Dacă dispuneți de un capital și doriți să începeți un business, însă nu aveți nicio idee de afacere, v-ar fi de ajutor să știți ce este o franciză.
1. Pe scurt, o franciză presupune vânzarea anumitor produse sub umbrela unui brand. Pentru a primi dreptul de a comercializa produsele respective sub numele brandului trebuie să respectați o serie de reguli privind calitatea acestora, să respectați identitatea brandului și să plătiți companiei care deține brandul o taxă.
2. Putem afla mai în detaliu ce este o franciză din Ordonanța nr. 52 din 28 august 1997 privind regimul juridic al francizei.
Potrivit legii, franciza reprezintă un sistem de comercializare a produselor și/sau al serviciilor și/sau al tehnologiilor, bazat pe o colaborare continuă între persoanele fizice sau juridice independente din punct de vedere juridic și financiar.
3. Prin acest sistem de comercializare o persoană, denumită francizor, acordă altei persoane, denumită francizat, dreptul de a exploata o afacere, în conformitate cu conceptul francizorului. Acest drept autorizează și obligă pe francizat, în schimbul unei contribuții financiare directe sau indirecte, să utilizeze mărcile de produse și/sau de servicii, alte drepturi de proprietate intelectuală sau industrială protejate, know-how-ul, drepturile de autor, precum și însemne ale comercianților.
4. De asemenea, francizatul va beneficia de un aport continuu de asistentă comercială și/sau tehnică din partea francizorului, în cadrul și pe durata contractului de franciză încheiat între părți în acest scop.
Ce este o franciză și cine este francizorul
5. Francizorul este un profesionist care:
a) este titularul drepturilor asupra unei mărci înregistrate sau al oricărui alt drept de proprietate intelectuală sau industrială; drepturile trebuie să fie exercitate pe o durată cel puțin egală cu durata contractului de franciză;
b) conferă dreptul de a exploata ori de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu;
c) asigură francizatului o pregătire inițială pentru exploatarea mărcii înregistrate;
d) utilizează personal și mijloace financiare pentru promovarea mărcii sale, cercetării și inovației, asigurând dezvoltarea și viabilitatea produsului;
e) demonstrează aplicarea concretă a cunoștințelor pe care le deține, în cadrul unei unități-pilot; obiectivele principale ale unității-pilot sunt testarea și definitivarea formulei de afaceri.
Unitatea-pilot este echivalentul unui prototip, având scopul de a asigura cea mai facilă cale de aplicare în practică a rețetei de succes a francizorului, de a testa sistemul de franciză și infrastructura acestuia.
Ce este o franciză și cine este francizatul
6. Francizatul este un profesionist, persoană fizică sau juridică, selecționat de francizor, care aderă la principiul omogenității rețelei de franciză, așa cum este ea definită de către francizori.
Francizatul trebuie să îndeplinească următoarele cerințe:
a) să dezvolte rețeaua de franciză și să mențină identitatea sa comună, precum și reputația acesteia;
b) să furnizeze francizorului orice informație de natură a facilita cunoașterea și analiza performanțelor și a situației reale financiare, pentru a asigura o gestiune eficientă în legătură cu franciza;
c) să nu divulge la terțe persoane know-how-ul furnizat de către francizor, atât pe toată durata contractului de franciză, cât și ulterior.
Ce este rețeaua de franciză
7. Rețeaua de franciză cuprinde un ansamblu de raporturi contractuale între un francizor și mai mulți francizați, în scopul promovării unei tehnologii, unui produs sau serviciu, precum și pentru dezvoltarea producției și distribuției unui produs sau serviciu.
Francizatul este susținut de către francizor, prin aportul continuu de asistență comercială și/sau tehnică, în cadrul și pe durata contractului de franciză încheiat între părți.
Prin organizare și dezvoltare, rețeaua de franciză trebuie să contribuie la ameliorarea producției și/sau distribuției de produse și/sau de servicii.
Rețeaua de franciză trebuie exploatată astfel încât să permită păstrarea identității și renumelui rețelei pentru care francizorul este garant.
Ce este o franciză și în ce constă contractul de franciză
8. Înainte de a semna contractul de franciză, francizorul are obligația de a-i furniza potențialului francizat un document de dezvăluire de informații, care trebuie să conțină date specifice referitoare la:
a) istoricul și experiența francizorului;
b) amănunte privind identitatea managementului francizei;
c) istoricul de litigii al francizorului și al conducerii acestuia;
d) suma inițială pe care trebuie să o investească francizatul;
e) obligațiile reciproce ale părților;
f) copii ale rezultatului financiar al francizorului din ultimul an;
g) deținerea informațiilor cu privire la unitatea-pilot.
9. Contractul de franciză trebuie să reflecte interesele membrilor rețelei de franciză, protejând drepturile de proprietate industrială sau intelectuală ale francizorului, prin menținerea identității comune și a reputației rețelei de franciză.
De asemenea, contractul de franciză trebuie să definească, fără ambiguitate, obligațiile și responsabilitățile fiecărei părți, precum și orice alte clauze ale colaborării.
Ce este o franciză – contractul de franciză trebuie să cuprindă următoarele clauze:
– obiectul contractului;
– drepturile și obligațiile părților;
– condițiile financiare;
– durata contractului;
– condițiile de modificare, prelungire și reziliere.
Plata redevenței către francizor
Prin contractul de franciză, francizorul controlează respectarea tuturor elementelor constitutive ale imaginii mărcii. Marca francizorului, simbol al identității și al renumelui rețelei de franciză, constituie garanția calității produsului/serviciului/tehnologiei furnizate consumatorului. Aceasta garanție este asigurată prin transmiterea și prin controlul respectării know-how-ului, furnizarea unei game omogene de produse și/sau servicii și/sau tehnologii.
Francizorul se asigură că francizatul, printr-o publicitate adecvată, face cunoscut ca este o persoană independentă din punct de vedere financiar în raport cu francizorul sau cu alte persoane.
10. Dreptul care se transferă obligă francizatul la plata unei redevențe și îl autorizează să utilizeze marca produselor și/sau serviciilor și/sau tehnologiilor și know-how-ul, precum și orice alte drepturi de proprietate intelectuală sau industrială, după caz.
Ce este o franciză – exemple de francize din România
Multe dintre marile branduri internaționale sunt prezente în România prin francize. Iată câteva exemple:
- Mcdonald’s (restaurante fast food)
- KFC (restaurante fast food)
- Starbucks (cafenele)
- Burger King (restaurante fast food)
- Pizza Hut (pizzerii)
- Hilton (hoteluri)
- Carrefour Express (supermarket-uri)
- Real Estate Maximum (agenții imobiliare)
- Cartridge World (cartușe de imprimantă)
- WSI Internet (soluții de internet pentru IMM-uri)
- Profi (supermarketuri)
- New York Pizza (pizzerii)
Pe de altă parte, există și branduri românești care s-au extins prin intermediul francizelor, ca de exemplu:
- 5 to Go (cafenele)
- ChopStix (restaurante cu specific asiatic)
- La Doi Pași (supermarket-uri)
- Condimental de Calif (restaurante)
- Imprinto (personalizări de obiecte)
- Christian Tour (agenții de turism)
- The Coffee Shop (cafenele)
- Uncle John (restaurante fast food)
Foto: Pexels / StockSnap / pixabay.com
Vă recomandăm și:
Cum îți pui panouri fotovoltaice. Primești 4.000 de euro de la stat
Cum îți pui și cât costă pompa de căldură sol apă. Ghid în 8 pași