joi

28 martie, 2024

10 mai, 2017

Parlamentul a votat marți, cu o majoritate covârșitoare, redefinirea familiei în Constituție.

Modificările nu se referă, însă, doar la precizarea explicită referitoare la cuplul bărbat-femeie care să stea la baza căsătoriei. Ci ele ignoră și situațiile și starea de fapt în care se găsesc atât părinții cât și copii aflați, cu toții sau parțial, în afara căsătoriei legalizate.

Câtă legătură cu realitatea demografică are însă familia tradițională într-o țară în care aproape o treime din copii se nasc în afara căsătoriei – uniuni consensuale, familii monoparentale (în special mame singure)?


Iată noua definiție propusă de Parlament :

„Familia se întemeiază pe căsătoria liber consimţită între un bărbat şi o femeie, pe egalitatea acestora şi pe dreptul şi îndatorirea părinţilor de a asigura creşterea, educaţia şi instruirea copiilor”

Și iată situația de fapt :

Înainte de 1990, divorțurile și mai ales nașterile în afara căsătoriei erau excepții:

  • doar 3 – 4% din copii se nășteau în afara căsătoriei
  • 75% din copii erau născuți în cadrul primei căsătorii

Acest comportament s-a schimbat imediat după Revoluție și ambele au ajuns fenomen larg. Nici divorțul, și nici copilul născut în afara căsătoriei nu mai sunt stigmatizate, ci au devenit fenomene largi.


Celibatul definitiv, coabitarea și statutul de mamă singură sunt din ce în ce mai răspândite și datele statistice confirmă renunțarea accelerată la convențiile sociale anterioare anului 1990.

Astfel încât, în 2013 s-a înregistrat numărul record de peste 70.000 de copii născuți în afara căsătoriei (potrivit metodologiei statisticii inetrnaționale, aceștia sunt copii născuți de mame care nu sunt căsătorite), confrom datelor INS:

2013 a fost, de altfel, și anul cu cel mai mare raport între cele două categorii de copii.

Dacă în 1989 rata copiilor născuți în afara căsătoriei era de aproximativ 3%, în 1992 urcase deja la circa 15%, în 2010 la 27,69%, iar în 2013 s-a înregistrat recordul de aproape 33% copii născuți în afara căsătoriei:

Nu există studii detaliate pentru a ști exact ponderea nașterile de acest gen asumate, dar trebuie menționat că avem un fenomen larg și îngrijorător de mame minore.

De asemenea, trebuie precizat că în rural se înregistrează un procent mai mare de nașteri în afara căsătoriei (în 2010 era de aproximativ 33% din totalul nașterilor din rural), ceea ce contrazice percepția potrivit căreia la sat s-au conservat mai bine valorile tradiționale.

Procentul național este sub media europeană, care se situa în 2012 la peste 40% (conform Eurostat), cu precizarea că aceste comportamente demografice s-au schimbat cu câteva decenii înaintea României:

Revenind la România, mai trebuie menționat că în totalul alocațiilor pentru susținerea familiei, dintre cele 277.624 de familii beneficiare în 2015, doar 20,3% erau familii monoparentale.

Starea civilă a populației, radiografia de la recensământul din 2011

Starea civilă legală (a persoanelor de 15 ani și peste)

Din total, 9,687 persoane erau căsătorite, iar 9,580 aveau alt statut de stare civilă:    

  • Necasatorit/a –  7,677 milioane
  • Casatorit/a – 9,687 milioane
  • Vaduv/a – 1,902 milioane
  • Divortat/a  – 845.882
  • Informatie nedisponibila – 9.690         

  Starea civilă de fapt:

Persoane care traiesc in uniune consensuala – 828.122, dintre care există aproximativ 10.000 de persoane care sunt și căsătorite în acte.

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

13 răspunsuri

  1. Sincer , nu înțeleg ce are căciula cu prefectura …Adică definiția familiei cu situația demografică. Pentru situațiile care nu se încadrează acestei definiții, exista definiții care descriu exact situația respectivă și fiecare situație cu responsabilitățile și îndatoririle aferente. Nu poți să spui că bicicleta este autoturism numai pentru că amândouă circula pe aceleași drumuri publice….

  2. Gabriel
    Păi are legătură. Când tu politician te agiți, la presiunea unor asociații religioase și conservatoare să re-definești familia (perfectă/”normală”), folosind niste standarde ideale, preluate din învățămintele Bisericii iar realitatea din teren nu are absolut nici o legătură cu asta… Pe scurt, ne dăm mai ”catolici decât Papa” când de fapt nu suntem deloc, iar problemele sunt în altă parte…

    1. Problema e chiar aici, definitia familiei trebuie clarificata pt a nu ne trezi cu anormalul pe post de normal.Majoritatea covarsitoare a romanilor, „din teren”, sustin normalitatea, firescul. Toata evolutia societatii omenesti s-a bazat pe aceasta uniune dintre un barbat si o femeie, oricate imperfectiuni ar avea.Daca ai ceva de reprosat in acest sens, incepe cu parintii tai, cu familia care te-a generat.

    2. Radu, iti inteleg repulsia fata de agenda bisericii sau chiar fata de insitutia denaturata a bisericii. DAR, trebuie sa privim acest fapt neutru, iar daca din acest punct de vedere (al articolului), familia a insemnat ceva anume, acest fapt trebuie consolidat. Dinamismul si diversitatea relatiilor din ziua de azi trebuie inregistrate, reglementate sub alte definitii pentru a intregi spectrul existent – nu prin (abstract vorbind) adaugarea de exceptii la o regula .

  3. In ce fel au fost stigmatizate pana acum, in ultimii 27 de ani, cazurile de copii crescuti in afara casatoriei, de un singur parinte, prin folosirea in Constitutie a sintagmei „intre soti” si prin ce se restrang drepturile acestei categorii de persoane o data cu redefinirea sintagmei „intre soti” cu „intre un barbat si o femeie” ?

    Este doar propaganda.

    Discutia e promovata tocmai pentru forta o portita ca, daca cuplurile LGBT nu pot adopta copii cu noua difinitie, sa poata macar adopta un singur parinte LGBT.

    1. Stiti cumva daca familia monoparentala este considerata familie in legislatia actuala? Credeti ca un parinte singur cu un copil sunt sau nu o familie din punct de vedere legal? Daca nu, ce consecinte credeti ca are acest fapt? Nu totul este propaganda. Adoptarea copiilor are propriile legi si reguli, nu mai amestecati situatia reala curenta si problemele deja generate de proasta legislatie cu ceea ce se poate simplu impiedica altfel, daca este nevoie.

  4. candva si canibalismul era o traditie, sclavagismul mai pe ici pe colo. avortul a devenit traditie dupa ww2. traditia nua ar trebui sa fie un argument, dar din diverse motive e.
    acu drepturile LBGT au devenit mainstream, deja o noua traditie in spatiul nordatlantic, in grecia de pe vremea spartanilor. o problema mai mare mi se par avorturile, singura specie la care o mama isi elimina progenitura

  5. Cat de traditionala este familia ? Pentru ca (asa cum arata studiul) aceasta forma (familia) nu mai este asa populara in a avea copii si a-i creste, trebuie retinut/conservat termenul ca atare (asa cum se face cu traditiile), si nu „sprijinit” procentul prin adaugarea de cateva „familiii” homosexuale. Asa cum, pentru celelalte categorii(asa cum ati mentionat dvs.) exista un statut legal care NU se numeste „familie”; lgbt pot sa aiba comuniunile lor, sub un nou nume diferit de „familie”. Personal, nu as dori ca ei sa poata adopta. Este un stil de viata (cuplurile lgbt) care imprima unui copil o intelegere a relatiilor intime bazate pe o limitare printr-un exemplu atipic (vezi procentajul scazut la nivel national – la noi sau in alte parti). Un copil crescut intr-un astfel de mediu ar suferi emotional si ireversibil (puteti gasi astfel de exemple).

    1. Daca tatal a ales sa paraseasca familia (poate chiar mai multe familii, cum se mai intampla si pe la case mai mari), de ce mama si copilul ramasi impreuna nu ar mai fi o familie? Cat despre celalalt subiect, veti gasi numeroase exemple de copii ajunsi adulti de mare succes crescuti in familii LGBT (si care copii sunt heterosexuali). E adevarat ca, daca as fi parte din comunitatea LGBT si as putea adopta un copil acum, nu l-as creste in Romania, ca sa il cresc frumos si sa mi-l traumatizeze toti incuiatii. Acum niste ani se intampla asa cu copiii din familii divortate. Si nu, nu cred ca acei copii crescuti in orfelinate sunt mai echilibrati emotional decat cei crescuti intr-o familie iubitoare, indiferent de cati membri are ea si de ce fel. Cu siguranta si in orfelinate vom gasi exceptii; dar pe acest subiect chiar s-au realizat numeroase studii care arata ca exemplele pozitive sunt doar asta: exceptii. Constitutia, pe de alta parte, este o lege. Deci ce se stipuleaza in ea sunt principii legale, nu morale. Daca suntem liberi, nu ne impiedica nimeni sa fim morali, religiosi, buni, respectuosi, heterosexuali etc. Iar realitatile naturale nu se vor schimba pentru ca asa e scris intr-o lege.

  6. Comentariul este interesant, dar datele sunt gresite. In 2013 NU s-au nascut 70645 copii in afara casatoriei, ci 59304, mai putini decat in 2012 si 2014. Seria de date, pe care o gasim pe site-ul Eurostat (http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=demo_fagec&lang=en) este urmatoarea:

    Total In afara casatoriei
    2006 219,483 63,594
    2007 214,728 57,263
    2008 221,900 60,891
    2009 222,388 62,208
    2010 212,199 58,756
    2011 196,242 58,919
    2012 201,104 62,432
    2013 188,599 59,304
    2014 193,103 60,290
    2015 197,491 61,259

  7. Bună ziua,

    domnule Kivu

    am lucrat cu două seturi de date

    pt România am luat de la INS, datele reactificate, nu de la Eurostat

    Diferențele sunt f mari, cum ați obs și dvs, dar sunt corecte cum am dat eu

    2013 are total născuți vii:
    la Eurostat – 188,599 exact cum spuneți

    însă, datele rectificate, la INS arată – 214.932 născuți vii

    (http://statistici.insse.ro/shop/index.jsp?page=tempo3&lang=ro&ind=POP201D#)

    la fel și la cei născuți în afara căsătoriei

    știu că diferențele sunt mari, dar astea sunt cele mai recente de la INS

    avem o schimbare de metodologie în 2012, poate de aici, nu știu exact

  8. Eu bine daca femeile aleg sa fie mame singure (cunosc cateva care au ales …. si au zis ca tatal copilului lor era – [liniuta] desi stiau f bine cu cine au facut copilul), cadn accepta (sau mai bine prefera concubibajul „daca ma supara il dau fara din casa mea!”) nu vaz de ce 2 de acelasi sex ar dori sa se casatoreasca. Le-as propune p evaluare pihiatrica si sa li se ridice carnetu de conducere (trebe sa fie nebuni sa isi dopreasca casatoria! Ce nu pot trai „in pacat”?)

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

13 răspunsuri

  1. Sincer , nu înțeleg ce are căciula cu prefectura …Adică definiția familiei cu situația demografică. Pentru situațiile care nu se încadrează acestei definiții, exista definiții care descriu exact situația respectivă și fiecare situație cu responsabilitățile și îndatoririle aferente. Nu poți să spui că bicicleta este autoturism numai pentru că amândouă circula pe aceleași drumuri publice….

  2. Gabriel
    Păi are legătură. Când tu politician te agiți, la presiunea unor asociații religioase și conservatoare să re-definești familia (perfectă/”normală”), folosind niste standarde ideale, preluate din învățămintele Bisericii iar realitatea din teren nu are absolut nici o legătură cu asta… Pe scurt, ne dăm mai ”catolici decât Papa” când de fapt nu suntem deloc, iar problemele sunt în altă parte…

    1. Problema e chiar aici, definitia familiei trebuie clarificata pt a nu ne trezi cu anormalul pe post de normal.Majoritatea covarsitoare a romanilor, „din teren”, sustin normalitatea, firescul. Toata evolutia societatii omenesti s-a bazat pe aceasta uniune dintre un barbat si o femeie, oricate imperfectiuni ar avea.Daca ai ceva de reprosat in acest sens, incepe cu parintii tai, cu familia care te-a generat.

    2. Radu, iti inteleg repulsia fata de agenda bisericii sau chiar fata de insitutia denaturata a bisericii. DAR, trebuie sa privim acest fapt neutru, iar daca din acest punct de vedere (al articolului), familia a insemnat ceva anume, acest fapt trebuie consolidat. Dinamismul si diversitatea relatiilor din ziua de azi trebuie inregistrate, reglementate sub alte definitii pentru a intregi spectrul existent – nu prin (abstract vorbind) adaugarea de exceptii la o regula .

  3. In ce fel au fost stigmatizate pana acum, in ultimii 27 de ani, cazurile de copii crescuti in afara casatoriei, de un singur parinte, prin folosirea in Constitutie a sintagmei „intre soti” si prin ce se restrang drepturile acestei categorii de persoane o data cu redefinirea sintagmei „intre soti” cu „intre un barbat si o femeie” ?

    Este doar propaganda.

    Discutia e promovata tocmai pentru forta o portita ca, daca cuplurile LGBT nu pot adopta copii cu noua difinitie, sa poata macar adopta un singur parinte LGBT.

    1. Stiti cumva daca familia monoparentala este considerata familie in legislatia actuala? Credeti ca un parinte singur cu un copil sunt sau nu o familie din punct de vedere legal? Daca nu, ce consecinte credeti ca are acest fapt? Nu totul este propaganda. Adoptarea copiilor are propriile legi si reguli, nu mai amestecati situatia reala curenta si problemele deja generate de proasta legislatie cu ceea ce se poate simplu impiedica altfel, daca este nevoie.

  4. candva si canibalismul era o traditie, sclavagismul mai pe ici pe colo. avortul a devenit traditie dupa ww2. traditia nua ar trebui sa fie un argument, dar din diverse motive e.
    acu drepturile LBGT au devenit mainstream, deja o noua traditie in spatiul nordatlantic, in grecia de pe vremea spartanilor. o problema mai mare mi se par avorturile, singura specie la care o mama isi elimina progenitura

  5. Cat de traditionala este familia ? Pentru ca (asa cum arata studiul) aceasta forma (familia) nu mai este asa populara in a avea copii si a-i creste, trebuie retinut/conservat termenul ca atare (asa cum se face cu traditiile), si nu „sprijinit” procentul prin adaugarea de cateva „familiii” homosexuale. Asa cum, pentru celelalte categorii(asa cum ati mentionat dvs.) exista un statut legal care NU se numeste „familie”; lgbt pot sa aiba comuniunile lor, sub un nou nume diferit de „familie”. Personal, nu as dori ca ei sa poata adopta. Este un stil de viata (cuplurile lgbt) care imprima unui copil o intelegere a relatiilor intime bazate pe o limitare printr-un exemplu atipic (vezi procentajul scazut la nivel national – la noi sau in alte parti). Un copil crescut intr-un astfel de mediu ar suferi emotional si ireversibil (puteti gasi astfel de exemple).

    1. Daca tatal a ales sa paraseasca familia (poate chiar mai multe familii, cum se mai intampla si pe la case mai mari), de ce mama si copilul ramasi impreuna nu ar mai fi o familie? Cat despre celalalt subiect, veti gasi numeroase exemple de copii ajunsi adulti de mare succes crescuti in familii LGBT (si care copii sunt heterosexuali). E adevarat ca, daca as fi parte din comunitatea LGBT si as putea adopta un copil acum, nu l-as creste in Romania, ca sa il cresc frumos si sa mi-l traumatizeze toti incuiatii. Acum niste ani se intampla asa cu copiii din familii divortate. Si nu, nu cred ca acei copii crescuti in orfelinate sunt mai echilibrati emotional decat cei crescuti intr-o familie iubitoare, indiferent de cati membri are ea si de ce fel. Cu siguranta si in orfelinate vom gasi exceptii; dar pe acest subiect chiar s-au realizat numeroase studii care arata ca exemplele pozitive sunt doar asta: exceptii. Constitutia, pe de alta parte, este o lege. Deci ce se stipuleaza in ea sunt principii legale, nu morale. Daca suntem liberi, nu ne impiedica nimeni sa fim morali, religiosi, buni, respectuosi, heterosexuali etc. Iar realitatile naturale nu se vor schimba pentru ca asa e scris intr-o lege.

  6. Comentariul este interesant, dar datele sunt gresite. In 2013 NU s-au nascut 70645 copii in afara casatoriei, ci 59304, mai putini decat in 2012 si 2014. Seria de date, pe care o gasim pe site-ul Eurostat (http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=demo_fagec&lang=en) este urmatoarea:

    Total In afara casatoriei
    2006 219,483 63,594
    2007 214,728 57,263
    2008 221,900 60,891
    2009 222,388 62,208
    2010 212,199 58,756
    2011 196,242 58,919
    2012 201,104 62,432
    2013 188,599 59,304
    2014 193,103 60,290
    2015 197,491 61,259

  7. Bună ziua,

    domnule Kivu

    am lucrat cu două seturi de date

    pt România am luat de la INS, datele reactificate, nu de la Eurostat

    Diferențele sunt f mari, cum ați obs și dvs, dar sunt corecte cum am dat eu

    2013 are total născuți vii:
    la Eurostat – 188,599 exact cum spuneți

    însă, datele rectificate, la INS arată – 214.932 născuți vii

    (http://statistici.insse.ro/shop/index.jsp?page=tempo3&lang=ro&ind=POP201D#)

    la fel și la cei născuți în afara căsătoriei

    știu că diferențele sunt mari, dar astea sunt cele mai recente de la INS

    avem o schimbare de metodologie în 2012, poate de aici, nu știu exact

  8. Eu bine daca femeile aleg sa fie mame singure (cunosc cateva care au ales …. si au zis ca tatal copilului lor era – [liniuta] desi stiau f bine cu cine au facut copilul), cadn accepta (sau mai bine prefera concubibajul „daca ma supara il dau fara din casa mea!”) nu vaz de ce 2 de acelasi sex ar dori sa se casatoreasca. Le-as propune p evaluare pihiatrica si sa li se ridice carnetu de conducere (trebe sa fie nebuni sa isi dopreasca casatoria! Ce nu pot trai „in pacat”?)

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: