Există deja semne că formula este apreciată de producătorii de automobile din UE. Franco-americano-italienii de la Stellantis au format deja o asociere comună cu Lepmotor din China pentru a începe operațiunil comune în Europa din septembrie.
EBR-EV din Spania a făcut echipă cu Chery – a cincea cea mai mare companie auto din China – pentru a dezvolta vehicule electricei în Barcelona.
Producătorii europeni sunt mulțumiți de schimbarea de abordare
Dându -și seama că industria sa are nevoie de investiții și expertiză proaspătă pentru a rămâne competitivă în piața globală, UE își îndreaptă acum ochii spre o soluție negociată cu Beijing. Surse din industria europeană spun că producătorii de autovehicule sunt dornici de astfel de oferte.
„Întreprinderile comune au sens, ca o modalitate de a ne asigura că chinezii nu au doar instalații finale de asamblare în Europa, ci și părți mai substanțiale ale lanțului de aprovizionare. Desigur, poate fi și o modalitate de a cere chinezilor să împărtășească o anumită tehnologie ”, afirmă una dintre sursele Politico.
Ideea este de a utiliza tarifele suplimentare ale UE de până la 38 la sută la EV -uri ca stimulent pentru producătorii auto chinezi să mute producția în Europa.
Un argument: Mărcile lor nu sunt cu nimic inferioare
În timp ce producătorii și-ar putea înființa propriile fabrici în UE pentru a evita tarifele, unirea forțelor cu un producător local ar reduce costurile și le -ar oferi acces mai rapid la piața unică.
„Pe măsură ce China vinde la nivel mondial, restul lumii descoperă că aceste mărci nu sunt cu nimic inferioare. Suntem într-un dezavantaj competitiv, în care pozițiile de pe tabla de șah sunt ocupate de companii chineze, deci nu ar trebui să ne luptăm, ar trebui să colaborăm ”, a spus Bill Russo, un expert auto stabilit în Shanghai.
O realitate: industria auto europeană a rămas în urmă
Timp de zeci de ani, Europa a trăit cu convingerea că superioritatea sa tehnologică îi garantează că va fi mereu cu un pas înaintea Chinei. Realitatea arată însă că firmele din China au prins din urmă firmele europene, apoi au început să le depășească în ceea ce privește vânzările și priceperea tehnologică, de la panouri solare până la drone, iar acum EV.
Potrivit Camerei de Comerț Germană din China, 69 la sută dintre companiile auto germane consideră că concurenții lor chinezi îi conduc deja în inovație sau o vor face în următorii cinci ani.
Hosuk Lee-Makiyama, director al Centrului European pentru Economie Politică Internațională (ECICE), consideră că planul tarifelor și al întreprinderilor comune în Europa este o mișcare ce pare inspirată din gândirea chinezească.
Dacă nu-i poți învinge, fă o alianță cu ei
În fața presiunii masive exercitate de Berlin pentru a evita un război comercial, planul de asociere comună și perspectiva unor victorii pentru Europa câștigă rapid tracțiune la Bruxelles. Mai ales că demersul poate asigura Europei un rol mai mare în lanțul de aprovizionare EV.
Dacă pe zona mașinilor tradiționale companiile europene, în special cele germane, ar fi vedetele spectacolului, pe zona EV asociarea cu China aduce beneficii și companiilor europene.
Desigur, ofertele politice pentru asigurarea investițiilor locale importante nu sunt nimic nou. „Fiecare producător auto asiatic a trebuit să investească în Europa pentru a obține concesii tarifare. Japonezii au construit fabrici în Franța, Polonia și Portugalia. Sud -coreenii au intrat în Europa Centrală. De asemenea, alte firme chineze, precum Huawei, au investit probabil în Franța pentru a obține acces parțial ”, a declarat Lee-Makiyama, de la Centrul European pentru Economie Politică Internațională.
În acest trend, investiții chineze în Europa ar putea urma în curând. Franța, de exemplu, vrea să atragă producători chinezi. „BYD este binevenit în Franța, iar industria auto din China este binevenită în Franța”, a declarat ministrul Economiei, Bruno Le Maire, luna trecută.
(Citește și: ”7000 mld. Dolari: atât costă crearea lanțurilor de aprovizionare pentru bateriile mașinilor electrice, independente de China”)
***