România discută intens zilele acestea despre reformarea administrației, iar subiectul nu se mai limitează, ca în anii trecuți, la depolitizare, ci se centrează pe profesionalizare funcției publice.
Nu este însă prima dată când tema figurează ca prioritate. S-a mai întâmplat și la începutul anilor 2000, când România se pregătea de aderarea la UE. Atunci, pentru a moderniza structura administrației, au fost concepute două programe pentru pregătirea de manageri publici, un fel de vectori ai schimbării – tineri instruiți pe model european care să fie plasați în sistem, să aplice instrumentele și modelele europene și să propage apoi modernizarea în toate structurile.
Nu au fost folosiți la pontențialul pentru care au fost pregătiți: administrația publică românească are oroare de supercalificați.
***
cursdeguvernare.ro explică ce s-a întâmplat cu acești 579 de absolvenți de la care ar fi putut/ar putea porni o modernizare a administrației.
Cum au fost pregătiți managerii publici
Cele două programe de formare – ”Young Professional Scheme” (Proiectul/Schema Tinerilor Profesioniști) şi Bursa Specială ”Guvernul României” – au demarat în 2003, iar prima promoție de manageri publici YPS a absolvit în 2005.
Programele s-au derulat cu fonduri internaționale, în valoare totală de 15 milioane, banii provenind din proiecte europene PHARE și dintr-o colaborare pe Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare (PNUD).
Ideea centrală a acestor programe cu perioade în instituții europene era de a ”rupe” acești tineri de stilul de lucru și formare din unitățile unde lucrau, pentru a reveni în structură (nu unde fuseseră angajați înainte) având statut de manager public și dotați cu competențe pe care niciun sistem de educație din România nu-l putea oferi.
Cei 597 de tineri sub 35 de ani au urmat cursuri universitare, de masterat sau doctorat la universităţi occidentale (din Marea Britanie, Franța, Spania, Italia, Ungaria, Olanda), cu condiția ca ulterior absolvirii studiilor să își construiască o carieră în administraţia publică din România, unde erau obligați să rămână cel puțin cinci ani.
Proiectele au avut și o componentă de formare practică prin stagii în instituții publice din țări europene (Marea Britanie, Franța, Belgia, Irlanda).
Cum și pentru ce s-au pregătit managerii publici
Programele destinate formării de manageri publici au fost gândite pentru creșterea capacităţii manageriale în sistemul administrației publice, prin antrenarea acestor tineri care să contribuie la reforma sistemului public.
Atribuții
- proiectarea şi implementarea de la nivelurile strategice la cele operaţionale a procedurilor şi activităţilor pentru accelerarea reformei administraţiei publice centrale şi locale
- coordonarea de programe, proiecte şi activităţi pentru dezvoltarea capacității administrative
- modernizarea administrației pentru a crește calitatea serviciilor publice furnizate cetăţeanului.
Ce s-a întâmplat cu cei 579 de vectori ai reformării
În primul trimestru al anului 2015, în administrația publică mai lucrau doar 293 manageri publici, potrivit Agenției Naționale a Funcționarilor Publici (ANFP), din cei 597 de absolvenți:
Din cei 293 care încă mai funcționează, marea majoritate lucrează în administrația centrală – ministere, agenții etc.
În administrația locală (Consilii Județene, în general) se regăsesc în procent foarte mic, potrivit ANFP și, de obicei, sunt responsabili pentru elaborarea strategiei instituţiei în cadrul căreia îşi desfăşoară activitatea.
Florin Demian, manager public la Unitatea de Politici Publice din cadrul Ministerului Dezvoltării și Administrației Publice, spune că au existat manageri publici și în câteva comune.
Instituțiile sunt reticente în angajarea tinerilor supercalificați
După intrarea în UE, tot entuziasmul legat de acești profesionești, s-a diluat. Din ultimele cicluri s-a reușit greu plasarea managerilor publici, iar 50 dintre ei, adică aproape 10%.
De menționat că imposibilitatea de a-i plasa nu numai că lipsește instituții publice de oameni supercalificați, dar și împovărează bugetul ANFP, fiindcă reglementările prevăd obligația plății burselor până la plasare (și deci pe un termen nedefinit).
Agenția consideră că acest aspect putea fi rezolvat printr-o modificare a legii, care să permită întoarcerea bursanților YPS în instituțiile unde au lucrat înainte de urma aceste specializări. Tinerii deveniți manageri publici ar fi fost acceptați mai ușor în aceste unități, unde li se cunoșteau deja calitățile.
De ce nu sunt doriți acești specialiști calificați la nivel european
O analiză de anul acesta a Agenției a identificat principalele motive care îngreunează încă plasarea managerilor publici:
- Nevoile comunicate de autorității și instituții tind către zero, susține ANFP. Nu se cunosc exact motivele – dacă este vorba despre necunoașterea atribuțiilor acestor funcționari, nu au încredere în ei sau nu doresc „intruși” .
- Salariul unui manager public depășește de cele mai multe ori salariul funcționarilor publici de conducere sau al demnitarilor, astfel încât instituțiile mici fie nu vor să-și încarce bugetul, fie personalul de acolo nu poate accepta o astfel de ierarhizare.
- Instituțiile sunt nemulțumite că nu sunt ele cele care fac, direct, recrutarea. Plasarea se face de către Agenție, iar planul de repartizare a managerilor publici se aprobă de Guvern. Conducerea instituțiilor dorește să cunoască persoanele, să le testeze măcar printr-un interviu, a constatat Agenția.
- În plus, există cazuri când au fost angajați mangeri publici, iar ulterior postul a fost desființat de către instituție. Agenția poate împiedica acest lucru.
- ANFP a studiat situația din administrație, a identificat nevoi și posibilități de angajare, dar nu a putut forța pe nimeni să preia un manager public, ci doar sugera transformarea acestora în funcții publice specifice de manager public. Chiar și aceste cazuri, a constatat Agenția, instituțiile sunt reticente.
Cum sunt folosiți managerii publici angajați
Indiferent dacă au fost încadrați la nivel central sau local, managerii publici au primit atribuţii specifice precum:
- coordonarea, evaluarea şi monitorizarea proiectelor cu finanţare externă
- elaborarea procedurilor din cadrul autorităţii sau instituţiei publice
- elaborarea strategiilor instituţiilor
- elaborarea politicilor publice
- contribuţia la elaborarea sau modificarea unor acte normative
- coordonarea procesului de implementare a managementului calităţii
Pentru a înțelege concret beneficiile folosirii unui manager public, prezentăm un caz de bune practici identificat de ANFP.
Este vorba despre managerul de la Direcţia Generală AM POS Mediu, Direcţia Programare şi Evaluare, care a coordonat procesul de reorganizare administrativă şi funcţională a acestei Autorități și, în 2013, a finalizat o reorganizare ce a făcut posibilă evitarea unor sancţiuni din partea Comisiei Europene.
Acesta a revizuit sistemul de monitorizare a proiectelor aflate în implementare, luând în considerare nemulţumirile DG Regio și după ce a făcut o analiză a sistemului existent.
Florin Demian, membru în Biroul Executiv al Sindicatului Național Managerilor Publici a explicat pentru cursdeguvernare.ro și un alt mare avantaj al folosirii acestor funcționari: realizarea de strategii eficiente și aplicabile, indiferent că este vorba de politici publice ale instituțiilor centrale sau de unității administrativ-teritoriale.
Spre deosebire de unele strategii-cupolă, largi, managerii publici sunt pregătiți pentru elaborarea de astfel de documente cu aplicabilitate, care conțin nu doar indicatori de performanță și de rezultate, ci țin cont și de disponibilitățile financiare, precizând clar și sursele de finanțare desfășurate, la modul ideal, pe mai mulți ani.
Agenția cere reluarea programelor
Programele s-au încheiat în 2008, când a absolvit ultima promoție.
După ce în spațiul public a fost invocată din nou nevoia profesionalizării funcționarilor publici, ANFP profită de moment și propune guvernului reluarea acestor programe, eventual cu modificări ale reglementărilor, astfel încât plasarea managerilor publici să fie mai eficientă, iar aceștia să ajungă mai mult în teritoriu, acolo unde sistemele au chiar mai multă nevoie de specialiști.
4 răspunsuri
mă bucur că se mai interesează cineva de „noi” 🙂 povestea mea de beneficiar BSGR (dupa ce fusesem trainer YPS) este la http://www.codruvrabie.eu/2011/08/o-sansa-reala-o-pierdere-fatala-ro-f.html
Sunt coleg cu una dintre aceste bursiere, intr-o institutie locala. Fiind si apropiati am ajuns sa cunosc povestea ei si sa aflu ca de multe ori posturile pe care a lucrat au fost desfiintate politic, uneori chiar de apostolii de azi ai acestei schimbari administrative sau interpusii lor. Din ce am inteles aceste situatii nu au fost nicicum izolate. Plus ca vad atitudinea multora (cea mai mare parte) din colegii mei la adresa ei.
Apoi, multi dintre cei nemultumiti si-au cautat altceva in privat si/sau in afara tarii. Ar fi de util pentru intelegerea problemei sa fie cautati acesti oameni si sa fie intrebati daca vor sa se intoarca in sectorul public. Care ar fi procentul celor care ar accepta?
Ce vreau sa spun este ca majoritatea acestor tineri s-au fript intr-un fel sau altul cu sistemul. Poate ca unii dintre cei aflati inca in sistem si-ar dori o alta incercare de reforma, dar asta mai ales din lipsa altor alternative personale. Cine are ocazia sa gaseasca o alternativa in afara sistemului de stat va merge pe acel drum, fara a se intoarce.
De fapt chiar si ministrii Guvernului Ciolos (ca si domnul Ciolos personal) si-au conservat alternativele din privat si/sau din strainatate si se afla in diverse aranjamente de suspendare valabile pe timpul (limitat) in care sunt demnitari. Asta spune multe despre opinia lor sincera in ceea ce priveste succesul demersului lor si a optiunilor reale pe care o persoana calificata la poate afla in sistemul public actual si viitor.
Este simplu sa testati aceasta teorie. Cred ca toti aveti un cunoscut ce a reusit in domeniul lui in strainatate sau in privat. Incercati sa il sunati si sa il intrebati daca ar fi dispus sa crediteze prin exemplul personal acest proces de reforma. Cred ca putini spre nimeni nu s-ar „baga”, ceea ce spune multe despre sansele reale ale trecutelor, actualei si viitoarelor incercari de reforma in administratie.
Altfel, mult succes!
Managerii publici sunt inutili, fara prea multa experienta de multe ori, cu pretentii de mari cunoscatori. Ei produc o acuta stare de inechitate in sistemul public, unde de multe ori desfasoara activitati pe care le poate desfasura oricare functionar public cu ceva vechime, prin faptul ca sunt platiti excesiv de mult in raport cu activitatile pe care le desfasoara.
Daca cineva este platit foarte mult pentru activitati absolut normale, ce pot fi desfasurate de orice functionar public, acestia induc un sentiment de inechitate profund care dauneaza grav activitatilor din sistemul public.Instruirea lor in strainatate este o spoiala din care nu au inteles prea mult niciunul dar le ofera o platforma de a se pretinde mari cunoscatori ceea ce este un mare fals si o eroare.Reluarea programului reprezinta o mare eroare deoarece este evitat sistemul normal de promovare a specialistilor, prin verificarea in timp a capacitatilor si acumularea de experienta.
Perceptia personala este INTOTDEAUNA subiectiva. Asa ca civilizat ar fi sa incepi astfel de postari cu „cred” , „parerea mea” etc. si sa nu mai emiti judecati de valoare. Iar sentimentul de inechitate iti provine din faptul ca ori nu ai indeplinit conditiile ptr. participare si aici trebuie contestata legea, nu managerii, ori nu ai fost in stare sa candidezi si in mod sigur nu ai fost selectat.
Scoala este deschisa pentru toti. Daca nu poti, nu da cu piatra in cei mai perseverenti/curajosi/ ambitiosi/sau chiar mai buni decat tine. Iar principiul pe care il imbratisezi, „sa moara si capra/salariu vecinului” este josnic. Vina ca managerii nu sunt utilizati corespunzator, iar functionarii nu sunt platiti suficient, apartine celor care isi permit, in functii de conducere, sa emita ca si tine judecati de valoare si sa nu respecte legea si drepturile castigate !