După cinci luni de creştere plafonată, activitatea din industrie a accelerat brusc în luna septembrie – indicatorul pentru volumul total al producţiei a crescut de la 56 în august la 63 în septembrie, iar volumul pentru comenzi noi a urcat similar, de la 56 la 63, potrivit Barometrului Industrial realizat de SNSPA și IRSOP.
Pentru prima dată după multe luni, firmele raportează o creştere a costurilor cu 3 puncte, faţă de iulie şi august, şi cu circa 6 puncte faţă de mai şi iunie.
Indicatorul costurilor de producţie a crescut de la 61 la 64, iar indicatorul importurilor de materii prime şi materiale necesare producţiei a crescut de la 52 în august la 61 în septembrie.
Paralel, se poate observa o uşoară scădere a stocurilor, de la 49 în august la 46 în septembrie.
Stocurile rămân în aria de contracţie (index sub 50), din cauza tendinţei firmelor de a se aproviziona în limita comenzilor primite efectiv.
Preţurile şi locurile de muncă rămân pe loc
Indexul preţurilor încasate de firme pentru produsele lor rămân staţionare, la 49 de puncte, în zona de contracţie. În ultimele 11 luni, s-a întâmplat o singură dată ca indexul preţurilor să intre în zona de creştere cu 54 de puncte, atunci când volumul producţiei a atins un maxim de 63 de puncte.
Deocamdată, însă, firmele nu se gândesc la angajări de personal.
Dimpotrivă, indexul pentru numărul salariaţilor continuă scăderea, a constatat Barometrul Industrial, el scăzând de la 54 în august, la 50 în septembrie.
O explicaţie posibilă este influenţa sezonalităţii care determină ca unele firme să reducă personalul în timpul iernii.
Aşteptările cresc
Accelerarea producţiei curente influenţează aşteptările viitoare. Indexul pentru volumul producţiei aşteptat peste 6 luni a urcat de la 54 în august la 57 în septembrie.
Un indicator global de încredere în activitatea viitoare (media aşteptărilor privind volumul comenzilor, producţia şi preţurile încasate de firme) arată o ascensiune uşoară a încrederii la 57 de puncte, după o lungă perioadă de prăbuşire de la 71 în ianuarie, la 54 în august anul acesta.
Barometrul Industrial este realizat de IRSOP & SNSPA Facultatea de Marketing, pe un eşantion de 300 de firme industriale, reprezentativ la nivelul celor 15.200 de firme industriale cu peste 9 angajaţi din România şi care generează aproximativ 95% din totalul cifrei de afaceri din industrie.