marți

16 iulie, 2024

8 iulie, 2024

Organizația neguvernamentală APADOR-CH îi solicită Avocatului Poporului să atace la Curtea Constituțională prevederea din OUG 84/2004 potrivit căreia șoferii care refuză testele rapide și le preferă pe cele de sânge își vor pierde permisul de conducere până la aflarea rezultatelor testelor de sânge.

Avocatul Poporului este singura instituție ce poate ataca OUG-urile în această fază.

Urgența nu poate fi confundată cu nerăbdarea Guvernului de a adopta o anumită reglementare pe care chiar el a întârziat-o nejustificat

„Această ordonanță a stârnit pe bună dreptate nemulțumirea cetățenilor, pentru că în loc să rezolve o problemă, o înrăutățește”, susține PADOR-CH, într-un comunicat de presă.


„Erorile date de testele antidrog rapide, folosite de Poliția rutieră, au ajuns în ultimii ani până la 40%. Cel puțin o mie de oameni au rămas fără permis nevinovați (conform statisticilor oficiale) și au fost nevoiți să aștepte și până la un an rezultatele testelor de sânge făcute în laboratoarele de medicină legală. În acest context, cetățenii au început să solicite polițistului de teren efectuarea direct de analize de sânge/urină, la spital, ca să evite să rămână fără permis până când ies rezultatele de sânge, ceea ce a nemulțumit poliția. Dar, cauzele nemulțumirilor, atât ale cetățenilor, cât și ale poliției (care a ajuns să impute cetățenilor și faptul că se tratează cu medicamente, gen Nurofen, care confuzează testele rapide) trebuie dezbătute, pe larg, în Parlament, înainte de adoptarea unei reglementări”, subliniază organizația.

Potrivit art. 115 al. 4 din Constituție, „Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă numai în situaţii extraordinare a căror reglementare nu poate fi amânată, având obligaţia de a motiva urgenţa în cuprinsul acestora”.

Cum explică Executivul urgența OUG 84/2024:

  • existenţa unor dificultăţi în abordarea acestui fenomen în mod integrat şi eficient, cu riscuri asupra siguranţei rutiere

  • lipsa unor instrumente legale şi a unor mecanisme adecvate care să permită implicarea instituţiilor publice, a entităţilor de drept privat şi a societăţii civile în prevenirea şi combaterea acestor fenomene.

„Este evident că, în raport de motivele prezentate de guvern în cuprinsul acestei OUG, nu există justificare constituțională, în sensul art. 115 al. 4 din Constituție, pentru adoptarea, în regim de urgență, a unei reglementări cu putere de lege, prin evitarea Parlamentului, ca for decizional în care se adopta normele cu putere de lege. Prin OUG 84/2024 sunt aduse prejudicii cetățenilor, de exemplu, prin eliminarea dreptului de opțiune între efectuarea unui test antidrog rapid (cu o rata de eroare de 40%) și efectuarea unor analize antidrog prin recoltarea de sânge/urină. Conform OUG 84/2024, cine nu va accepta test rapid (și eronat) va rămâne fără permis.

În jurisprudența Curții Constituționale a României (CCR) s-a stabilit că „situația extraordinară ce necesită o reglementare urgentă”, situație care poate justifica adoptarea unei ordonanțe de urgență, nu poate fi confundată cu nerăbdarea sau graba Guvernului de a adopta o anumită reglementare și exclude orice fel de culpă a Guvernului care a dus la întârzieri în adoptarea pe căile obinuite (adică, printr-o lege adoptata de Paralment) a respectivei reglementari, pentru care se dorește emiterea unei ordonanțe de urgență. Ceea ce nu este valabil în cazul de față”, se mai arată în comunicat.

Au exista propuneri de a rezolva situația

APADOR-CH amintește că a făcut, încă din luna mai 2024, o propunere de modificare legislativă care ar fi rezolvat parțial această situație, până la rezolvarea instituțională a blocajului din laboratoarele IML.

„Însă Guvernul a ales încă o dată să refuze și varianta dezbaterii din Parlament a acestor noi modificări de lege și a optat, prin adoptarea OUG 84/2024, să se substituie legiuitorului, ceea ce încalcă art. 115 al. 4 din Constituție. Cerem, așadar, Avocatului Poporului să atace la Curtea Constituțională Ordonanța de urgență (OUG) nr. 84/2024, pentru că nu întrunește condițiile prevăzute de Constituție pentru adoptarea unui astfel de act normativ, înrucât îi lipsește caracterul urgent, astfel cum a fost definit în jurisprudența Curții Constituționle”, se arată în comunicat.

****

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: