joi

18 iulie, 2024

31 octombrie, 2023

Asociația Pro Infrastructura a publicat marți pe Facebook un text-averisment referitor la situația lucrărilor pe lotul Nădășelu-Poarta Sălajului parte din A3.

”Situația lotului Nădășelu-Zimbor (30,06 km) se complică foarte tare. V-am explicat de nenumărate ori că la Nădășelu și Topa Mică soluțiile din studiul de fezabilitate și proiectul tehnic nu țin în realitate și se impun modificări. După vreo 18 luni de tergiversări, CNAIR a decis să scoată separat la licitație lucrările de pe traseele noi.

Dar surpriză. Prețul estimat foarte atractiv a făcut cu ochiul altor competitori, așa cum anticipam. Se pare că turcii de la Ictas vor contractul și au făcut contestație la CNSC în care invocă ilegalitatea documentației: o linie groasă de cariocă trasată pe hartă, fără studiu geotehnic, fără detaliile necesare fundamentării unei oferte. Și, din ce ne dăm seama, cam au dreptate. CNSC probabil va decide până la sfârșitul anului.


Cert este că riscul de a depăși termenul PNRR actual, final 2026, este semnificativ. Și mai frustrant este că în 2021 tronsonul avea șanse maxime să fie prima autostradă finanțată prin PNRR inaugurată. Și noi visam, în 2021, să o vedem gata în 2023. Dar a venit alunecarea de la Nădășelu în septembrie 2021, apoi 18 luni de scărpinat în cap cu CNAIR și UMB, plus problemele de la Topa Mică.

Acum sunt șanse să primim cea mai frumoasă autostradă-muzeu din țară: gata în primăvara lui 2025, dar fără bucățile de la Nădășelu și Topa Mică.

Iar între Zimbor și Poarta Sălajului (12,24 km) vorbim tot de muzeu! Termenul actual, iunie 2025, este fezabil dacă dealul Zimbor stă locului însă la Poarta Sălajului nu avem proiectat un nod. CNAIR trebuie să se învrednicească să facă o descărcare temporară, ori să-i dea zor cu pregătirea nodului definitiv de la Românași.”

Fost secretar de stat la Ministerul Transporturilor, Horațiu Cosma arata încă din luna iulie că există riscul pierderii finanțării alocate pentru lucrările la tronsonul Autostrăzii Transilvania, Nădășelu-Zalău, pentru că ministrul Sorin Grindeanu nu a soluționat contractual problema alunecării de teren care a apărut pe traseul șantierului.


Cosma spunea că scoaterea acestei lucrări la o nouă licitația ar însemna alte posibile contestații, adică finalizarea tronsonului după 2025, în condițiile în care acesta trebuia finalizat și dat în folosință anul acesta.

Autostrăzile din PNRR

România a propus în PNRR-ul aprobat în 2021 de Comisia Europeană construcția a 429 de kilometri de autostradă. Noile investiții, dacă vor fi realizate, ar trebui să îmbunătățească și rețeaua rutieră dintr-una dintre cele mai dezavantajate regiuni istorice ale țării: Moldova.

Cei 429 de kilometri de autostradă ar trebui să fie construiți până în 2026 și ar costa 2,7 miliarde de euro. Această sumă reprezintă o treime din suma totală pe care România a prins-o în plan la capitolul investiții în infrastructură. Cele mai multe alocări ar trebui să vină pentru modernizarea infrastructurii rutiere.

Guvernul României a introdus în PNRR următoarele proiecte de autostrăzi:

  • Autostrada A7 Ploiești – Pașcani (319 km)
  • Din Autostrada A8, capetele Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și Leghin – Târgu Neamț
  • Din Autostrada A3 Transilvania, tronsonul Nădășelu-Poarta Sălajului (43 km)
  • Din Autostrada A1 Lugoj – Deva, veriga lipsă Margina-Holdea (13 km)

Valoarea alocată tronsonului Nădășelu- Poarta Sălajului este de peste 2 miliarde lei, fără TVA (bani PNRR).

***

Articole recomandate:

citește și

lasă un comentariu

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

toate comentariile

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

articole categorie

Citește și:

Sâmbătă seară ne-a trecut tuturor – nu numai lui Donald

Lucrăm momentan la conferința viitoare.

Îți trimitem cele mai noi evenimente pe e-mail pe măsură ce apar: