Consiliul fiscal a emis, marți, un aviz negativ asupra proiectului de Ordonanță de Urgență care ar extinde sfera de aplicare a cotei reduse de TVA de 9% la servicii de retransmitere a programelor de televiziune prin rețele de comunicații electronice.
Explicația acestui aviz negativ, conținută de comunicatul Consiliului, este dată de faptul că Guvernul nu a oferit o variantă credibilă asupra modului de compensare a impactului bugetar negativ al acestui proiect.
În opinia Consiliului fiscal, argumentația potrivit căreia deficitul creeat de această măsură ar putea fi acoperit de plusul de eficiență al ANAF în colectarea taxelor și impozitelor este deja depășită din cauză că alte măsuri adoptate în ultima perioadă au epuizat teoreticul spațiu fiscal generat de eficiența colectării.
O parte a argumentației Consiliului fiscal în cele ce urmează, cu mențiunea că sublinierile aparțin redacției:
Consiliul fiscal admite că dimensiunea impactului pentru măsura fiscală de față este una redusă la nivelul anului în curs – prezervarea surplusului de venituri realizat în prezent, ca urmare atât a unei îmbunătățiri a colectării, cât și a unei creșteri economice mult superioare celei prognozate inițial, nu ar trebui să creeze probleme în ceea ce privește înscrierea în ținta de deficit aferentă lui 2015, luând în calcul și celelalte măsuri discreționare adoptate, dată fiind aplicarea lor doar începând cu a doua jumătate a anului. Lucrurile se complică însă atunci când este vorba de înscrierea în țintele pe termen mediu, din mai multe motive:
- La nivelul anului 2016, impactul extinderii cotei reduse de TVA la produsele alimentare este mai mare de 5 miliarde de lei, resimțindu-se la nivelul unui an întreg de încasări bugetare;
- La nivelul anului 2016, impactul dublării alocațiilor pentru copii este de 1,8 miliarde de lei, corespunzător de asemenea unui an întreg de aplicare;
- În măsura în care creșterea economică pentru anul în curs va fi superioară celei prognozate, iar acest plus nu se va regăsi, așa cum este firesc, decât într-o proporție restrânsă în dinamica PIB potențial, aceasta ar atrage după sine o revizuire ascendentă a dimensiunii componentei ciclice a deficitului bugetar, ceea ce ar implica o țintă de deficit efectiv pentru 2016 inferioară nivelurilor avute în vedere în prezent (1,2% din PIB pe standard ESA 2010 conform Programului de convergență 2015-2018), care să fie consistentă cu respectarea MTO definit ca deficit structural de 1% din PIB.
Cu circa o lună în urmă, Consiliul fiscal a avizat cu rezerve extinderea cotei reduse de TVA la produsele alimentare, invocând incertitudinile cu privire la dimensiunea, persistența și originea veniturilor bugetare suplimentare citate ca element de compensare pentru impactul bugetar negativ al respectivei măsuri.
Chiar dacă Consiliul fiscal și-ar suspenda aceste rezerve (în pofida faptului că este de părere că motivele invocate în opinia anterioară rămân relevante), nu poate da aviz favorabil măsurii propuse de extindere a cotei reduse de TVA la serviciile de retransmitere a programelor de televiziune prin rețele de comunicații electronice în lipsa unei proiecții bugetare complete care să identifice modalitățile concrete avute în vedere pentru încadrarea în țintele bugetare pe termen mediu, cu atât mai mult cu cât, între timp, trebuie acomodat și impactul bugetar al măsurii dublării alocațiilor pentru copii.
În opinia Consiliului fiscal, măsurile discreționare deja adoptate, menționate mai sus, au epuizat spațiul fiscal suplimentar creat pe termen mediu în ipoteza menținerii câștigurilor de eficiență a colectării obținute până în prezent (considerând că nivelul cheltuielilor bugetare este menținut la nivelul din cadrul bugetar pe termen mediu aprobat).