Industria auto trece printr-o transformare majoră de la mașinile cu motoare cu combustie internă la vehiculele electrice, cu implicații majore asupra lanțurile de aprovizionare a industriei auto din Occident.
Companiile auto din Europa se confruntă cu o amenințare dublă din perspectiva scăderii vânzărilor propriilor mașini în China, unde producătorii locali de vehicule electrice au câștigat tot mai mult din piață, și pe de altă parte din creșterea vânzărilor de vehicule electrice importate din China, provenite de la producători locali sau occidentali.
Directorul direcției de cercetare a pieței auto de la Morgan Stanley, Katy Huberty, a scris într-o notă adresată clienților, că analiză efectuată de banca de investiții estimează că „refacerea” completă a lanțului de aprovizionare pentru bateriile vehiculelor electrice va necesita investiții de 7 trilioane de dolari până în 2040.
„Echipa noastră de cercetare a efectuat o analiză exhaustivă în care a revizuit implicațiile investițiilor necesare lanțurilor de aprovizionare a bateriilor VE, pe care au inițiat-o prima dată în noiembrie 2021.
Principala modificare cheie a noului studiu a fost studierea lanțului de aprovizionare pentru baterii prin prisma unei lumi multipolare. Concluzia studiului este că dacă Occidentul dorește să-și atingă obiectivele de decarbonizare, ținând cont și de criteriile de securitate naționale, trebuie să creeze un lanț de aprovizionare pentru baterii complet nou, cu o chimie evoluată a bateriilor având potențialul de dezvolta tehnologiile disponibile pentru a-și atinge obiectivele climatice” se arată în notă.
(Citiți și: ”China depășește Germania și devine unul din marii exportatori mondiali de autovehicule electrice”)
Conform analizei U.S. Geological Survey, aproximativ 44 de milioane de tone de REO (oxizi de metale rare) se găsesc în zăcăminte localizate în China, ceea ce o situează pe primul loc în lume.
Al doilea cel mai mare zăcământ se află în Vietnam, dar conform estimărilor geologilor, este doar jumătate comparativ cu cel al Chinei, de 22 de milioane de tone REO. De asemenea, se crede că peste 20 de milioane de tone se găsesc în subsolul Rusiei și Braziliei.
Deși nu va deveni o mare producătoare de metale rare, Suedia a anunțat recent descoperirea a ceea ce ar putea fi cel mai zăcământ cunoscut în Europa, estimat la un milion de tone REO.
În prezent, în Europa nu există exploatări pentru aceste minerale, 98% din necesarul de metale rare utilizate de industrie fiind importate din China, scrie Statista.com
Banca estimează că vor fi necesare investiții totale de 7 trilioane de dolari în crearea lanțului de aprovizionare a bateriilor pentru vehiculele electrice până în 2040. Pentru aceasta trebuie adoptate o serie de reglementări și politici specifice industriei de profil pentru a facilita crearea lanțului de aprovizionare pentru producția bateriilor în Occident. Iar realizarea acestei rețele necesită mai mult de un deceniu: standardizarea și crearea capacităților de producție, condițiile geopolitice, protecția mediului și calculele economice.
Consolidarea lanțului de aprovizionare pentru baterii din Asia pânâ în Occident va necesita un efort masiv investițional din partea guvernelor și a companiilor. Acestea trebuie să investească mii de miliarde de dolari pentru a prelua din cota de piață a Chinei, care în prezent controlează 90% din lanțul global de aprovizionare pentru bateriile vehiculelor electrice.
(Citiți și: ”Două gigafactories de baterii pentru auto electrice – construite de Northvolt și ProLogium în UE”)
„Nu ne putem baza doar pe forțele pieței pentru a ne îndrepta către un viitor electrificat, solid. Politica privind mediul trebuie să fie coordonată cu politica privind lanțul de aprovizionare și logistică, iar nevoia mai acută este mai degrabă pe partea de ofertă decât pe cea de cerere, în opinia noastră”, scriu analiștii de la Morgan Stanley.
Deși Actul de reducere a inflației din SUA a stimulat crearea lanțurilor critice de aprovizionare cu vehicule electrice, lumea occidentală se confruntă cu necesitatea de a schimba lanțul de aprovizionare a bateriilor electrice pentru a se reduce dependența de China.
Europa pierde războiul vehiculelor electrice cu China
Decizia Uniunii Europene de a nu se mai comercializa autoturisme cu motoare termice după 2035, îi pune pe producătorii europeni de autovehicule într-o situație defavorabilă în relația cu China.
Conform datelor Eurostat, China deține aproximativ 50% din piața Uniunii Europene de vehicule electrice. La nivelul anului 2022 piața europeană de autovehicule a fost de 9 milioane de unități, din care 12% au fost vehicule electrice sau un milion de bucăți. Aceasta înseamnă că din cele un milion de vehicule electrice, 500.000 au fost importate din China. Din acestea, jumătate au fost Tesla fabricate în fabrica din China, iar restul, în majoritate, mărci chinezești.
Acest lucru a dus la o schimbare seismică a comerțului cu autoturisme dintre Europa și China. China a fost și încă mai este o piață importantă pentru producătorii europeni de mașini. Companiile europene au înființat de ani de zile firme mixte în China unde produc mașini de clasă mică sau medie, majoritatea exporturilor constând în modelele de lux. Însă, în ultimii doi ani, mai ales în ulimul an, balanța a început să se încline în favoarea Chinei. Deși producătorii europeni dețin încă un excedent în relația cu China, acesta s-a redus la 2 miliarde de dolari. Iar toată această schimbare se datorează importului de vehicule electrice din China, se arată într-o analiză realizată de think-tank-ul Merics.
Un studiu realizat de o divizie a companiei de asigurări Alianz, scoate în evidență provocările cu care se confruntă companiile auto europene în fața importurilor de vehicule electrice din China.
Importurile de vehicule electrice produse în China reprezintă cel mai mare risc pentru constructorii auto europeni, care s-ar putea traduce prin pierderi de aproximativ 7 miliarde de euro pe an până în 2030, dacă factorii de decizie nu vor lua măsuri să-I protejeze, se arată în raportul Alianz Trade.
Guvernele trebuie să stabilească tarife vamale pentru importurile din China, să sprijine cercetarea și dezvoltarea de noi tehnologii și materiale pentru fabricarea bateriilor și, de asemenea, să permită producătorilor de automobile chinezi să producă în Europa, potrivit raportului publicat de asigurătorul german Allianz.
Și CEO-ul Peugeot, Linda Jackson, a declarat că producătorii chinezi de vehicule electrice reprezintă o amenințare tot mai mare, deoarece oferă mașini mai bune decât în trecut, la prețuri accesibile.
„Pentru mine, cel mai mare pericol [pentru piața vehiculelor electrice] sunt firmele chineze, deoarece vin cu prețuri destul de competitive și cu vehicule foarte bune”, a declarat șefa Peugeot la conferința organizată de Financial Times – „Viitorul automobilului”.
„Deci, ceea ce trebuie să facem este să ne asigurăm că deținem tehnologiile și nu încercăm neapărat să obținem cea mai ieftină mașină, ci să obținem cel mai bun raport calitate-preț”, a spus Jackson. Ea a spus că recentele reduceri de prețuri de către Tesla adaugă presiunea cu care se confruntă industria auto și scade valoarea reziduală a mașinilor.
***