Cei mai mulţi antreprenori de startup-uri spun că educaţia precară este cel mai mare obstacol în începerea şi dezvoltarea unei afaceri în România. Problema accesului la finanţare este pentru prima oară depăşită de un alt obstacol, potrivit barometrului EY pe 2017.
23% dintre respondenții la sondajul EY pun pe primul plan educația (față de doar 16% în anul 2016), în vreme ce doar 18% consideră că accesul la finanțare este principalul obstacol și alți 13% se lovesc mai mult de mentalitate și de teama de eșec.
„Mentoratul şi discuţiile cu alţi antreprenori” constituie cea mai bună sursă de educaţie specifică pentru antreprenorii care îi simt lipsa atunci când vor să-și dezvolte afacerea (44% din răspunsuri). Urmează cărțile de business (24%), cursurile online (20%) și cursurile specializate (MBA).
„Educaţia antreprenorială, spre deosebire de cea academică, se dezvoltă prin contactul cu poveştile antreprenoriale de succes”, explică un comunicat EY.
Totuși, „activitatea de mentorat a scăzut în importanță pe agenda antreprenorilor maturi, în ciuda faptului că este considerată ca esențială de tot mai mulți antreprenori de start-up. Această scădere ar putea fi justificată de contextul generat de o cerere în creștere pentru acest tip de învățare, care nu mai poate fi susținută de antreprenorii maturi, în mod special într-o economie în plină expansiune care lasă mai puțin timp la dispoziție acestora pentru a se dedica mentoratului”,potrivit sursei citate.
Cât priveşte finanţarea, cei mai mulţi antreprenori (26%) se bazează pe avansurile de la clienţi şi mult mai puţini pe programele guvernamentale pentru startup-uri (15%), pe fonduri europene (14%), credite bancare (13%) şi 9% pe crowdfunding.
Fiscalitate „deteriorată”
44% dintre antreprenorii de startup spun că „mediul fiscal și de reglementare s-a deteriorat pentru ei în ultimul an în România”.
Proporţia celor care percep o înrăutățire este cu aproape 50% mai mare în 2017, în creștere de la 30% la 44%, în condițiile în care și procentul celor nehotărâți a scăzut vizibil (de la 19% la 12%).
„Acest lucru marchează faptul că schimbările legislative din zona fiscală din ultimul an au fost percepute de cei mai mulți dintre antreprenorii la început de drum ca având un impact negativ asupra mediului în care companiile își desfășoară activitatea”, spune EY.
Antreprenorii indică patru măsuri care țin de regimul de fiscalitate și reglementare, dar și de funcționarea instituțiilor statului, drept cei mai importanți pași ai statului în direcția stimulării și suținerii celor care își doresc să demareze o afacere:
- 27% consideră că soluțiile de finanțare pentru startup-uri ar avea cel mai mare impact, în creștere cu 22 de procente față de anul trecut.
- 24% dintre respondenți consideră că scutirea sau scăderea taxelor i-ar ajuta cel mai mult,
- 20% menționează relaxarea și simplificarea fiscală,
- 4% – predictibilitatea fiscală.
36% dintre antreprenori vor investi cele mai multe resurse în promovare, potrivit barometrului EY.
Aproape 4 din 10 antreprenori vor aloca în următorul an cele mai multe resurse promovării produselor și serviciilor companiei. Promovarea este urmată de vânzare și distribuție, respectiv de definirea produsului/serviciului. Operaționalul și HR-ul sunt ultimele zone de investiții planificate, la fel ca și definirea și optimizarea modelului de business.
67% dintre respondenți sunt îngrijorați de obținerea fondurilor pentru creșterea numărului de angajați.
Cele mai mari provocări pentru antreprenorii aflați la început de drum sunt asigurarea fondurilor necesare pentru creșterea numărului de angajați (67% consideră foarte dificil sau dificil acest aspect) și pentru implementarea ideilor de creștere în cadrul startup-ului (62% consideră foarte dificil sau dificil acest aspect).
În același timp, antreprenorii se confruntă cu necesitatea creșterii numărului de angajați și cu o piață a muncii din ce în ce mai provocatoare pentru angajatori (mai ales că 27% dintre startup-urile respondente activează în IT și tehnologie). Conform unui studiu Manpower, piața muncii din România este pe locul trei în lume, după Japonia și Taiwan, din punctul de vedere al dificultății de a atrage noi talente.
Aflat la cea de a doua ediție, Barometrul startup-urilor din România, realizat de EY România, Impact Hub și Startarium analizează răspunsurile a 357 antreprenori de startup (fondatori ai unor companii cu vechime mai mică de trei ani calendaristici). 63% dintre respondenți au vârsta cuprinsă între 21 și 35 de ani, 33% între 35 și 50 de ani, 3% au peste 50 de ani, iar 1% au sub 21 de ani.
Majoritatea antreprenorilor chestionați provin din mediul urban (93%) și activează în diverse sectoare, de la IT& tech (27%), la media și publicitate (11%), servicii pentru afaceri (10%), comerț cu amănuntul (10%). Cei mai mulți respondenți (69%) se află la prima companie fondată, în timp ce 12% au creat deja cel puțin două startup-uri până la firma actuală.
Sondajul a avut loc în perioada 3 august – 31 octombrie 201