fbpx Modifica setari cookieuri

Analiză

Analiză – Ionuț Dumitru / Criza coronavirus – implicatii si solutii la nivel economic

Criza generata de coronavirus are implicatii majore cel putin pe doua paliere – unul al sanatatii publice si unul economic. Evident ca intre cele doua… Mai mult

29.03.2020

La obiect

Măsurile prin care BNR ajută băncile, pentru ca acestea să sprijine economia

În decurs de opt zile, Consiliul de administraţie Băncii Naţionale a României (BNR) a ţinut două şedinţe de urgenţă, în care a luat mai multe… Mai mult

29.03.2020

Analiză

Situația bugetară cu care a intrat România în criza Covid-19

Intrarea în criza COVID ne-a prins într-un moment nefast cu execuția bugetară, tocmai când încercam să reechilibrăm economia dinspre consum spre investiții, dar pe un… Mai mult

29.03.2020

Analiză

Datoria guvernamentală a crescut cu 46% din 2015 încoace

Datoria administrației publice conform metodologiei UE (datoria guvernamentală) a României a fost la finalul lunii ianuarie 2020 de circa 392 miliarde lei sau 37,2% din… Mai mult

26.03.2020

Bugetul pe 2013 (III). Impactul majorării salariului minim

de Marin Pana 17.1.2013

Majorarea salariului minim de la 700 lei la 800 lei lunar se va resimți de facto numai în sectorul privat și nu va afecta cheltuielile bugetare. Este unul dintre elementele centrale pe care a fost construit bugetul pe anul 2013, efectul urmând a fi resimțit numai pe segmentul privat al economiei. Explicația este că indexarea cu 7,4% a salariilor de la stat, efectuată la finele anului trecut a dus nivelul minim al salariului brut la 812 lei.

Așadar, în principiu nu există nici un motiv pentru ca specialiștii FMI să nu agreeze consfințirea prin lege a majorării salariului minim și uniformizarea lui pentru stat și zona privată.

Dimpotrivă, ar trebui să rezulte o majorare a încasărilor bugetare, prin aplicarea cotelor de impozitare la un cuantum mai mare declarat conform legii.

Încasările ar urma să crească atât pe partea bugetelor de asigurări sociale, sănătate și șomaj ( unde salariatul plătește 16,5% în total din valoarea salariului brut) cât și la nivelul impozitului pe venit ( 16% din ceea ce rămâne după aplicarea deducerii personale de 250 lei). De remarcat că, odată cu majorarea salariului minim brut, va crește și cota efectivă de impozitare de la 7,6% la 8,4%.

Ministrul delegat pentru buget, Liviu Voinea, declara recent că în zona salariului minim pe economie se află cam 900 de mii de angajați, dintre care 100 de mii au salarii chiar sub această valoare.

Impactul nu este unul important pe partea de venituri, plusul rezultat la impozitul pe venit fiind mai mic de 150 milioane lei anual, adică 0,025% din PIB.

În schimb, efectul pe zona bugetelor de pensii, sănătate și asigurări sociale, aflate în deficit cronic pe ultimii ani, va fi unul perceptibil, deoarece nivelul cumulat al dărilor aplicate este de circa 45% din venitul brut. Respectiv, de pe urma fiecărui loc de muncă cu salariu minim declarat și pentru care se vor achita corect taxele, statul ar urma să încaseze în plus circa 540 lei în 2013 față de 2012.

Per total ar rezulta o creștere a veniturilor statului prin acest canal de circa 500 milioane lei, adică aproape 0,1% din PIB. Nu e mult față de nevoi, dar este un pas înainte în acoperirea deficitelor care trebuie alimentate de la bugetul de stat.

Ceea ce nu a fost, însă, prezentat publicului este efectul reducerii veniturilor obținute de stat prin impozitarea profiturilor declarate.

Majorarea salariului minim va crește costurile cu munca acolo unde se utilizează plata la nivelul minim pe economie. Implicit va crește cheltuielile cu care se diminuează veniturile obținute din comercializarea produselor și serviciilor. Variantele de reacție nu pot fi decât majorarea prețurilor pentru transmiterea costurilor suplimentare cu munca spre consumatorul final sau reducerea marjei de profit, adică a taxelor achitate către stat.

Desigur, ar mai fi și intrarea în imposibilitate de derulare a afacerii în noile condiții. Cu intrarea în faliment și pierderea locurilor de muncă ce nu mai pot fi susținute la costuri majorate. Ceea ce va pune o presiune suplimentară pe protecția socială și va diminua efectul prezumat pozitiv al creșterii încasărilor de pe urma majorării bazei de impozitare constituite de salariul minim pe economie.

Partea proastă pentru buget este că majoritatea locurilor de muncă slab retribuite se regăsesc pe partea de servicii, unde ponderea costurilor cu munca este relativ ridicată iar efectul majorării salariului minim se va resimți mai intens.

Partea bună pentru buget este că o parte dintre beneficiarii actuali de protecție socială care lucrează vor depăși plafoane de alocare a banilor și vor primi sume mai mici pentru susținerea obligațiilor familale, de întreținere etc.

Oricum, paradoxal, măsura este de natură să îngrijoreze pe cei cu venituri mici. Deși vor primi mai mulți bani (nu cu creșterea de 14,3% de la 700 la 800 lei, ci cu 13,2% de la 531 lei la 601 lei, dar asta este o altă temă de discuție), ei vor fi amenințați simultan de pierderea sursei de venit și de pierderea unor beneficii oferite sub anumite niveluri de venit pe membru de familie.

Mergeți în homepage ›

Publicat la data de 17.1.2013

Lăsați un comentariu


Stiri

De ce mor și tinerii sănătoși din cauza coronavirusului? Variante de lucru – profilul genetic sau expunere la încărcătură virală mare

Iulian Soare

Covid-19 afectează grav persoanele în vârstă și pe cele cu comorbidități, dar există și tineri care au murit din cauza noului coronavirus. Unii oameni de… Mai mult

Stiri

Organizația Mondială a Muncii estimează la 25 mil. joburile ce vor fi pierdute din cauza pandemiei. ”Mai grav decât în criza din anii ‘30”

Iulian Soare

Organizaţia Internaţională a Muncii (OIM) a anunţat că 25 de milioane de locuri de muncă vor fi pierdute în timpul pandemiei de coronavirus, iar reducerile… Mai mult

Stiri

Ministrul Sănătății: Când spitalele de suport vor fi ocupate la jumătate din capacitate, cazurile ușoare vor fi tratate la domiciliu

Vladimir Ionescu

Ministerul Sănătății analizează varianta ca bolnavii asimptomatici sau cei consideraţi cazuri uşoare şi medii să fie trimişi către domicilii, însă “printr-un punct tampon”, începând cu… Mai mult

Europa

Un singur corovanirus, 28 de state: o comparație a măsurilor anti-Covid-19 decise în fiecare stat membru UE

Iulian Soare

Guvernele din întreaga lume au reacționat la amenințarea coronavirus cu măsuri fără precedent în ceea ce privește limitarea drepturilor cetățenilor, cu scopul de a limita… Mai mult

Stiri

“Business as usual”: Primar arestat preventiv pentru luare de mită – cu mănuși și mască la întâlnirea cu denunțătorul

Vladimir Ionescu

Primarului comunei Crişan, județul Tulcea, a fost arestat preventiv sâmbătă, pentru o mită de 10.000 de euro primită de la reprezentantul unei firme de construcții.… Mai mult

Stiri

Secretar de stat: Analizăm varianta suspendării ordonanței ce obligă operatorii la rambursarea pachetelor turistice

Vladimir Ionescu

Secretarul de stat în Ministerul Economiei Emil-Răzvan Pîrjol a declarat, sâmbătă, că executivul analizează, în contextul pandemiei de Covid-19, suspendarea Ordonanţei 2/2018, care obligă operatorii… Mai mult

Stiri

Ziua NATO în România / Klaus Iohannis: Este vital ca Alianța să se poată concentra şi asupra celorlalte ameninţări şi provocări

Vladimir Ionescu

Ziua NATO în România este marcată în acest an sub semnul unităţii şi solidarităţii euro-atlantice, în contextul unei crize sanitare fără precedent pentru lumea contemporană,… Mai mult